مصرف نمک دریا باعث به خطر افتادن سلامتی می شود

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: مصرف نمک دریا باعث به خطر افتادن سلامتی می شود و تبلیغات درباره خواص نمک دریا نوعی سودجویی است.

کد مطلب: ۶۹۲۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپانا از خراسان رضوی . عصمت تقی‌آبادی در نشست خبری پویش تغذیه سالم، اظهار داشت: طی سال های گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه گسترده‌ای با هدف مقابله با کمبود ید و گوا‌تر در کشور اجرا کرد که توانست میزان این کمبود را از ۷۰ درصد به کمتر از ۵ درصد برساند و پیرو این برنامه شیوع بیماری گواتر در نیشابور تا سال 94 به 5 درصد رسید ولی این میزان در سال گذشته به هفت درصد افزایش یافت.

وی اضافه کرد: یکی از علت‌های افزایش این بیماری حجم بالای تبلیغ اشتباه درخصوص نمک دریا است که ناخالصی‌های زیادی دارد که این ناخالصی ها، بیماری‌های زیادی ایجاد می‌کند و مردم به اشتباه از مصرف نمک یددار دست کشیدند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور افزود: مصرف نمک باید خیلی محدود باشد زیرا مصرف بالای نمک عامل خطری برای خیلی از بیماری‌ها مثل بیماری های قلبی، فشار خون، پوکی استخوان و... است، بهتر است برای طعم بهتر غذا از چاشنی‌های دیگر مثل سبزیجات خشک، آویشن، فلفل، آبغوره و آبلیمو استفاده شود.

عصمت تقی‌آبادی بیان کرد: مطابق نتایج یک تحقیق انجام شده در سال ۹۱، بیش از ۸۷ درصد جمعیت کشور کمبود ویتامین D داشتند این ویتامین شاه‌ کلید سوخت و ساز بدن و کمبود آن از عوامل اصلی بیماری‌های پوکی استخوان، افسردگی و ام‌اس است.

وی خاطرنشان کرد: افراد با مراجعه به پایگاه‌های سلامت می توانند ضمن دریافت مراقبت های بهداشتی اولیه، مکمل ویتامین D رانیزجهت گروه های هدف دریافت کنند.

عصمت تقی آبادی افزود: البته می‌توان با قرار دادن برخی اجزای بدن چون ساق دست و صورت در معرض تابش آفتاب سه بار در هفته و هر دفعه ۲۰ دقیقه در غیر ساعات ۱۰ تا ۱۴ روزهای تابستان، این ویتامین را از تابش آفتاب تامین کرد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور در پایان با بیان اینکه تغییر فرهنگ تغذیه مردم زمان‌بر است یادآور شد: با آموزش مداوم می‌توان به مرور زمان به نتایج خوبی دست یافت. البته باید منابع غیرمستند درخصوص تغذیه را کنار گذاشت و فقط به منابع اطلاعاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار