جشن هجدمین سال تاسیس خانه موسیقی برگزار شد

گلایه‌های‌مدیرعامل‌خانه‌موسیقی، از منع نوازندگی خانم ها تا رعایت نشدن قانون کپی رایت

تهران(پانا) - هجدهمین جشن خانه موسیقی با میزبانی اهالی هنر شامگاه گذشته 21 آذرماه در تالار وحدت برگزار شد.

کد مطلب: ۶۹۲۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد

این مراسم که همه ساله به مناسبت تاسیس خانه موسیقی برگزار می شود، امسال در هجدهمین سالی که میزبان هنرمندان موسیقی بود، با اجرای موسیقی های نواحی، کلاسیک، تلفیقی، معرفی بهترین آلبوم موسیقی و تقدیر از پیشکسوتان موسیقی برگزار شد.

چهره هایی که حضورشان در این مراسم به چشم می خورد، کیخسرو پور ناظری، محمدباقر نوبخت(معاون رئیس جمهور)، محمد جلیل عندلیبی، سیدمحمد میر زمانی، قاسم رفعتی، داود گنجه ای ، وارطان ساهاکیان، علی مراد خانی(معاون پیشین امور هنری وزارت ارشاد)، میلاد کیایی، وحید تاج، فریدون شهبازیان، اردوان کامکار، قاسم زارع، سید مجتبی حسینی(معاون امور هنری وزارت ارشاد)، نادر مشایخی، ناصر چشم آذر، بردیا صدرنوری، احسان عبدی پور، همایون شجریان، سهراب پور ناظری، صدیق تعریف، بهداد بابایی، امیر اشرف اریانپور، رضا موسوی زاده، فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد)، هوشنگ کامکار، بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، بیژن بیژنی، فریدون خشنود، حمیدرضا نعیمی، رامین کاکاوند، محمد سریر، هنگامه اخوان، علی اکبر صفی پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) بود .

آغازگر مراسم اجرای آراز وجودی نوجوان ١٢ ساله آذربایجانی بود که به نواختن تار آذربایجانی پرداخت. پس از آن کلیپی در معرفی خانه موسیقی و اقدامات آن پخش شد و سپس شاهد اجرای موسیقی نواحی به سرپرستی پیمان بزرگ نیا بودیم. نوازندگانی که در این اجرا این هنرمند را همراهی می کردند؛ احسان عبدی پور نوازنده سرنا، همایون پشدار نوازنده کمانچه، بابک پیمانی نوازنده تنبک، موسی موسوی شاهنامه خوان، پارسا احمدزاده نوازنده نرمه نای، الان فاروقی نوازنده طبل کردی، محسن آقای نوازنده نی انبان، پدرام علایی نوازنده ضرب و تمپو و مهدی عبدی نوازنده دمام.

پس از این اجرا حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به روی سن آمده و پس از گفتن خیرمقدم به مهمانان اظهار کرد: به دلیل اینکه ما جشن خود را در دولت جدید برگزار می‌کنیم باید به دولت جدید، شهردار جدید، معاون امور هنری جدید و وزیر جدید خیرمقدم بگوییم. آقای مرادخانی همواره یار و همنفس قدیمی خانه موسیقی و اهالی موسیقی بوده است. رفتن او از معاونت هنری و آمدن آقای حسینی مصداق مصرع حافظ بزرگ است که می‌گوید: صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت.

وی افزود: سال ها اهالی موسیقی حضور آقای مرادخانی را احساس کردند در آینده نیز به همین منوال خواهد بود. او 18 سال در حوزه موسیقی این کشور فعالیت داشت که ان‌شاءالله 18 سال دیگر نیز آقای حسینی حضور داشته باشد. در اینجا لازم است یاد و نام اسطوره بزرگ و صاحب اصلی این مجلس رئیس شورای عالی خانه موسیقی استاد محمدرضا شجریان را گرامی بداریم و امروز بسیار خوشحالیم که حداقل ۱۴ دوره جشن را با حضور گرم محمدرضا شجریان برگزار کردیم که امروز یادگارش همایون شجریان در میان ماست . برای او آرزوی سلامتی داریم. امیدوارم هر چه زودتر استاد شجریان از بستر بلند شده و بار دیگر از راهنمایی‌های او بهره‌مند شویم.

نوربخش با اشاره به مطالبات اهالی موسیقی عنوان کرد: مطالبه‌ها پیش از این گفته شده و تکراری است. یکی از موضوع‌ها لغو کنسرت‌ها بود که وزیر به تازگی گفته است «در سه ماه گذشته لغو کنسرت نداشتیم» که البته دو ماه آن محرم و صفر بود و کنسرت برگزار نمی‌شد. امیدوار هستم سال آینده همین موقع وزیر بگوید هیچ کنسرتی لغو نشده است. البته لغو کنسرت‌ها کم شده و امیدوارم در هیچ جای این جغرافیای عزیز شاهد این موضوع نباشیم. مشکل اصلی ما امروز اشتغال هنرمندان جوان ماست، جوانان با اشتیاق و امید تحصیل در موسیقی را در آموزشگاه‌های آکادمیک و غیرآکادمیک آغاز می‌کنند و به بدنه موسیقی اضافه می‌شوند. اشتغال معضلی است که باید فکری برای آن کرد. در حالی که فعالیت بازار آنقدر رونق ندارد.

وی به مسئله منع نوازندگی خانم ها اشاره کرد و گفت: بحث نوازندگی خانم ها هنوز در بخشی از این جغرافیا مشکل دارد و من نمی دانم چه توجیهی برای آن وجود دارد؟ چرا از این کار جلوگیری می‌کنند؟ یک زن حق تحصیل موسیقی دارد اما حق فعالیت ندارد. توجیه این کار چیست؟ در چند استان کشور اگر خانمی در یک گروه موسیقی حضور داشته باشد باید حذف شود تا به آن گروه مجوز اجرای صحنه‌ای بدهند.

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: بحث کپی رایت معضل بزرگ امروز ماست. مهمترین موضوعی که ما همه باید برای آن دست به دست هم بدهیم، کپی‌رایت است. امروز اگر می‌بینیم آثار نفیس کم تولید می‌شود به دلیل این است که هنرمندان ما بیکار، بی‌انگیزه و بی‌دغدغه شده‌اند. گاهی حاصل عمر یک هنرمند چهار، پنج اثر است اما حاصل عمر او در یک اپلیکیشن به راحتی به حراج گذاشته می‌شود.ما باید این موضوع را به خودمان و جامعه آموزش بدهیم. مردم ما هنجارمند و مبادی به آداب هستند. این موضوع آموزش داده نمی‌شود و رسانه ملی خود بزرگترین ناقض کپی‌رایت است و رعایت آن را آموزش نمی‌دهد. چرا مردم نباید بدانند این کار دزدی است. اینکه اثر هنرمندی را به رایگان توزیع کنیم عین دزدی است.

وی تصریح کرد: ما درباره این موضوع خیلی فکر کرده‌ایم و از بهمن‌ماه دفتر حمایت از حقوق هنرمندان را در این نهاد تشکیل می‌دهیم. این دفتر با حمایت و حضور نماینده دفتر موسیقی، نماینده بخش حقوقی و نماینده بخش هنرمندان آغاز به کار خواهد کرد. ما کپی‌رایت را به جد خواهیم گرفت و برای آن وارد مذاکره خواهیم شد. اگر این موضوع محقق شود اقتصاد موسیقی متحول خواهد شد و ما شاهد شکوفایی عجیب و غریبی در این زمینه خواهیم بود.

نوربخش خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله آقای نوبخت در این زمینه با ما همکاری خواهند کرد. این مشکلی است که باید برای حل آن شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر نهادهای ذی‌ربط دست به دست هم بدهند تا به شکوفایی موسیقی برسیم.

پس از صحبت های مدیرعامل خانه موسیقی شاهد پخش کلیپی از درگذشتگان عرصه موسیقی در سالی که گذشت بودیم و اجرای ارکستر چکاوک به سرپرستی رضا شایسته. سه قطعه توسط این گروه به اجرا گذاشته شد. اجرای ارکستر سازهای بادی تهران به رهبری جاوید مجلسی و سرپرستی سینا ذکایی، اجرای گروه «همایون» به سرپرستی حسین پرنیا و خوانندگی علی جهاندار، اجرای آراز وجودی نوازنده تار، اجرای گروه موسیقی «داماهی» دیگر بخش های اجرای موسیقی این جشن بود.

در ادامه بیاض امیر عطایی سازنده سازهای موسیقی ایرانی، محمود امینی صدابردار پیشکسوت موسیقی ایرانی، همتعلی رضایی سرنا نواز اهل الشتر ، شکرعلی رضایی نوازنده دهل و خواننده موسیقی نواحی ایران، رضا شفیعیان نوازنده پیشکسوت سنتور، شاکه ماکاریان نوازنده پیشکسوت پیانو، جاوید مجلسی رهبر ارکستر سازهای بادی تهران، نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر، محمد مقدسی نوازنده پیشکسوت ویولن، سید علیرضا میرعلی نقی پژوهشگر موسیقی افرادی بودند مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش معرفی بهترین آلبوم هیات داوران هجدهمین جشن خانه موسیقی از میان آلبوم های «از تنهایی گریه مکن» به آهنگسازی ابوالفضل صادقی نژاد و خوانندگی سالار عقیلی، «از جان و دل» به آهنگسازی نوید دهقان و خوانندگی سالار عقیلی، «با تو می خوانم» به آهنگسازی سعید فرج پور و خوانندگی جمال کردستانی، «در عشق زنده باید» به آهنگسازی مجید مولانیا و خوانندگی وحید تاج و «رگ خواب» به آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان را در بخش موسیقی ایرانی (سنتی و ردیف دستگاهی) کاندیدای دریافت جایزه کرده بودند. جایزه این بخش به «در عشق زنده باید» آلبوم سنتی و «رگ خواب» برگرفته از موسیقی ردیف دستگاهی رسید. در بخش موسیقی کلاسیک نیز، آلبوم های «آکاپلا» از گروه آوازی دامور به سرپرستی فراز خسروی دانش، «پوئم سمفونی تختی» به آهنگسازی پوریا خادم، «درصط» به آهنگسازی علی قمصری و «واگویه ها» به آهنگسازی محمدرضا تفضلی نامزد دریافت جایزه این جشن شده بودند. لوح تقدیر و تندیس این بخش به آلبوم «آکاپلا» تعلق گرفت.

در بخش دیگر این جشن یادبود هنرمندان فقید موسیقی از مهرماه سال ١٣٩٥ تا دی ماه ١٣٩٦ صورت گرفت.هنرمندانی چون رضا جهانی نوازنده تار و سه تار، ابراهیم شریف زاده خنیاگر موسیقی نواحی ایران، سلیم موذن زاده خواننده، یدالله تیموری نوازنده پیشکسوت تنبور کرمانشاه، علی محمد بلوچ هنرمند موسیقی منطقه بلوچستان، علیرضا آقا مهدی صدابردار، حسین طیبی نوازنده لله وا و پیشکسوت موسیقی مازندران، طلیعه کامران نوازنده و مدرس پیشکسوت سنتور، افشین یداللهی ترانه سرا، عباس خسروی نوازنده ویولن و عضو سابق ارکستر سمفونیک، محمدرضا جعفری نوازنده و آهنگساز موسیقی پاپ، علیرضا سلطانی عکاس موسیقی، فرهاد فرجلی نوازنده تار آذربایجان، محمود جهان خواننده موسیقی محلی و بندری، ناصر فرهودی صدابردار پیشکسوت، نادر گلچین خواننده و مدرس آواز ایرانی، حامد ذاکری خواننده موسیقی پاپ، فرامرز شکر خواه نوازنده تار و سه تار ، محمد حسن رادمان نوازنده و معلم پیشکسوت ویولن، ابراهیم حدیدی سرنا نواز برجسته سیستان و بلوچستان، درویش مصطفی جاویدان خواننده قدیمی موسیقی ایرانی، غلام محمد احسانی نوازنده دو تار خراسان و خواننده اهل تربت جام ، محمد قنبر هرمزی هنرمندی پیشکسوت موسیقی آیینی هرمزگان و ناهید دایی جواد خواننده موسیقی سنتی گرامی داشته شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار