ضرورت نگاه مهارتی داشتن به درس زبان و ادبیات فارسی

رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تألیف کتب درسی گفت: ادبیات چه نقشی در آموزش مهارت های زندگی دارد، ادبیات یعنی چه؛ ما باید نگاه مهارتی به زبان و ادبیات داشته باشیم.

کد مطلب: ۶۹۲۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا استان مرکزی، حسین قاسم‌پور‌ مقدم در همایش استانی ادبیات که در محلات برگزار شد، افزود: مهارت هایی باید داشته باشیم که در مواجهه با پدیده های هستی آنها را بشناسیم، تحلیل کنیم، با کمک آنها یک پدیده ای را از خودمان تولید کنیم و از عهده داوری و نقد برآییم. اینها مهارت های زندگی ما هستند.

وی ادامه داد: کتاب فارسی ما یک مهارت را بیان می کند، مهارت تحلیل متن را بیان می کند. متن هر چیزی است که حواس پنجگانه ما در گیر می کند، تمام تلاش ما در زندگی روزمره این است که معانی را درک کنیم، معانی هم بدون تحلیل به دست نمی آیند.

رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تألیف کتب درسی ادامه داد: در کتاب ادبیات می خواهیم شعر و نثر را تحلیل کنیم، برای تحلیل باید ابزار داشته باشیم شورای برنامه ریزی و گروه تألیف سه حوزه را انتخاب کرده است، حوزه فکری، ادبی و زبانی. هر حوزه یک سری ابزار دارد، ابزاری که برای عالم معنا و حقیقت است.

حسین قاسم‌پور‌ مقدم اظهار داشت: یادگیری معکوس طی دو سه سال اخیر باب شده در صورتی که معلمان ادبیات ما صد سال است که آن را استفاده می کنند. باید به بچه های اعتماد داشته باشیم آنها قادر به نوشتن هستند.

وی ابراز داشت: پایه اول دبستان تا نهم را مطالعه کنید، دوم دبستان تا دهم دبیرستان دستور فارسی شروع شده است و الان باید تمرین کنیم.

مولف کتاب نونگاشت ادبیات فارسی پایه یازدهم بیان کرد: ما داریم با نظام سنجش همکاری می کنیم، باید به جایی برسیم که در امتحان یک شعر بیاوریم، نه بارم داشته باشد نه سوال، یک غزل بدهیم بگوییم تحلیل کنید و دانش‌آموزان در قلرو زبانی، فکری و ادبی تحلیل کنند و این یک مهارت است. در صورتی که اکنون طبق قوانین امتحانات بارم بندی شده است.

قاسم‌پور‌مقدم اضافه کرد: ما کتاب نگارش را معتبر خواهیم داشت، تصمیم گیری که در وزارت آموزش و پروش انجام شده، کتاب نگارش نهایی است و داریم تلاش می کنیم تبصره هفت نمره را از نگارش بگیریم، یعنی تنها درسی که تبصره پذیر نباشد کتاب نگارش باشد.
وی با اشاره به اینکه منابع آزمون کنکور سراسری 97 مشخص شده است و می بایست به سازمان سنجش ابلاغ شود گفت: سازمان سنجش مجری خواسته های وزارت آموزش و پرورش است و نمی تواند دخل و تصرف نماید. بنابراین از دو درس ما در کنکور سوال خواهد آمد، کتاب فارسی و علوم و فنون ادبی.

مولف کتاب نونگاشت ادبیات فارسی پایه یازدهم گفت: نگارش جزو کنکور نیست بگذریم که موسسات خارج از آموزش و پرورش به تبعیت از کتاب فارسی سوال طرح می کنند، این موسسات کاسب هستند.

قاسم‌پور‌مقدم افزود: به مسئولان وزارت پیشنهاد دادیم که اگر می خواهید نهایی را کم کنید، علوم و فنون را کم کنید، دست به نگارش نزنید، تا کتاب نگارش به صورت نهایی باید سر جایش باشد، دچار آسیب تدریس نشود و احساس نکنند به دلیل اینکه در کنکور نمی آید بنابر این حلش نکنند.

وی ادامه داد: در نگارش تمام مهارت ما مهارت نوشتن و خلق است. کتاب علوم و فنون هم سه قلمرو دارد و ابزارهای ما تاریخ ادبیات، سبک شناسی و آرایه های ادبی و عروض است و تخصصی تر است، در پایان فصل ها کارگاه تحلیل فصل داریم یکی آن شعر و یکی نثر است و باید تحلیل شود به طوری که کاربردی شده است و نیاز به حفظیات نیست و باید تحلیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار