تغییر کاربری اراضی، منابع طبیعی البرز را تهدید می کند

حامد فرضی مدیرکل منابع طبیعی البرز با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی عرصه های منابع طبیعی این استان را تهدید می کند گفت: باید از تغییر کاربری اراضی بدون در نظر گرفتن استعدادیابی اراضی به عنوان یکی از عوامل مهم تهدید کننده منابع طبیعی در سطح استان نام برد.

کد مطلب: ۶۹۲۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از البرز در کرج، حامد فرضی مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: باید از تغییر کاربری اراضی بدون در نظر گرفتن استعدادیابی اراضی به عنوان یکی از عوامل مهم تهدید کننده منابع طبیعی در سطح استان نام برد.

وی معدن کاوی و بهره برداری غیراصولی از معادن بدون رعایت الزامات زیست محیطی را یکی دیگر از تهدیدهای منابع طبیعی برشمرد و گفت: ۵۶ درصد عرصه های ملی استان دارای پروانه اکتشافات معادن هستند.

فرضی با بیان اینکه برداشتهای بی رویه از ذخایر آبهای زیر زمینی و کاهش ظرفیت آبخوان های منطقه به فرو نشست زمین منجر می شود، افزود: حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب از تولید آب استان به استان های همجوار انتقال می یابد و این در حالی است که بیابان زایی در سطح استان به دلیل کاهش بارندگی و وجود کانونهای ریزگرد که منشا طبیعی دارد به عنوان یک عامل تهدید کننده منابع طبیعی روند فزاینده ای دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز عدم تناسب توان حفاظتی با روند فرآیند تعداد و مساحت آتش سوزی ها در سطح اراضی جنگلی و مرتعی را به عنوان یکی از مهمترین خطرات و عوامل تهدیده کننده اراضی ملی نام برد و افزود: یکی دیگر از تهدیدهای حوزه منابع طبیعی فعالیت های بنگاه های معاملات ملکی غیرمجاز در حاشیه شهرها است.

وی در پایان تصریح کرد: متقاضیان خرید زمین قبل از هر اقدامی باید نسبت به اخذ استعلامات از مراجع ذیصلاح در خصوص وضعیت اراضی اطلاع حاصل نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار