عضو فراکسیون امید در گفتگو با پانا

بودجه موسسات خاص قطع نشده، نظارت‌پذیر شده‌اند

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی جدول شماره 17بودجه را حذف شده نمی‌داند و بر وجود دستگاه‌های بودجه بگیر تاکید می‌کند اما عقیده دارد این اقدام به منظور نظارت پذیر کردن این ارگان‌ها انجام شده است.

کد مطلب: ۶۹۲۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد

طیبه سیاووشی عنایتی در گفتگو با پانا با اشاره به تقدیم لایحه بودجه 97 از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی و مسائل مطرح شده پیرامون حذف جدول شماره 17 (دستگاه‌های فرهنگی که بودجه دریافت می‌کردند) از لایحه بودجه اظهارداشت: باید دقت داشته باشید که این حذف صرفا روی کاغذ صورت گرفته است و این بدان معنا نیست که دستگاه‌های موجود در جدول شماره17 دیگر بودجه دریافت نمی‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم ارائه اطلاعات صحیح از سوی رسانه‌ها به مردم، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های موجود در جدول شماره 17 بودجه‌های خود را دریافت می‌کنند با این تفاوت که از سال آینده این دستگاه‌های زیر نظر وزارت ارشاد این بودجه‌ها را مصرف خواهند کرد و این یعنی دستگاه‌های این جدول، نظارت پذیر شده‌اند.

عضو فراکسیون امید دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که آیا احتمال شکل‌گیری لابی‌هایی به منظور خروج دستگاه‌های موجود در جدول شماره 17 از زیر نظارت وزارت ارشاد و به طور کلی نظارت پذیری وجود دارد یا خیر، گفت: تمامی افرادی که به دنبال نظارت پذیر سازی این دستگاه‌ها بودند با حذف این جدول یا به عبارت بهتر حضور این دستگاه‌ها زیر نظر وزارت ارشاد و ایجاد نظارت بر آن‌ها موافقند اما باید منتظر نظر نهایی کمیسیون تلفیق مجلس ماند و دید چه تفاوت‌هایی در آن ایجاد می‌کنند.

گفتنی است برخی دستگاه‌های فرهنگی موجود در جدول شماره 17 که بدون دارا بودن نظارت دستگاهی خاص از بودجه عمومی ارتزاق می‌کردند عبارتند از؛ موسسه امام صادق، شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات، بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و...

لازم به ذکر است که سال گذشته و درجریان بررسی بودجه سال 96 اعضا کمیسیون برنامه و بودجه خانه ملت به اتفاق آرا رای به حذف این ارگان‌ها موسوم به جدول شماره 17 از بودجه و نظارت پذیر شدن آنان دادند که در نهایت این موضوع به تصویب اعضا کمیسیون فرهنگی رسید. این اتفاق برای بار دوم در بودجه 97 نیز دیده می‌شود.

افزایش عوارض خروج از کشور، منبع جدید درآمد دولت

عضو کمیسیون فرهنگی خانه ملت در ادامه با اشاره به انتقادات اخیر مردم به ویژه در شبکه‌های اجتماعی از افزایش عوارض خروج از کشورو افزایش تصاعدی آن به ازای افزرایش سفرها در لایحه بودجه سال 97 اظهارداشت: این افزایش عوارض‌ها می‌تواند به معنای ایجاد منبع درآمدی جدید برای دولت باشد.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از اتکای تمام و کمال به نفت برای تامین هزینه‌های کشور، یادآور شد: باید پذیرفت که این افزایش عوارض‌های خروج از کشور و افزایش تصاعدی آن می‌تواند منبع درآمدی جدیدی برای دولت برای رسیدگی به امور کشور ایجاد کند و این یعنی اتکای بیشتر دولت به درآمدهای مالیاتی و پرهیز از وابستگی تمام و کمال به بودجه‌های نفتی.

سیاووشی ادامه داد: البته این مسائل به معنای موافقت یا مخالفت من با طرح افزایش عوارض یا مبلغ تعیین شده برای آن نیست اما به هرحال نمی‌توان واقعیت‌های کشور را ندید.

این عضو فراکسیون زنان دهمین دوره بهارستان در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا منابع حاصله از افزایش عوارض خروج از کشور مطابق گفته‌های رئیس دفتر رئیس‌جمهور صرف امور نیازمندان کشور می‌شود، گفت: یکی از وظایف مجلس و به طور کلی نمایندگان مجلس نظارت بر اجرای دقیق قوانین است و اگر این نظارت به صورت دقیق و کامل شکل بگیرد می‌توان انتظار داشت این منابع حاصله از این طرح صرف امور واجب کشور و به طور کلی نیازمندان شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار