مسئول دفتر آموزش و پرورش عشایر:

دانش‌آموزان عشایری را محدود به رشته‌های کشاورزی و دامپروری نکنیم

تهران (پانا) - مسئول برنامه‌های دفتر آموزش و پرورش عشایر با اشاره به اینکه در مهارت‌آموزی نباید دچار غفلت شده و دانش‌آموزان هنرستان‌های عشایری را محدود به رشته‌های خاص کنیم، گفت: گرایش دادن این دانش آموزان صرفا به سمت رشته های کشاورزی و دامپروری صحیح نیست.

کد مطلب: ۶۹۰۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش عشایر، محمدرضا سیفی با تاکید بر اینکه توجه به سلیقه دانش آموزان عشایری بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: این دانش آموزان باید حق انتخاب رشته داشته باشند و هر آنچه متناسب با علائق و استعدادهایشان است را آزادانه انتخاب کنند.
وی اضافه کرد: هر چند مهارت آموزی دانش آموزان عشایری امری ضروری است اما باید به موقعیت و امکانات موجود در مناطق عشایرنشین نیز توجه کرده و در شکل و محتوای ارائه مهارت ها از کلیشه خارج شویم که البته این کار ساده ای نیست.
سیفی یادآور شد: در رابطه با مهارت آموزی دانش آموزان عشایر در رشته های متناسب با نیازهای آنان و به منظور تبیین سیاست های دفتر آموزش و پرورش عشایری، با مدیران کل فنی و حرفه ای و کار دانش وزارت آموزش و پرورش جلساتی برگزار کرده ایم و آنها نیز قول مساعدت داده اند.
وی ادامه داد: در دفتر آموزش و پرورش عشایر به عنوان مرجع تصمیم ساز برای آموزش، قالب های سنتی به این بهانه که این دانش آموزان در محیط های روستایی و عشایری زندگی کرده و فرهنگ خاص خود را دارند، کنار گذاشته شده است درحالیکه در این مناطق به مشاغل و تخصص های دیگری هم نیاز است.
سیفی عنوان کرد: دانش آموز عشایری اگر در آینده پزشک شود بسیار بهتر از دانش آموزان شهری، بیماری ها و امراض آن مناطق را تشخیص داده و درمان می کند، همچنین یک جامعه شناس عشایری چه بسا بهتر از استاد دانشگاه، جامعه عشایری را درک خواهد کرد و یک معلم برخاسته از سیاه چادرهای عشایری بهتر از هر متخصص آموزشی می تواند به امر تعلیم و تربیت بچه های این مناطق بپردازد.
تاکید بر آموزش مهارت آموزی دانش آموزان عشایر
وی با بیان اینکه بر اساس تاکید رئیس جمهوری، مهارت آموزی دانش آموزان عشایری یکی از اولویت های دفتر آموزش و پرورش عشایر در معاونت آموزش ابتدایی است، گفت: اکنون 70 هنرستان کار دانش با 473 دانش آموز دختر و یک هزار و 731 دانش آموز پسر و 13 هنرستان فنی و حرفه ای با 185 دانش آموز دختر و 159 دانش آموز پسر در مناطق عشایری فعالیت دارند.
مسئول دفتر آموزش و پرورش عشایر با بیان اینکه در زمینه تجدید نظر در محتوای مواد آموزشی از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش کمک می گیریم، تصریح کرد: جمعیت 182 هزار نفری دانش آموزان عشایر به دلیل پراکندگی و با تنوع قومیت، زبان و آب و هوا یک رنگین کمان در آسمان آموزش و پرورش ایران هستند که باید قدردان چنین موهبتی باشیم.
احداث مدارس شبانه روزی ویژه دختران عشایر
مسئول دفتر آموزش و پرورش عشایر احداث مدارس شبانه روزی به ویژه برای دختران عشایر را از دیگر اولویت های این بخش عنوان کرد و گفت: اکنون 205مدرسه شبانه روزی عشایری در نقاط مختلف کشور فعال هستند.
وی با تاکید بر توسعه مدارس شبانه روزی عشایری گفت: سیاست معاونت آموزش ابتدایی به عنوان بالاترین مرجع دفتر آموزش و پرورش عشایر نیز بر این است البته مدارس شبانه روزی حساسیت های خاص خود را دارد.
تحصیل 85 هزار دانش آموز عشایری
سیفی آمار دانش آموزان دختر عشایری کشور را 85 هزار نفر ذکر کرد و گفت: باید مدارس تک دانش آموزی و نیز مدارس چند پایه را حذف کرده و به سمت احداث مدارس شبانه روزی در مکان هایی که قابلیت استفاده دارند، حرکت کنیم.
این کارشناس آموزش و پرورش عشایر ادامه داد: در مناطق صعب العبور، تشکیل کلاس های یک نفره نه تنها کیفیت آموزش را بالا نمی برد بلکه مشکلات جدیدی ایجاد می کند و افزایش تعداد مدارس عشایری چندان هم خوب نیست زیرا مدارسی با داشتن تنها دو دانش آموز کیفیت آموزش را پایین می آورد.
وی با بیان اینکه اکنون 25 درصد دام سبک کشور و 20 درصد لبنیات مصرفی مردم ایران توسط این جامعه با کمتر از 2 درصد جمعیت کشور، تولید می شود، تصریح کرد: جامعه عشایری ایران در یک قرن پیش 28 درصد جمعیت کشور را تشکیل می داد که اکنون این رقم به یک میلیون و 250 هزار نفر رسیده است و با این حال، 25 درصد صنایع دستی به همت دستان هنرمندان آنها شکل می گیرد و 38 درصد مراتع کشور را نیز در اختیار دارند.
تاکید بر افزایش مدارس شبانه روزی
سیفی تاکید کرد: راه اندازی مدارس سیار عشایری و تشکیل کلاس های چند پایه با تراکم دانش آموز مشکلی از آموزش و پرورش عشایری حل نمی کند بلکه باید به سمت افزایش مدارس شبانه روزی دختران عشایر گام های بلندتری برداشته شود تا این قشر نیز در کمال امنیت روانی و عاطفی بتوانند ادامه تحصیل بدهند.
در مجموع 6 هزار و 100 مدرسه با 12 هزار و 105 کلاس درس در مناطق عشایری کشور فعالیت دارد که از این تعداد هفت هزار و 52 کلاس چند پایه هستند.
اکنون پنج هزار و 275 مدرسه دوره ابتدایی، 825 مدرسه دوره متوسطه اول و دوم، یک هزار و 563 مدرسه سیار و نیمه سیار، 894 مدرسه چادری و یک هزار و 23 مدرسه کانتینری در مناطق عشایری فعال است و از مجموع 182 هزار دانش آموز عشایری، 13 هزار و 723 نفر نوآموزان پیش دبستانی و 6 هزار و 742 نفر دوزبانه هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار