ترکیه: هیچ روابط تجاری غیرقانونی با ایران نداشته‌ایم

تهران (پانا) - معاون نخست وزیر ترکیه پس از نشست هیأت وزیران در این کشور ضمن تأکید بر تجارت قانونی ترکیه با ایران، محاکمه انکارا در هر کشوری را غیرقابل قبول دانست.

کد مطلب: ۶۹۰۳۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش کانال تلگرامی سفارت ایران در ترکیه،‌ بکير بوزداغ گفت: «ترکیه کشوری مستقل است و کسی حق محاکمه آن را ندارد و نمی‌تواند آن را محاکمه کند. تحولات علیه کشورمان را از نزدیک پیگیری می‌کنیم. در این زمینه تحقیقاتی در ترکیه انجام و حکم نیز صادر شده است. بنابراین، حکمی که دیگران صادر کنند، نزد ما اعتباری ندارد.»

معاون نخست وزیر ترکیه تأکید کرد: «ترکیه از همان ابتدا از تاریخ مشخص شده در توافقنامه‌های بین‌المللی و محافظت از موقعیت قدس بر اساس این توفقنامه‌ها دفاع کرده است. قطع‌نامه‌ها و تصمیمات سازمان ملل متحد، تعهدی برای حفاظت از قدس و به مثابه وظیفه است. حفظ این تعهدات نیز، وظیفه دیگر سازمان ملل متحد است.»

بوزداغ خاطر نشان کرد:‌ «ترکیه تا کنون از قدس حمایت کرده و از این پس نیز به همان شکل اقدام خواهد کرد. کسی از ما انتظار نداشته باشد از تصمیم‌مان منصرف شویم.»

او افزود: «ما همواره بر تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 1967 و اهمیت آن در استقرار صلح و ثبات در منطقه تاکید کرده‌ایم. ترکیه از این سیاست خود دور نمی‌شود.»

این مقام ترک بیان کرد: «-هر اتفاقی که در سوریه می‌افتد، با امنیت ملی ترکیه به طور مستقیم مرتبط است. این مساله را بارها اعلام کردیم. مسائلی همچون تغییر بافت جمعیتی در منطقه، آسیب‌هایی که فعالیت‌های تروریستی به ترکیه وارد کرده است، تمامی حوادثی که در مرزهای کشور باعث تنش شود، موج ورود مهاجران و تشکیل یک منطقه حائل ترور، همگی با امنیت ملی ترکیه به طور مستقیم مرتبط است.»

وی تصریح کرد: «ترکیه پایان درگیری‌ها در منطقه، برقراری صلح، حفظ تمامیت ارضی سوریه و وحدت سیاسی در این کشور را بسیار با اهمیت می‌داند. البته این مساله با مشارکت نیروهای مشروع در داخل سوریه ممکن است. ترکیه در این مرحله، مورد مخاطب واقع شدن گروه‌های تروریستی را غیر قابل قبول می‌‎داند.»

وی درباره دادگاه رضا ضراب تاجری ایرانی - ترک در آمریکا گفت : «ترکیه طبق قوانین ملی و بین‌المللی با ایران روابط تجاری دارد. هیچگونه تجارتی مغایر قوانین ملی و بین‌المللی نداشته‌ایم. شاهد پرونده با گولن ارتباط دارد و از سوی انها حمایت می‌شود. ما به عنوان ترکیه از چنین دادگاهی انتظار عدالت نداریم.»

وی خاطرنشان کرد: «بسیار روشن و محرز است در آمریکا علیه ترکیه توطئه صورت می‌گیرد. حوادثی که در روند حوادث از تاریخ 17 تا 25 دسامبر (26 آذر تا 4 دی) رخ داد، خود گویای این توطئه است. عوامل پشت پرده آن و اینکه چه کسانی از سوی گولن مسئول آن شده بودند، نیز برملا شدند. به همین دلیل، تلاش گسترده ای برای اینکه ترکیه را در جریان این پرونده مقصر نشان دهند، در جریان است. از طریق تهدید و مجازات فشاری به رضا ضراب اعمال می‌شود، او نیز به امید آزادی اتهاماتی وارد می‌کند. هیچ کدام از این موارد مورد قبول ترکیه نیست. تمام این موارد، توطئه‌ای علیه کشور ماست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار