4 عامل اصلی ایجاد پوسیدگی دندان

تهران (پانا) - میکروب‌ها، مواد قندی، زمان و مقاومت شخصی را می‌توان 4 عامل اصلی برای ایجاد پوسیدگی دندان برشمرد.

کد مطلب: ۶۹۰۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، لیلا صدقی دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به نشانه‌های پوسیدگی دندان گفت: چهار عامل اصلی برای ایجاد پوسیدگی دندانی میکروب‌ها، مواد قندی، زمان و مقاومت شخصی و دندانی را می‌توان برشمرد.

دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اظهارداشت: پوسیدگی باعث از بین رفتن بافت سخت دندان که شامل عاج و مینا است، می شود که بر اثر تولید اسید از باکتری‌های پوسیدگی‌زا ایجاد می‌شود. البته این باکتری‌ها برای شروع فعالیت نیاز به مواد قندی دارند تا بتوانند اسید تولید کنند.

وی افزود: تنها راه درمان پوسیدگی، درمان قسمت‌های آسیب‌دیده و جایگزین کردن آن با مواد ترمیمی دندانپزشکی است. همچنین چهار عامل اصلی ایجاد پوسیدگی، میکروب‌ها، مواد قندی، زمان و مقاومت شخصی است که این ۴ عامل در کنار هم سبب ایجاد پوسیدگی می شود.

دبیر اجرایی علمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در پاسخ به اینکه چگونه افراد می‌توانند متوجه پوسیدگی دندان‌های خود شوند، گفت: حساسیت دندانی هنگام مصرف مواد شیرین معمولا نشانه پوسیدگی سطحی در دندان است همچنین حساسیت به سرما نیز از دیگر علائم است که اگر این حساسیت بیشتر از ۵ دقیقه ماندگار باشد نشانه درگیری عصب است.

صدقی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه مسواک می‌زنیم بازهم ممکن است دندان‌هایمان دچار پوسیدگی شود، گفت: اولاً باید بدانیم که تخریب مینای دندان در یک لحظه و یک روز اتفاق نمی‌افتد و برای حل شدن مینای دندان مدت زمان زیادی لازم است.

وی گفت: پس از خوردن هر وعده غذایی و رسیدن مواد قندی به میکروب‌های پوسیدگی‌زا، حدود ۵ دقیقه طول می‌کشد تا اسید تولید شده و در طول ۱۰تا ۲۰ دقیقه به حداکثر میزان خود می‌رسد و تقریباً تا یک ساعت در همان وضعیت می‌ماند تا به حالت عادی برگردد.

دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اضافه کرد: بنابراین مسواک زدن صبح و شب نمی‌تواند مانع ایجاد پوسیدگی شود همچنین مدت زمان مسواک زدن هم حائز اهمیت است.

صدقی در مورد اینکه چگونه می‌توانیم از پوسیدگی دندان‌های فرزندانمان پیشگیری کنیم، افزود: مصرف مواد قندی مانند انواع دسر و شکلات همراه غذا در کودکان و یا در میان وعده، دائماً چرخه تولید اسید توسط میکروب‌های پوسیدگی‌زا را فعال کرده و سبب تخریب مینای دندان می‌شود.

وی گفت: استفاده از دهانشویه‌های فلوراید یا وارنیش فلوراید در مطب نیز در این راستا توصیه می‌شود چرا که این اقدام باعث تقویت مینای دندان در مقابل اسیدها می‌شود و روند پوسیدگی را کند، می‌کند.

دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: فیشورسیلنت( شیارپوش) دندان‌های دائمی اهمیت زیادی داردو لازم است از دو سالگی کودکانمان را به دندانپزشک برده و از ۶ سالگی اولین دندان‌های دائمی را فیشورسیلنت کنیم.

صدقی در پاسخ به این سوال که آیا مسواک زدن به تنهایی برای پیشگیری از پوسیدگی کافی است و یا باید حتما از نخ دندان نیز استفاده کنیم، بیان داشت: با مسواک زدن تنها سطوح قابل دسترسی دندان تمیز می‌شود و تمیز کردن بین دندان فقط با نخ دندان امکان‌پذیر است همچنین استفاده از نخ دندان به هیچ عنوان سبب باز شدن فاصله دندان‌ها نخواهد شد.

دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران 19 تا 22 دی ماه سال جاری و به مدت 4 روز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار