گلایه خوش نسب از مردم درگز

افکاری معلول تر از معلولین

رئیس اداره بهزیستی درگز در رابطه با روز جهانی معلولین بیان داشت: دوازدهم آذر ماه برابر با سوم دسامبر، مصادف با روز جهانی معلولین است.

کد مطلب: ۶۸۹۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، خوش نسب اظهار داشت: در تمام کشور های دنیا این روز در راستای شادابی و امید بخشی به توان خواهان با این عنوان نام گذاری شده است. هر فردی که برای ادامه زندگی به کمک فرد دیگری نیاز داشته باشد معلول یا اصطلاحا توان خواه نامیده می شود. یعنی کسی که توانایی انجام امورات شخصی خود را ندارد و نمی تواند از خودش مراقبت کند.
وی در ارتباط با وضعیت شهرستان بیان داشت: درگز یک شهرستان معلول خیز است آمار توان خواهان ما نسبت به آمار استان زیاد است و از علل آن ازدواج های فامیلی، سوانح جاده ای، بافت روستایی ، وجود درختان گردو، معلولیت های مادر زادی و زندگی سنتی مردم شهرستان است و لازمه حل مشکل معلولیت های قبل از تولد، مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج است.
وی همچنین در ارتباط با پیشگیری از معلولیت افزود: اگر موضوع مشاوره ژنتیک در ایران حل شود تاثیرات بسیار زیادی در پیشگیری از معلولیت های جسمی و ذهنی خواهد داشت. عامل دیگری که در شهرستان ما ذکر شد، سوانح جاده ای است، بافت روستایی و گاهی افتادن از درختان بلند گردو باعث معلولیت های جسمی می شود.
خوش نسب ضمن گوشزد کردن اهمیت به معلولین و ایجاد روحیه برای آنان گلایه سختی از مردم به علت بی توجهی به توان خواهان کرد و گفت: متاسفانه مردم درگز نسبت به معلولین نمی اندیشند، مردم هنوز با تفکر قدیمی خود توانخواه را فلج می نامند و گاهی با دیده تحقیر و گاهی با بی توجهی به آنها از کنارشان عبور می کنند، درست است انها معلول اند اما فکر ما معلول تر است.
در سال های گذشته شعاری منتشر شد با عنوان " امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید" این شعار در راستای مناسب سازی مکان های شهری مثل بانک ها و خودپرداز ها برای معلولین است. اما متاسفانه در شهر ما برای توان خواهان خودپرداز مناسب وجود ندارد. ما باید متوجه باشیم که این افراد گاهی نمی توانند امورات شخصی خود را به تنهایی انجام دهند و با توجه ویژه به آنها باید شهرمان را به صورت استاندارد مناسب سازی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار