ایران، چهارمین تولیدکننده کیوی در دنیا/واردات کیوی منتفی است

ایران یکی از قطب های تولید کیوی در جهان بوده که علاوه بر تامین نیاز داخل، قادر به صادرات محصول به کشورهای همسایه است.

کد مطلب: ۶۸۹۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، ایران یکی از قطب های تولید کیوی در جهان است که علاوه بر تامین نیاز داخل، قادر به صادرات محصول به کشورهای همسایه است. اگرچه ایران در تولید کیوی قدمت زیادی ندارد، اما در دهه های اخیر به سبب شرایط اقلیمی منحصر به فرد کشور توانست در زمره بزرگترین تولیدکنندگان قرار گیرد.

این درحالی است که در هفته های اخیر با ورود هیات بلند پایه اروپایی ماجرای واردات کیوی در رسانه ها حسابی بحث برانگیز شد تا جاییکه معاون وزیر جهاد کشاورزی پرده از این ماجرا برداشت و در واکنش به سخنان کمیسیونر اتحادیه اروپا گفت: هیچ گونه توافقی با نیوزیلند برای واردات کیوی امضا نشده و تنها ممکن است اشتباه ترجمه در این میان رخ داده باشد.

همچنین علی اکبر مهرفرد قائم مقام امور بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش در جمع خبرنگاران در واکنش به سخنان فیل هوگان کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا بیان کرد: ما از هیچ کشوری واردات میوه نداریم و تنها با چند تعاونی در استان گیلان و مازندران و تعاونی نیوزیلندی تحت عنوان شرکت های خارجی برای توسعه بازار کیوی تفاهم نامه ای منعقد شده اما تاکنون به هیچ عنوان بحث واردات کیوی مطرح نبوده است.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه واردات کیوی صحت ندارد، اظهار کرد: در هفته های اخیر با ورود هیات بلند پایه مقامات اروپایی بحث تفاهم نامه واردات کیوی با ایران در رسانه ها مطرح شد، در حالیکه این موضوع شایعه ای بیش نیست.

وی با بیان اینکه واردات کیوی از سوی مقامات دولتی نیز رد شد، افزود: ایران رتبه چهارم تولید کیوی در دنیا را داراست از این رو شایعاتی مبنی بر واردات آن ضربه مهلکی به تولید ملی وارد می کند.

نورانی ادامه داد: ایران یکی از قطب های تولید کیوی در جهان است، بنابراین زمانیکه کشوری تولیدکننده بزرگ یک محصول است، نمی تواند واردکننده باشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: با توجه به آنکه فصل تولید کیوی در نیوزیلند با ایران شش ماه فاصله دارد، از این رو تنها مسئولان این کشور قصد مراوداتی با ایران داشتند تا بتوانند پس از واردات کیوی ایران به کشورشان آن را به نام خود به کشورهای دیگر صادر کنند.

30 درصد باغات کیوی در حد نهال هستند

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با اشاره به اینکه ایران در تولید کیوی قدمت زیادی ندارد، گفت: در دو الی سه دهه اخیر کشت کیوی از غرب گیلان تا شرق گلستان آغاز شد و به لحاظ کمی و کیفی تولید مناسبی داشتیم به گونه ای که در این مدت زمان کوتاه توانستیم در زمره چهارمین تولیدکننده دنیا قرار گیریم.

وی افزود: در چند سال اخیر علاوه بر تامین نیاز داخل، قادر به صادرات محصول به کشورهای همسایه از جمله ترکیه بودیم.

شادلو با اشاره به اینکه 30 درصد باغات کیوی در حد نهال هستند، بیان کرد: با توجه به آنکه درختان کیوی در مدت زمان 2 الی 3 سال به بار می رسد، از این رو می توان گفت درصورتیکه این باغات به بهره برداری برسند، ایران قادر به تامین نیاز بسیاری از کشورها خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه امکان قابلیت ماندگاری محصول برای فصول دیگر در سردخانه وجود دارد، بیان کرد: اگرچه به سبب تنوع محصول در فصل تابستان نیازی به این محصول نداریم، اما به سبب کیفیت بالای تولید قابلیت نگهداری محصول در سردخانه وجود دارد.

شادلو با اشاره به اینکه ایران از لحاظ تنوع اقلیم در جهان منحصر به فرد است، افزود: با توجه به آنکه کیفیت محصولات تولیدی قابلیت رقابت با سایر رقبا در بازارهای جهانی را دارد از این رو واردات کیوی اهداف اقتصاد مقاومتی را زیر سوال می برد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران ادامه داد: با وجود آنکه واردات کیوی در هیچ یک از فصل ها ضرورتی ندارد، تنها تحقق این موضوع فرصت از دست دادن بازار و هدر رفت سرمایه را نیز به دنبال دارد.

اشتباه ترجمه، در رسانه ها جنجال به پا کرد

محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به جایگاه ممتاز ایران در تولید کیوی بیان کرد: با توجه به تولید بیش از 300 هزارتن کیوی در کشور، واردات کیوی منتفی است.

وی افزود: در هفته های اخیر با ورود مقامات بلند پایه اروپایی به ایران بحث صادرات کیوی مطرح بود و تنها ممکن است در ترجمه نقصانی رخ داده باشد که این امر در رسانه ها سرو صدای زیادی به پا کرد چرا که وزارتخانه اجازه واردات کیوی را نمی دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار