در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

لایحه «حمایت از کودکان» ناقص است/ازدواج کودکان در لایحه دیده نشد

یک عضو کانون وکلای مرکز با اشاره به تأثیرگذاری لایحه "حمایت از کودکان و نوجوانان" در کاهش آسیب‌های مربوط به کودکان گفت:‌ مسأله ازدواج در لایحه‌ای که هم اکنون در دست بررسی است به دلیل برخی ملاحظات دیده نشده که ضعف لایحه را نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۶۸۹۱۵۲
لینک کوتاه کپی شد

کامران آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، درخصوص تعیین تکلیف لایحه" حمایت از کودکان و نوجوانان" اظهارداشت:‌ در تمام نظام‌های حقوقی برای حمایت از اقشاری که آسیب‌پذیری بیشتری دارند از جمله کودکان و زنان، قوانین حمایتی وضع می‌شود تا زندگی مناسب برای این گروه‌ها فراهم شود.

این عضو کانون وکلای مرکز ادامه داد:‌ لایحه‌ "حمایت از کودکان و نوجوانان" هم‌اکنون توسط نمایندگان مجلس در حال بررسی است و باید ظرفیت‌های مختلف مسایل مربوط به کودکان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: استانداردهای جهانی برای حمایت از کودکان وجود دارد و اکثر کشورهای جهان از این استانداردها بهره می‌برند و قوانین حمایتی برای کودکان دارند.

وی با اشاره به مشکلات عدیده ای که برسرراه تدوین این لایحه وجود دارد ، گفت:‌ برای تدوین قوانین مربوط به حوزه کودکان هر کشوری قوانین داخلی خود را دارد که با توجه به آن نوشته می شود . در ایران نیز سنت‌های مربوط به زندگی اجتماعی و قواعد شرعی وجود دارد که در تدوین قوانین باید مورد توجه قرار گیرد. ازدواج و تحصیل کودکان دو مساله‌ای است که در هر کشور متفاوت است و مسأله ازدواج در لایحه‌ای که هم اکنون در دست بررسی است به دلیل برخی ملاحظات دیده نشده که ضعف لایحه را نشان می‌دهد.

آقایی با اشاره به دو دیدگاه کلیدی حقوقدانان درباره لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت:‌ برخی از حقوقدانان وقتی قانونی جنبه حمایتی چندانی نداشته باشد، آن را ناقص می‌دانند و در مقابل برخی از حقوقدانان هستند که معتقدند اگر حداقل‌ها هم رعایت شود، می‌تواند مبنای قانون‌گذاری باشد. بنده هم معقتدم اگر لایحه ای تدوین شود که حداقل‌های حمایتی را رعایت کند قانون مناسبی است و می‌تواند بازدارنده باشد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در اصلاحیه قبلی لایحه حمایت از کودکان، بخش‌های حمایتی پررنگ‌تر بود،‌ خاطرنشان کرد:‌ باید تلاش کرد بخش حمایتی لایحه بیشتر شود. برای اجرای بهتر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان باید بخش حمایتی پررنگ‌تر از مجازات باشد اما به نظر می‌رسد برای هماهنگی و یکپارچگی در اجرای این لایحه دچار مشکلاتی هستیم که امیدواریم در آینده با تعامل حل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار