نگاهی به ضعف آشکار جشنواره جام جم در نخستین گام؛

​جشنواره جام جم؛ دورهمی مدیران تلویزیون

انتصاب مدیران کنونی تلویزیون به عنوان دبیران بخش های چهارگانه چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم مانعی برای انتظار از نتیجه ای درخور و اثربخش از تنها جشنواره سراسری و ملی حال حاضر سیما است.

کد مطلب: ۶۸۸۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ طی هفته گذشته دو خبر از چهارمین جشنواره جام جم منتشر شد و دبیران بخش‌های چهارگانه منصوب شدند. سید مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملّی به پیشنهاد محمد احسانی دبیر چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم طی احکام جداگانه ای حسین کرمی، علی اصغر پورمحمدی، سلیم غفوری و محمد رحیم لیوانی را به ترتیب به عنوان دبیر بخش های «سریال های تلویزیونی»، «مسابقات تلویزیونی»، «برنامه های مستند» و «پویانمایی» منصوب کرد.
این جشنواره که دهه اول بهمن ماه، پیش از آغاز فصل جشنواره های فرهنگی و هنری و دهه فجر برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد، از پرداختن و ارزیابی برنامه های تلویزیونی به عنوان یکی از پر کاربردترین قالب های برنامه سازی در تلویزیون غافل مانده است؛ قالبی که اغراق نیست اگر بگوییم در حال حاضر بیش از 50 درصد حجم کنداکتور شبکه های مختلف سیما را به خود اختصاص داده است. البته شاید همین افسارگسیختگی و عدم کیفیت برنامه های تلویزیونی به جا انداختن قالب برنامه سازی از تنها جشنواره ملی سیما توسط مدیران منجر شده است. همچنین باید گفت که بخش پویانمایی یا انیمیشن در حالی به عنوان یکی از بخش های چهارگانه و اصلی چهارمین جشنواره جام جم معرفی شده است که پیش از این در تابستان سال جاری و در نشست خبری علی دارابی معاون امور استان های رسانه ملی عنوان شده بود بخش پویانمایی به عنوان بخشی مستقل و به دلیل اهمیت این گونه، در جشنواره ای مستقل بررسی خواهد شد و این جشنواره اسفند ماه سال جاری برگزار می شود. بر اساس این سیاست گذاری، بخش انیمیشن از بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها حذف شد تا همه آثار پویانمایی تلویزیون در جشنواره ای مستقل مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرند.
علیرغم معایب و خلاهای جدی مطرح شده در ارتباط با جشنواره جام جم که از نظم و استمرار در برگزاری آن هم خبری نیست، باید به یک ضعف اساسی در ارتباط با این رویداد تلویزیونی اشاره کرد و آن هم دبیرانی هستند که مسئولیت بخش های چهارگانه جام جم را برعهده گرفته اند. نگاهی به کارنامه کاری و عناوین کنونی این افراد موید چنین ضعف آشکاری است. حسین کرمی رئیس مرکز امور نمایشی سیما، علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه سیما، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما و محمد رحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا هریک به ترتیب دبیری بخش های سریال، مسابقه، برنامه های مستند و پویانمایی را برعهده دارند. محمداحسانی مدیر شبکه نسیم نیز به عنوان دبیر این رویداد که از سوی معاونت سیمای صداوسیما برگزار می شود، معرفی شده اند.
اگرچه این انتصاب ها بر اساس زمینه تخصصی فعالیت هریک از مدیران صورت گرفته اند، اما آیا در جشنواره ای که دبیران هریک از بخش ها مسئولیت مدیریت محتوایی و ساختاری واحدهای زیرمجموعه خود را دارند، می توان انتظار نتایج تاثیرگذار و طرح انتقادات نتیجه بخش برای ادامه فعالیت های مجموعه صداوسیما را داشت؟! نکته ای که بنیان گذاری و تاسیس هر جشنواره ای باید بر آن متمرکز باشد(اگرچه لزوما همیشه اینطور نیست).
با این وجود می توان پیش بینی کرد هیات انتخاب و داوران چهارمین جشنواره جام جم که طبق نظر دبیران بخش های چهارگانه در ادامه معرفی خواهند شد، افرادی درون سازمانی و متشکل از هنرمندان یا عمدتا مدیرانی خواهند بود که حتی اگر در حال حاضر در عنوانی رسمی مشغول همکاری با سیما نباشند، دست کم سابقه فعالیت شان در این رسانه بر سایر فعالیت هایشان می چربد. این وابستگی و تعلق به یک رسانه یا انتصاب مدیریتی خود مانعی برای داوری و قضاوت عادلانه و غیر سوگیرانه آثار شرکت کرده در چهارمین جشنواره جام جم خواهد بود. این در حالی است که جشنواره جام جم به عنوان تنها جشنواره سراسری و ملی صداوسیما که در ابعاد گسترده برگزار می شود، می تواند و باید نقاط ضعف تلویزیون را در بخش های تعیین شده به خوبی آشکار کرده و ضمن ارائه راهکارهایی مناسب جهت رفع و اصلاح روند برنامه سازی، دستاوردهای ایده پردازانه ای برای ادامه راه رسانه ملی باشد. اما این جشنواره در گام اول و بعد از چند سال توقف در برگزاری به تبع بحران های مالی صداوسیما، فضای نقد را با انتصابات خودمانی خود در نطفه خفه کرده است و به نظر می رسد آماری برای بیلان کاری مدیرانی خواهد بود که خود را مالک رسانه می دانند نه نمایندگان مردم در رسانه.
یادداشت: رکسانا قهقرایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار