نوزدهمین مانور سراسری زلزله در مدارس قم برگزار شد

نوزدهمین مانور سراسری زلزله امروز با شعار "مدرسه ایمن ـ جامعه تاب آور" در مدارس قم برگزار شد.

کد مطلب: ۶۸۸۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از قم، نوزدهمین مانور سراسری زلزله با شعار «مدرسه ایمن - جامعه تاب آور» صبح چهارشنبه با حضور فرماندار، استاندار، مدیر کل آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان در تمامی مدارس قم و به و صورت نمادین در مدارس شهید رجایی و ثقفی برگزار شد .

بهشتی جانشین استاندار در ستاد مدیریت بحران استان در حاشیه این برنامه در سخنرانی خود اظهار داشت: با توجه به خطر بالای زلزله در کشور و اهمیت ارتقا آمادگی مردم و دانش آموزان برای مواجهه با اثرات زلزله همه‌ساله مانور سراسری زلزله و ایمنی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در مدارس کشور برگزار می شود.

وی افزود: امسال این مانور با شعار محوری "مدرسه ایمن- جامعه تاب آور" و با مشارکت آموزش‌وپرورش، هلال‌احمر، آتش‌نشانی، شهرداری، اورژانس، سازمان دانش آموزی، شبکه بهداشت و سایر دستگاه‌های مرتبط بارویکرد محله محور با صدا درآمدن زنگ زلزله به‌صورت نمادین در مدرسه شهید رجایی اجرا شد.

معاون استاندار قم گفت: در مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس امسال علاوه بر دانش آموزان، مسئولان مدارس، والدین دانش آموزان و سایر مردم محلات نیز آموزش‌های لازم در مورد مقابله با حوادث احتمالی را فراگرفته و در برنامه مانور زلزله و ایمنی مشارکت داده شدند.

وی عنوان کرد: این مانور باهدف آشنایی دانش آموزان با زلزله و خطرات آن، کاهش خسارات ناشی از زلزله ، ایجاد و ارتقای مهارت‌های فردی و جمعی دانش‌آموزان و واکنش صحیح و سریع در برابر زلزله برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز گفت: یکی از اهداف مهم برگزاری این مانور، افزایش توان دانش آموزان در مقابله با بحران و حوادث و اطلاع رسانی و آموزش عملی به دانش آموزان است .
حمیدرضا شیخ الاسلام با اشاره به اینکه ارائه این آموزش ‌ها به دانش ‌آموزان می ‌تواند در کاهش خسارات جانی و مالی در مواقع حوادث تاثیرگذار باشد، تاکید کرد: اگر در هر خانواده ‌ای یک نفر به اینگونه آموزش‌ها وارد باشد می ‌توانیم بسیاری از خسارات را در مواقع حوادث با کاهش مواجه کنیم .

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم نیز در حاشیه برگزاری این مانور، در گفت و گو با خبرنگار پانا، هدف از برگزاری آن را آموزش صحیح دانش آموزان با پدیده زلزله و اقدام های لازم برای مقابله با آن عنوان کرد .

وی افزود: دانش آموزان با فراگیری آموزش های مربوط به امداد و نجات، می توانند نقش موثری در کمک به هم نوعان هنگام وقوع حوادث داشته باشند .

بنابراین گزارش، برگزاری مانور زلزله با اعلام فرضی وقوع زلزله راس ساعت 10 صبح در آموزشگاه شهید رجایی به صورت تخصصی آغاز شد و دستگاه های امداد و نجات برای نجات جان دانش آموزان و انجام امور امدادی، خدماتی و ایمن سازی محیط وارد عمل شدند


دانش آموزان در این مانور آموزش های امداد و نجات خود را به صورت عملی به نمایش گذاشتند و همراه با نیروهای هلال احمر، آتش نشانی و اورژانس به کمک دانش آموزان آسیب دیده شتافتند .
اطفاء حریق، تخلیه اضطراری، انتقال مصدومان حادثه به مکان امن، برپایی چادر و اسکان موقت از جمله اقدام هایی بود که در هجدهمین مانور زلزله توسط دانش آموزان و دستگاه های امداد و نجات اجرا شد .

/ حسین باریکلو /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار