در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مطرح شد؛

نوید تصویب طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان

مدیر پرژه منطقه آزاد سیستان گفت: با توجه به مثبت بودن جو مجلس، طرح منطقه تجاری صنعتی سیستان که اکنون در حال برسی در کمیسیون های مربوطه است، هفته آینده مجددا به صحن علنی مجلس می رود، که نوید تصویب آن نیز است.

کد مطلب: ۶۸۸۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا سیستان و بلوچستان، منصور حجازی نیا ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: در دو مقطع قبلی این لایحه رای لازم را از مجلس نگرفته است، بر آن شدیم که با کارشناسی های بیشتر موانع گذشته برطرف گردد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه نمی توان به بودجه های دولتی نسبت به حجم مشکلات موجود کشور کاملا متکی بود، خوشبختانه در سیستان رامشار با اراضی غریب بر 20 هزار هکتار و دارا بودن شهرک های صنعتی، ساختمان های آماده و سایر زیر ساخت ها از بهترین پتانسیل ها نسبت به سایر مناطق کشور، محسوب می شود.

مدیر پرژه منطقه آزاد سیستان با نام بردن از دومین محل در نظر گرفته شده برای احداث منطقه آزاد سیستان، این منطقه را حد فاصل میلک تا نیاتک با 8/438 هکتار، که 6 هزار از آن اراضی ملی است، افزود: سومین و آخرین منطقه پیش بینی شده، حد فاصل نیاتک به فرودگاه زابل از مسیر جاده میانکنگی می باشد.

وی درباره هزینه و اعتبار لازم جهت زیر ساخت های منطقه آزاد سیستان اظهار داشت: هزینه پیش بینی شده برای این طرح حدود 154هزار میلیار است که این هزینه از خود منطقه آزاد تامین می شود و با توجه به زیرساخت های موجود در سیستان بار مالی خاصی برای دولت ایجاد نمی کند.

حجازی نیا افزود: ایجاد منطقه آزاد در سیستان می تواند سبب دلگرمی و ماندگاری مردم در این خطه از ایران اسلامی باشد که سالها با خشکسالی و"بی مهری طبیعت"، کشاورزی در آن به مرحله نابودی رسیده و تنها محل امرارمعاش آنان از بین رفته که سبب کوچ این مرز داران شده است.

حجازی نیا در پاسخ به سوال خبرنگار پانا «آیا مسئله بار اقتصادی مناطق آزاد برای دولت می تواند همچنان در صحن علنی مجلس سبب عدم رای اعتماد در این دوره هم باشد، و آیا با نمایندگان مخالف در دوره گذشته که سبب عدم رای اعتماد به مناطق آزاد شده اند، تعاملی صورت گرفته است؟» گفت: ما از مرحله کلیات رد شده ایم و در مرحله جزئیات و در کمیسیون های مربوطه هستیم که مسئله بار اقتصادی منتفی است و در بحث رای زنی"لابی"،با کمیسیون ها و نمایندگان، دولت و مدیر پرژه در این زمینه وظیفه خود را انجام داده اند و می طلبد نمایندگان استان مانند گذشته تلاش کنند.

وی در پایان تاکید کرد: چابهار و سیستان می توانند دو منطقه آزاد اقتصادی صنعتی و مکمل یکدیگر باشند که می تواند مسیری امن برای ترانزیت، صادرات و پوشش بازار 28 میلیاردی افغانستان نیز باشد که متاسفانه در حال حاضر سهم ایران 2 میلیارد از آن است.

گفتنی است: سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون، و نیمروز در شمال استان و هم مرز با کشور افغانستان است.

انتهای خبر/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار