محاکمه متهم جدید پرونده رضا ضراب در آمریکا

محاکمه یک بانکدار ترک که متهم به کمک به دور زدن تحریم‌های اقتصادی ایران شده، قرار است روز سه‌شنبه پس از انتخاب هیأت منصفه در نیویورک آغاز شود.

کد مطلب: ۶۸۷۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا به نقل از بلومبرگ، ریچارد برمن،‌ قاضی محلی روز دوشنبه به هیأت منصفه اعلام کرده است که مهمت هاکان آتیلا،‌ بانکدار مذکور تنها متهم در دادگاه خواهد بود. این موضوع هنوز مشخص نشده است که متهم اصلی یعنی رضا ضراب تاجر طلای دو ملیتی ایرانی - ترک با آمریکا توافقی کرده است و علیه آتیلا شهادت خواهد داد. ضراب متهم به برنامه‌ریزی است.

ضراب تا ماه سپتامبر (شهریور) در این پرونده حضور نداشت. او اوایل ماه جاری از زندانی در آمریکا آزاد شد اما گفته می‌شود که در ایالات متحده تحت حفاظت است.

آتیلا متهم به کلاه‌‌برداری،‌ نقض تحریم‌ها و پولشویی است. او اظهار بی گناهی کرده است. آتیلا یکی از 9 نفر در میان مقامات ارشد دولت ترکیه و مدیران بانکی است که علیه آن‌ها اعلام جرم شده‌ است اما تنها ضراب و آتیلا در بازداشت آمریکا هستند. آنها متهم شده‌اند که در زمان تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به تهران کمک کرده‌اند که از طریق دلار و دسترسی به سیستم مالی جهانی تجارت کند.

هیأت داوران شامل 12 عضو و 6 عضو علی البدل است که هویت آنها مخفی است .

بعد از آنکه انتخاب هیأت داوران به پایان رسید،‌ وکلای آتیلا درخواست دو هفته تأخیر (در برگزاری دادگاه) داشته‌اند و از اتهامات سنگینی که توسط دادستان‌های ایالات متحده به آنها ارائه شده شکایت کرده‌اند.

در نامه‌ای در پایان وقت روز دوشنبه، وکلای مدافع گفته‌اند که آنها درگیر شواهدی هستند که دولت در ساعت 11 در اختیارشان قرار داده است. آنها همچنین گفته‌اند که به تازگی متوجه شده‌اند که معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه می 2013 (خرداد 1392) شهادت عمومی در کنگره داشته است که آتیلا را از اتهام مبرا می‌کند.

برمن که بارها درخواست خود را برای آغاز محاکمه اعلام کرده است گفته روز سه‌شنبه بر اساس قانون درخواستش را پیگیری می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار