گفتمان غالب آموزش و پرورش ، گفتمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مبانی هویت باید در مدارس تبیین و ترویج شود، گفت: امروزه گفتمان غالب نظام آموزش و پرورش ، گفتمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و تلاش می شود تا آموزش و پرورش موجودبه نحو مطلوب بازخوانی و بازتولید شود .

کد مطلب: ۶۸۶۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از لرستان ، مهدی نوید ادهم در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی که به میزبانی انجمن آموزش و پرورش تطبیقی در دانشگاه لرستان برگزار شد، افزود : :برگزاری این کنفرانس هم از جهت تعیین موضوع کنفرانس و هم از جهت مکان برگزاری کنفرانس که در استانی با قدمت 40هزار ساله است ، مایه خوشحالی است .

وی از تلاش های آموزش و پرورش لرستان در برگزاری این کنفرانس تقدیر کرد و افزود : مدیر کل آموزش و پرورش لرستان از مدیران موفق و خوش ذوق است که تاکنون منشاء توفیقات بسیاری در عرصه تعلیم و تربیت بوده اند .

وی ابراز امیدواری کرد خروجی این کنفرانس زمینه ارتقای نظام تعلیم و تربیت را بیش از پیش فراهم کند و ادامه داد : بحث آموزش و پرورش تطبیقی و بهره گیری از تجارب مفید و ارزنده سایر کشورها همواره مد نظر بوده و در این دوران که آموزش و پرورش در حال تحول و تغییرات جدی مثبت است و به دنبال شکل گیری و تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است این نیاز بیشتر از گذشته احساس می شود .

نوید تاکید کرد : ما برای تغییر و تحول بنیادین در آموزش و پرورش مصمم هستیم و سند این تحول هم به کمک بیش از 600نفر از صاحبنظران تعلیم و تربیت کشور تدوین شده و به تایید شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع سیاست گذاری در دستگاه تعلیم و تربیت ، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقام معظم رهبری رسیده است.

وی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در مرحله اجرایی عنوان کردو ادامه داد : چون سند الان در مرحله اجرا و ارزشیابی است بیش از گذشته به تجارب مفید سایر کشورها نیازمندیم.

نوید تاکید کرد : وقتی سخن از تحول بنیادین به میان می آید ذهن انسان بی اختیار متوجه تغییراتی می شود که ریشه دار ،هدفمند ؛ نظامند ، عمیق ، با برنامه و آینده پژوه مبتنی بر آموزه های وحیانی و معارف اسلامی باشد .

وی در ادامه به مبانی و اهداف سند تحول بنیادین هم اشاره کرد و گفت : هدف ما تربیت انسان هایی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی است .

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به مطالعات تطبیقی با آموزش و پرورش 13کشور همسایه ایران که با کشورمان مرز مشترک زمینی یا آبی دارندو کشورهای خاورمیانه و قفقاز اشاره کردو گفت : نشانگرهایی برای این مطالعات در نظر گرفته شد و در شاخص های مختلف وضعیت کشور مان با این کشورها تطبیق داده شد . نوید تاکید کرد : در برخی شاخص ها وضعیت خوبی در کشور حاکم است ولی در برخی دیگر نیاز به تلاش بیشتر هست .

وی شاخص وضعیت درصد دانش آموزان پیش دبستانی ، سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی کشور ، درصد دانش آموزان هنرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش را از جمله این شاخص ها عنوان کرد : آموزش و پرورش با فرهنگ جامع داد و ستد دارد و به نوعی نمادی از فرهنگ هر کشور را می توان در آموزش و پرورش آن کشور مشاهده کرد .

نوید به ضرورت رعایت مقتضیات بومی محلی در برنامه ریزی آموزش و پرورش تاکید کردو ادامه داد : در تاریخ چند هزار ساله کشورمان گسست فرهنگی وجود نداشته و با وجود تغییراتی که در دوره هایی وجود داشته ؛ولی انسجام فرهنگی ما حفظ شده و دستخوش تغییرنشده است .

وی بر این نکته تاکید کردکه باید تلاش شود در عین حال که به انسجام ملی توجه می شود به فرهنگ های بومی و محلی هم توجه شود و اضافه کرد : تاکید جدی ما این است که پژوهش ها و تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش و پرورش مساله محور باشد و به سوالات پاسخ داده شود .

نوید به مدل این تحقیقات هم اشاره کردو گفت : در آموزش و پرورش نیاز به عزمی ملی است و باید همگان کمک کنند تا آموزش و پرورش بتواند به رسالت خود بپردازد .

وی ارتباط بین دانشگاهها و آموزش و پرورش را بسیار مهم و تاثیر گذار عنوان کردو گفت : در حال حاضر کنکور یکی از چالش هایی است که آموزش و پرورش را به شدت آسیب پذیر کرده و باید تلاش کنیم تا جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنیم که بتواند به اندازه گیری اندوخته های دانش آموزان بپردازد و متناسب با اهداف سند تحول بنیادین آنها را پرورش و تربیت کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار