در دیدار با نایب رئیس مجلس تاجیکستان

لاریجانی:ریشه های عمیق دوستی میان ایران و تاجیکستان وجود دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت افزایش سرمایه‌گذاری‌ها میان دو کشور گفت: سرمایه گذاری در حوزه انتقال برق، آب و گاز می‌تواند نقطه عطفی در افزایش روابط اقتصادی دو کشور باشد.

کد مطلب: ۶۸۶۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) اول آذرماه در حاشیه دهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی با خیرالنساء یوسفی نایب رئیس مجلس تاجیکستان دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به اشتراکات دو کشور در زمینه فرهنگ و ادبیات گفت: لازم است اشتراکات میان دو کشور باعث ارتباط بیشتر ایران و تاجیکستان شود که پس از استقلال تاجیکستان رو به افزایش بوده است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت شرکت های ایرانی برای حضور اقتصادی در تاجیکستان عنوان کرد: سرمایه گذاری به خصوص در حوزه برق و انتقال آب از تاجیکستان به ایران و انتقال گاز از ایران به تاجیکستان می تواند نقطه عطفی در افزایش روابط باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به ریشه های عمیق دوستی میان ایران و تاجیکستان خاطرنشان کرد: مسائل پیچیده تروریسمی که در کشور همسایه ایران و تاجیکستان وجود دارد اذیت هایی به وجود آورده که باید با همکاری و رایزنی برای حل آن در افغانستان مذاکره کنیم.

خیرالنساء یوسفی نیز در ادامه این دیدار ضمن ابراز همدردی با ملت ایران به دلیل حادثه بروز زلزله غرب کشور، گفت: پیوندهای میان ایران و تاجیکستان بسیار زیاد است و باید به سمت تقویت روابط دوجانبه پیش برویم.

نایب رئیس مجلس تاجیکستان در پایان با ابراز نگرانی از مسأله تروریسم که در همسایگی ایران و تاجیکستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: لازم است برای حل مشکلات تروریسم پیوندها و همکاری ها را افزایش داده و متحد باشیم که در این زمینه روی کمک جمهوری اسلامی ایران حساب کرده ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در دیدار با سناتور مشاهد حسین رییس کمیته امنیت ملی و دفاعی مجلس سنای پاکستان، دموکراسی کشورهای آسیا را لازمه تشکیل پارلمان آسیایی دانست و گفت: اگر کشورها به سمت دموکراتیک شدن پیش بروند می توان اتحادیه پارلمان آسیایی را تشکیل داد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار درباره روابط ایران و پاکستان گفت: بسیار خرسندیم که روابط ایران و پاکستان در سطح پارلمانی گسترده و نزدیک است و این موضوع برای رایزنی های آتی می تواند بسیار مهم باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به نقش پاکستان در حل بحران های منطقه اشاره و بیان کرد: امروز کشورهایی همچون یمن مشکلات اساسی دارند لذا باید کمک کنیم تا مسائل از طریق راه حل سیاسی برطرف شود چرا که در نهایت تمام مشکلات منطقه به نفع اسرائیل خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قصد دارد بحران سیاسی در منطقه ایجاد کند، اظهار داشت: باید با کشورهای منطقه گفت و گو کنیم و نگذاریم کشورها آلت دست آمریکا شده و تصمیمات آنها به نفع اسرائیل و آمریکا شود از این رو باید از وزن ایران، پاکستان و ترکیه در حل شرایط منطقه استفاده کرد.

سناتور مشاهد حسین نیز در ادامه این دیدار ضمن اشاره به روابط پارلمانی خوب دو کشور گفت: اخیرا مقامات نظامی و اطلاعاتی دو کشور دیدارهایی داشته اند که بسیار مفید است.

وی در ادامه با اشاره به تضعیف آمریکا در منطقه اظهار داشت: آمریکا به صورت مرتب می خواهد برای کشورهای منطقه مشکل آفرینی کند اما نمی تواند چرا که ایران کشور قوی است و کشورهای منطقه می دانند که آمریکا نمی تواند اقدام مهمی در این زمینه انجام دهد.

رییس کمیته امنیت ملی و دفاعی مجلس سنای پاکستان در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا روابط ایران و پاکستان و ترکیه بیش از پیش تقویت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار