گزارش پانا از دلایل تخریب گسترده ساختمان ها در زلزله کرمانشاه:

ساخت و سازها در کشور باید به سمت تخصصی شدن حرکت کند

عمر پائین ساختمانها و کیفیت نازل ساخت و ساز در کشور به گونه ای است که زلزله یا هر حادثه طبیعی دیگر می تواند بحرانی در کشور ایجاد کند ؛آنگونه که نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن می گوید ساخت و سازها در کشور باید به سمت تخصصی شدن حرکت کند .

کد مطلب: ۶۸۶۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ،زلزله بار دیگر ویرانی آفریده و ساکنان کرمانشاه سقف بالای سر خود را از دست داده اند و مردمی که تمام پس انداز خود را در ساختمان های مسکن مهر هزینه کرده اند، اکنون آواره شده اند و این پرسش مطرح شده است که چه ضمانتی برای مال و جان مردم در ساخت و سازها وجوددارد و چرا با وجود تاکید کارشناسان بر کیفیت ساخت و سازها و عمر کمتر از 30 سال ساختمان ها در کشور ،تدابیری برای الزام به بهبود کیفیت ساخت در کشور اتخاذ نمی شود .

ساختمان‌های مسکن مهر، آن‌طور که تاکنون مطرح شده، بیمه داشته و به‌همین‌سبب، این شرکت بیمه است که باید نسبت به بازپرداخت تسهیلات باقی‌مانده اقدام کند، نه مردمی ‌که مسکن مهر بی کیفیت را تحویل گرفته‌اند و گارانتی آنها همان بیمه است.

ایرج رهبر نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن در گفت وگو با خبرنگار پانا ،می گوید: 80 درصد ساخت و سازها در کشور توسط افراد غیر متخصص صورت می گیرد .به گفته او طبیعی است که در این شرایط ساختمانهایی ساخته می شود که کمترین مقاومت را در برابر حوادث طبیعی چون سیل و زلزله یاطوفان دارند و این تخریب تنها مختص به مسکن مهر نبوده است البته رهبر معتقد است که تمامی ساختمانهایی که با تسهیلات از بانکهای مختلف وام دریافت کرده اند مشمول بیمه اند و بیمه باید بخشی از زیان آنها را جبران کند .

وی اضافه کرد:ناظران مدت زمان بسیار کمی را برای رسیدگی به ساختمان در طول دوره ساخت در محل پروژه ساختمانی حضور دارند، درحالی که ناظر مقیم باید در تمامی ساعاتی که پروژه در حال ساخت است در محل پروژه حضور داشته و روند اجرایی کار را رصد کند .

نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن خاطرنشان کرد: نبود کارگر و مهندس متخصص در کنار فقدان قوانین سخت گیرانه موجب شده تا ساختمانهایی در کشور ساخته شوند که علاوه بر عمر اندک مقاومت لازم را در برابر حوادث نداشته باشند .

وی با تاکید بر دخالت دولت در تدوین برنامه مسکن روستایی، عنوان کرد: سازه اصلی بسیاری از واحدهای مسکن مهر تخریب نشده و قابلیت بازسازی دارند و ازتوان انبوه سازان برای ساخت و بازسازی این واحدها استفاده کرد .

وی عنوان کرد: در حوادث طبیعی که پیش می آید آسیب هایی به ساختمانهای کشور وارد می شود که این نکته اساسی که ساخت مسکن باید از الگوی مقاوم سازی متناسب با شرایط جغرافیایی ایران بهره ببرد را پر رنگ می کند اما اندک زمانی بعد این موضوع به فراموشی سپرده می شود .

عدم احیای بافت های فرسوده تنها به دلیل تامین مالی نیست

نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن خاطرنشان کرد: منطقی آن است که پیش از بروز حوادثی چون زلزله ازآن پیشگیری شود و سیستم فرهنگی و سیاست گذاری کشور باید به گونه ای عمل کند که اتفاقات این چنینی به وجود نیاید .

وی عنوان کرد: در قوانین کشور این تکلیف وجود دارد که سالانه 20 درصد از بافت های فرسوده کشور بازسازی شود و تنها مسئله تامین منابع مالی و بودجه عامل اصلی در کیفیت نامناسب ساخت و سازها و عدم احیای بافت های فرسوده نیست .

رهبر تصریح کرد: سیاست ها و حمایت از بخش خصوصی و اعتماد سازی به گونه ای نیست که بخش مسکن را خود به خود به کانال های درست هدایت کند .

نبود ثبات در قوانین انگیزه بخش خصوصی برای حضور موثر در بخش مسکن را کاهش داده است

وی خاطرنشان کرد: نبود ثبات در قوانین و ریسک تغییرات قوانین و بخشنامه های آن انگیزه بخش خصوصی را در بخش مسکن کم رنگ کرده و میزان عرضه بخش مسکن کاهش یافته است .

نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن در خصوص تنفس دو ساله برای بازپرداخت ساختمانهای آسیب دیده در زلزله کرمانشاه ،خاطرنشان کرد: علاوه بر ساختمانهای مسکن مهر بسیاری از ساختمانهای دیگر آسیب دیده نیز از تسهیلات مسکن یا بانکی استفاده کرده اند که مطابق قانون مشمول بیمه هستند و باید بازسازی آن نیز با مشارکت بانک صورت گیرد و وقتی بانک ملکی را در رهن می گیرد، باید در زیان آن نیز مشارکت داشته باشد .

آسیب یا تخریب 12 هزار مسکن روستایی در زلزله اخیر

وی عنوان کرد: 12 هزار مسکن روستایی کشور نیز در این زلزله آسیب دیده اند که اصوله اولیه ساختمان سازی نیز در آنها رعایت نشده است وشناژهای افقی و عمودی که در ساختمانهای یک طبقه یا دو طبقه باید رعایت شود نیز در این ساختمانهای روستایی صورت نگرفته است .

رهبر خاطرنشان کرد: این تفکر و فرهنگ باید جابیفتد که کیفیت مصالح و ساخت در کشور باید به گونه ای ارتقاء یابد که علاوه بر حفظ جان ساکنان سرمایه آنها را نیز برای طولانی مدت حفظ کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار