معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی:

یکی از دلایل بی‌علاقه‌گی کودکان به کتاب،حجم بالای کتاب‌های درسی است

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: کارشناسان معتقدند یکی از دلایل بی‌علاقه‌گی کودکان به کتاب،حجم بالای کتاب‌های درسی است از این رو باید در کنار کتاب‌های آموزشی کتاب‌های موثر را نیز در کنار سرانه مطالعه کتاب کودکان قرار دهیم.

کد مطلب: ۶۸۶۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، رحیم شهرتی‌فر در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و بزرگداشت مقام کتابدار گفت: ایران اسلامی میراث‌دار فرهنگی و تاریخی است که در آن داستان و مطالب ارزنده‌ای در ارتباط با اهمیت کتاب و کتابخوانی نهفته است.

وی با اشاره به برخی از مشکلات کتابخوانی در ایام گذشته و تلاش مورخین و پژوهشگران برای مطالعه کتاب در پرتو نور کم و یا طی مسافت های طولانی ابراز کرد: اگر چنین تاریخی را نداشتیم نمی‌توانستیم امروز با افتخار بگوییم که کتابخانه مرکزی تبریز، یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه کشور در تبریز قرار دارد.

شهرتی فر تصریح کرد: چرا باید با وجود قدمت پژوهشگری در جامعه، هنوز گلایه از کمبود سرانه مطالعه در کشور وجود داشته باشد؟کتابخوانی و مطالعه در میان شاخص‌های توسعه یافته کشور و یا عقب ماندگی جامعه نقش موثری داشته به طوریکه باید این شاخص‌ها را در حوزه کشور خودمان نیز ارزیابی کنیم. باید جواب دهیم که مطالبه جامعه و به ویژه جوانان و تمام اجتماع از یک کتابدار چیست؟

وی با تاکید بر لزوم تبیین نقش کتاب در مقابله با آسیب های اجتماعی و مقابله با شبیخون فرهنگی دشمنان عنوان کرد: کتابخوانی باید به الزامات یک خانواده تبدیل شود و نه صرفاً جزو فراغت و تفریح خانواده‌ها باشد. یک کتابدار مسوول با معرفی کتاب موثر به جوانان مطالبه‌گر می‌تواند نقش شایسته‌ای را در پیشگیری از آسیب‌ها داشته باشد.

وی در ادامه ابراز کرد: متاسفانه جامعه کتابخوان جامعه نیز در برخی مواقع،نمی‌دانند چه کتابی را بخوانند. تحولات در گستره دنیای فناوری وارتباطات، بازار کتاب را دستخوش تغییراتی کرده است که باید مسئولان مربوطه بیش از پیش مراقب باشند.

شهرتی فر ادامه داد: در این تنگنای زمان فراتر از وظیفه کتابدار باید به اصل افزایش سرانه مطالعه در کشور با راهکارهای موثر توجه کرده و تصمیمات عملیاتی تری در این زمینه اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه باید تمامی اقشار جامعه به موضوع ترویج کتابخوانی اهتمام ویژه ای داشته باشند ادامه داد: این موضوع زمانی قابل دسترسی است که همه نهادها آموزشی شالوده حرکت را از پیش دبستانی آغاز کنند. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل بی‌علاقه‌گی کودکان به کتاب،حجم بالای کتاب‌های درسی است از این رو باید در کنار کتاب‌های آموزشی کتاب‌های موثر را نیز در کنار سرانه مطالعه کتاب کودکان قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از بیانات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط با اهمیت کتاب و کتابخوانی ابراز کرد: باید در جامعه، انسان های پژوهشگر و کتابخوان را ارج نهیم. لااقل همچون بازیکنان یک تیم فوتبال باید به افراد کتابخوان اهمیت دهیم. این به آن معنا نیست که ارزش‌دهی به متولیان کتاب به حد و اندازه ارزش‌دهی به فوتبالیست‌ها باشد بلکه باید به این قشر فرهنگی نیز احترامی ویژه بگذاریم.

لزوم افزایش فعالیت از سوی سازمان های مردم نهاد در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی و همچنین برگزاری جلسات انجمن کتابخانه های عمومی استان از دیگر تاکیدات معاون استاندار در این همایش بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار