مدیر آموزش و پرورش مراغه در گفت و گو با پانا:

پیش کنگره "استاد باریشماز" دوم آذرماه در مراغه برگزار می شود

معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش مراغه از برگزاری پیش کنگره حیدر عباسی (استاد باریشماز) در دوم آذرماه سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۶۸۶۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد

جلیل اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار کرد: پیش کنگره استاد باریشماز با هدف تجلیل از این معلم پیشکسوت آموزش و پرورش و اجرای همایشی برای تجلیل از مقام این هنرمند به دنبال معرفی جایگاه معرفت شناسی و عرفان حیدر عباسی برگزار می شود.

وی ادامه داد: این آیین در راستای کنگره بزرگداشت استاد باریشماز که در اواسط آذرماه سال جاری در این شهرستان برگزار خواهد شد، به اجرا در می آید.

اسلامی از حیدر عباسی به عنوان یک استاد و چهره فرهنگی و با جایگاه ویژه در میان فرهنگیان و هنرمندان یاد کرد و افزود : وی در عرصه معلمی و هنرمندی دانش آموزان و شاگردان زیادی در حوزه های علم و هنر تربیت و معرفی کرده است.

رییس این همایش با اشاره به اینکه بیشتر آثار حیدر عباسی در حوزه عرفان بعد از دوران بازنشستگی انتشار یافته است ، افزود : در این پیش کنگره کتاب (( اجلال خرد ناب باریشماز)) که پژواک آثار و اندیشه استاد حیدر عباسی است به همراه تندیسی از آثار این معلم پیش کسوت و هنرمند رونمایی خواهد شد.

پیش کنگره حیدر عباسی با عنوان بزرگداشت و تبیین استاد باریشماز به همت معاونت اداره کل و مدیریت آموزش و پرورش مراغه و با مشارکت نهاد های مربوطه و سازمان های مردم نهاد باشرکت بیش از 600نفر از شخصیت های ادبی ، صاحبنظران و مسئولین ،دوم آذرماه سال جاری در تالار شهید بهشتی مراغه برگزار خواهد شد.

حیدر عباسی در سال 1322 در شهر مراغه متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مراغه و تحصیلات عالی را در دانشگاه آذرآبادگان با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.
حیدر عباسی متخلص به باریشماز به 6 زبان انگلیسی، فرانسه، روسی، عربی، فارسی و ترکی مسلط است و در زمینه هنر نقاشی و خوشنویسی نیز جزو اساتید به شمار می رود و خالق آثار ارزشمندی چون ترجمه مثنوی معنوی و نهج البلاغه به زبان ترکی است.
وی همچنین بیش از 10 کتاب نفیس شعر و نمایشنامه ترکی نوشته است.
آثار باریشماز سرشار از ادبیات غنی آذربایجان است و یحیی شیدا آثار وی را دایره المعارف ترکی عنوان کرده است.
کتاب‌ هایی از جمله نغمه داغی، چاغیریلمامیش قوناقلار، ادوملو دیره ک، کعبه و قانلی اذان، یار و نار، دارتیلمامیش دنلر، دووارلار، سس، والعصر، شرح انور (ترجمه و تفسیر مثنوی) در چهار جلد، ترجمه ترکی نهج البلاغه، تبت یدا، گولنده هر زامان، اونودولماز خاطیره لر، قوشمالار و غزللر، دؤردلوک لر و ... را به نگارش درآورده است.
کتاب مثنوی وی در جمهوری آذربایجان و ترکیه به زبان ترکی، کتاب کعبه و قانلی اذان و یار و نار به زبان آلمانی و بسیاری از اشعارش در مجلات امریکا و کانادا ترجمه و چاپ شده است.
وی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان مراغه می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار