گزارش پانا از مولفه های تاثیرگذار بر جذب سرمایه خارجی:

ثبات نرخ ارز تکلیف سرمایه گذاران خارجی را تعیین می کند

بسیاری از صنایع کشور برای تامین مالی نیازمند جذب سرمایه خارجی هستند و آنگونه که کارشناسان اقتصادی می گویند ثبات در نرخ ارز به طور قطع تکلیف سرمایه گذاران را برای حضور در بازار مشخص کرده و رغبت به سرمایه گذاری را افزایش می دهد و دولت باید چشم انداز آینده ارز را به درستی تعیین کند.

کد مطلب: ۶۸۵۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ،در فرایند توسعه اقتصادی و دسترسی به تکنولوژی پیشرفته به کار گرفتن فن آوری خارجی و بومی کردن آنها از طریق استخدام سرمایه های انسانی مورد توجه است .

سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از راه های مهم دسترسی تکنولوژی پیشرفته برای کشورهای در حال توسعه است اما سرمایه گذار خارجی برای ورود به کشور پیش شرط هایی دارد آنگونه که فعالان صنعت پتروشیمی کشور می گویند یکی از موضوعاتی که برای جذب سرمایه های خارجی به کشور موثراست ثبات نرخ ارز و خوراک واحدهای تولیدی است که می تواند برنامه بلندمدتی را پیش روی سرمایه گذاران قرار دهد .

البته بکارگیری سرمایه گذاری خارجی جز تامین مالی ، اهداف دیگری را نیز دنبال می کند . ارتقاء فن آوری ، توسعه مهارت و مدیریت به منظور ارتقاء توان کیفی نیروی کار داخلی ، توسعه ی بازارهای صادراتی ، افزایش استاندارد تولیدات داخلی و حرکت به سوی اقتصاد باز از دیگر هدف های جذب سرمایه گذار مستقیم خارجی است می دانیم سرمایه گذاری مستقیم خارجی وابسته به طیف وسیعی از عوامل اقتصادی و سیاسی است.

دولت می تواند ضمانت های لازم را به سرمایه گذاران خارجی ارایه دهد

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درگفت وگو با خبرنگار پانا می گوید: ثبات نرخ ارز و خوراک تکیلف سرمایه گذاران داخلی و خارجی را برای سرمایه گذاری در این صنعت مشخص می کند و دولت باید چشم انداز آینده ارز را به درستی تعیین کند .

وی در پاسخ به این پرسش که کاهش نوسانات ارزی و حرکت به سمت واقعی سازی بهای نرخ ارز چه کمکی به صنعت پتروشیمی کشور خواهد داشت ، تصریح کرد: ثبات در نرخ ارز به طور قطع تکلیف سرمایه گذاران را برای حضور در بازار مشخص کرده و رغبت به سرمایه گذاری را افزایش می دهد و دولت باید چشم انداز آینده ارز را به درستی تعیین کند .

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی که به طور معمول برمبنای نرخ ارز محاسبه می شود باید فرمولی تعیین شود که در صورت نوسانات نرخ ارز از طریق مدیریت در نرخ خوراک بتوان مخاطرات بعدی را جبران کرد .

قره خانی اظهار کرد: بخش زیادی از سرمایه گذاری خارجی می تواند در صنعت پتروشیمی کشور جذب شود اما این نگرانی وجود دارد که نوسان های نرخ ارز و خوراک مانع جلب سرمایه گذاری باشد به همین دلیل دولت می تواند ضمانت های لازم را به سرمایه گذاران خارجی ارایه دهد.

وی تصریح کرد: افزایش نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی موجب بالارفتن ارزش واقعی نرخ ارز می شود و نرخ ارز واقعی برمبنای ارزش پول ملی محاسبه می شود که به طور قطع برصادرات کالاهای تولیدی و محصولات پتروشیمی نیز تاثیرگذار است .

کارشناسان معتقدند ثبات بخشیدن به نرخ ارز یکی از موثرترین ابزارها برای حمایت از تولید است و نباید حمایت از تولید را صرفا در محدودسازی واردات قانونی، تعریف و ترسیم کرد و از آنجا که رونق و توسعه تولید به ویژه در صنایع مهم کشور از جمله صنعت پتروشیمی به تامین منابع مالی خارجی وابسته است باید فضای کشور و ثبات و امنیت نرخ ارز و سایر مولفه های تاثیرگذار بر جذب سرمایه گذاری خارجی را تثبت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار