برای کتابخوان شدن همه جامعه نیازمند بسیج همگانی هستیم

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس گفت، وقتي موضوع آسيب‌هاي اجتماعي را آسيب‌شناسي مي‌كنيم، مشكل اصلي به نبود آگاهي‌هاي كامل و جامع در زمينه مسائل مختلف باز مي‌گردد.

کد مطلب: ۶۸۵۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا فارس، هادي پژوهش‌جهرمي دوشنبه 29 آبان در آئين نكوداشت روز كتاب، كتابخواني و كتابدار در شيراز با طرح اين سئوال كه در شهرها و روستاهاي واجد كتابخانه امروز چند كتابخوان وجود دارد؟ گفت: برگزاري چنين آييني سالي يكبار ارزشمند است اما نياز به توسعه‌ي فرهنگ كتاب و كتابخواني هستيم.

وی ادامه داد مشكل كشور ما كمبود كتابخوان است نه كتابخانه و مكاني براي عرضه‌ي كتاب؛ اين مشكل بايد با مشاركت خانواده‌ها، آموزش و پرورش و كتابداران حل شود.

وي تاكيد کرد: براي كتابخوان شدن افراد جامعه بايد از كانون خانواده شروع كرد، وقتي پدر و مادرها كتاب نمي‌خوانند نبايد انتظار داشت كه فرزندان كتابخوان پرورش پيدا كند؛ در بسياري از خانه‌ها كتاب‌هاي ارزشمند و گرانقيمتي در قفسه‌ها چيده شده است اما اين كتابها سالي يكبار هم دست نمي‌خورد.

پژوهش گفت: كتابداران و مسئولان حوزه‌ي كتاب و نهادكتابخانه‌ها بايد به دنبال يافتن راهكار براي اينكه چگونه كتاب را وارد خانه‌ها كنند باشند.

او با تاكيد براينكه همه‌ي مشكل كتاب نخواندن به هزينه كتاب باز نمي‌گردد، دسترسي به كتاب را امروز بسيار مناسب‌تر از گذشته دانست و گفت: يكي از سازمان‌هاي تاثيرگذار در كتابخوان شدن افراد، آموزش و پرورش است؛ در دوراني كه ما دانش‌آموز بوديم معلماني بودند كه دانش‌آموزان را به شيوه‌هاي مختلف تشويق به كتابخواني مي‌كردند؛ امام جماعت‌هايي بودند كه با اتخاذ روش‌هاي تشويقي، كتابخواني را ترويج مي‌دادند.

پژوهش بخشي از سهم تلاش براي كتابخوان شدن جامعه را مربوط به فعاليت كتابداران دانست و با بيان اينكه امروز كتابداران در شرايطي نه چندان مطلوب به فعاليت مشغول هستند و بايد قدردان آنان بود، گفت: كتابداران نبايد به صرف اينكه كتابي به دست مراجعه كننده بدهند، اكتفا كنند؛ بايد تلاش كرد كتاب را به خانه‌هاي مردم برد و خانواده‌ها را به كتابخانه‌ها كشاند.

وی وضعيت فارس را به لحاظ جمعيت باسواد، و در مقايسه با ميانگين كشوري خوب دانست.

پژوهش استفاده از شيوه‌هاي مختلف اطلاع‌رساني خصوصا تهيه و توزيع برشورها براي آگاهي بخشي پيرامون آسيب‌هاي اجتماعي را در كاهش مشكلات جامعه بسيار تاثيرگذار دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار