در گفت‌و‌گو با پانا

صادق ملکی: سوریه و آينده آن همچنان پیچیده است

صادق ملکی، کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی ضمن آنکه بر این باور است آینده پسا بحران در سوریه همچون دوران بحران در هاله ای از ابهام است، می گوید با وجود صلح نسبی امروز، همچنان سوریه و آينده آن پیچیده است.

کد مطلب: ۶۸۵۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، نشست وزیر امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه روز گذشته در حالی در آنتالیا برگزار شد که سه وزیر امور خارجه در پایان این نشست بر توافق در موضوعات کلیدی در مورد سوریه تأکید داشتند و قرار است روز چهارشنبه 22 نوامبر( اول آذر) نشست روسای جمهور سه کشور در سوچی برگزار شود.

صادق ملکی، کارشناس و تحلیلگر ارشد سیاسی در گفت و گو با خبرنگار پانا درباره برگزاری این نشست در پی مذاکرات حل بحران سوریه در آستانه قزاقستان و موفقیت سه طرف تضمین کننده آتش بس در روند مذاکرات، گفت: «در اینکه مذاکرات آستانه، انتالیا و در روزهای آینده سوچی عامل کاهش ابعاد درگیری های سوریه بوده است تردیدی وجود ندارد، اما فلسفه مذاکرات و دور میز نشستن بده و بستان است.»

ملکی تصریح کرد: «ما از بخش آشکار مذاکرات اطلاع داریم و ازبخش محرمانه بی اطلاع هستیم. این بخشی است که تعیین‌کننده جایگاه کشورها، معارضین و دولت اسد در آینده سوریه خواهد بود. مذاکرات یک ضرورت از سر اجبار بود زیرا سوریه راه حل نظامی نداشت و مسلما پس از صلح، رقابت‌ها و تعارضات پایان نیافته و در قالب جدید ادامه خواهد یافت.»

به گفته وی، «آینده اسد، جايگاه کردها، علویان و.... موضوعات مورد اختلاف نظر مسکو، آنکارا و تهران است که بنظر می رسد بیش از همه نظرات روسیه در چگونگی آنها تعیین کننده باشد .»

آمریکا از معادلات سوریه قابل حذف نیست

او در پاسخ به این سوال که این نشست ها در حالی برگزار می شود که تنها یک هفته از توافق ترامپ و پوتین درباره سوریه گذشته است و بسیاری بر این باور هستند که با این مذاکرات آمریکا در سوریه در پشت درهای بسته مانده است، بیان کرد: «سوال شما برخواسته از یک آرزوست. آمریکا از معادلات سوریه قابل حذف نبوده و نیست. امريكا بعنوان ناظر مذاکرات آستانه دارای نقش بوده است و بنظر می رسد پرونده سوریه در توافق پشت پرده میان مسکو و واشنگتن به روسیه واگذار شده است.»

ملکی خاطرنشان کرد: «اینکه انتظار داشته باشیم آمریکا از صحنه معادلات حذف شود انتظار دور از واقعیت است. توجه داشته باشید بازی سوریه تمام نشده و حتی به نیمه نرسیده است. ورود روسیه به سوریه، ورود جدی مسکو به خاورمیانه بود و این ورود روس ها را مهمترین فاکتور تعیین کننده در سوریه کرده است.»

این کارشناس ارشد سیاسی گفت:«در زمین و میدان نبرد جبهه مقاومت بیشترین هزینه ها را پرداخت کرده است. اینکه در آینده پسا بحران شرایط سوریه چه خواهد بود، همچون زمان بحران در هاله ای از ابهام است.»

ملکی تأکید کرد: «مدنظر داشته باشید ترکیه به عنوان مدافع داعش با تغییر شرایط تغییر موضع داد و اکنون با قدرت ملاحظات خود را که در بخش های مخالف منافع ایران و روسیه، تعقیب می کند. روس‌ها نیز هم محاسبات کلان و هم منطقه‌ای خود را دارند، لذا همچنان سوریه و آينده آن پیچیده است، هرچند که صلح نسبی امروز از جنگ دیروز بهتر باشد .»

برای تحقق صلح پایدار در خاورمیانه باید به فراتر از سوریه اندیشید

صادق ملکی درباره نشست فوق العاده اتحادیه عرب علیه ایران به درخواست عربستان سعودی و اینکه نشست های سه جانبه ایران به شرکای ترک و روس برای حل بحران سوریه تا چه اندازه عربستان را از اهداف خود یعنی معرفی ایران به عنوان عامل بحران در منطقه دور می کند، اظهار داشت: « روسیه و ترکیه با عربستان دارای روابط خوب و رو به توسعه هستند. اصلا نوع مراودات میان مسکو، آنکارا با ریاض از جنس روابط تهران و ریاض نیست. در سوریه بخش مهمي از اهداف ریاض توسط تركيه و حتی روسیه تامین خواهد شد. با اين وجود نشستن به دور میز مذاکرات صلح در آستانه، آنتالیا و سوچی از اتهامات سعودی ها در جنگ طلبی ایران کاسته و عامل کاهش فشار بر ایران است.»

وی ادامه داد: «بنظر می‌رسد برای تحقق صلح پایدار در خاورمیانه باید در ابعادی فراتر از سوریه اندیشید و با تمرکز روی منطقه قوی‌تر و در مشارکتی همگانی در خاورمیانه به صلح رسید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار