نشست خبری گروه «کایر» برگزار شد

اجرای گروه کایر یکم آذرماه با همراهی گروهی از ستارگان موسیقی اقوام

سرپرست گروه موسیقی کایر در نشست خبری این گروه گفت: «کایر» به زبان محلی مازندرانی به معنی کمک کردن بلاعوض است که ما با استفاده از این کلید واژه برگرفته از تعاون و همبستگی تلاش می کنیم تا گروهی را گرد هم آوریم که علاقه مندی های فراوانی به موسیقی اقوام ایران دارد. به همین منظور در کنسرت اخیر گروه ما که روز اول آذرماه در تالار وحدت تهران برگزار می شود، گروهی از ستارگان موسیقی اقوام ایران حضور خواهند داشت.

کد مطلب: ۶۸۳۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست خبری گروه موسیقی «کایر» امروز 23 آبان ماه با حضور اعضای این گروه و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حمید سبزیان مدیر اجرایی گروه موسیقی نواحی «کایر» ضمن عرض تسلیت به مناسبت زلزله استان های غربی کشور گفت: امیدوارم با توجه به برنامه ریزی هایی که برای کنسرت اخیر گروه موسیقی «کایر» انجام گرفته بتوانیم با در اختیار گرفتن یک اسپانسر مناسب، شرایطی را فراهم کنیم تا عواید حاصل از فروش بلیت این برنامه زنده به مصیبت زدگان زلزله استان های غربی کشور اختصاص پیدا کند.

وی افزود: ما غیر از برنامه ریزی برای کنسرت اول آذرماه، در نظر داریم کنسرت هایی را نیز در اسفندماه سال جاری با شکل و شمایلی متفاوت برگزار کنیم. در این برنامه ها علاوه بر حضور تعدادی از هنرمندان موسیقی اقوام، ویژه برنامه های متفاوتی هم برای این اجراها در نظر گرفته ایم که به زودی جزئیات این فعالیت ها نیز اطلاع رسانی می شود. متاسفانه موسیقی نواحی ایران بسیار مهجور شده اما ما با تمام این بی مهری ها، پیگیر اجرای برنامه های متفاوتی هستیم که به زودی جزییات آن اعلام خواهد شد. البته لازم است که در اینجا از مدیریت بنیاد فرهنگی- هنری رودکی تشکر کنم که با حمایت های خود، تالار وحدت را در اختیار کنسرت گروه ما قرار داد و اگرچه روزهای چهارشنبه، روز مناسبی برای برگزاری کنسرت های محلی نیست اما جای قدردانی دارد که در این راستا همکاری های مناسبی صورت گرفت.

در ادامه جمال محمدی سرپرست گروه موسیقی نواحی «کایر» توضیح داد: «کایر» به زبان محلی مازندرانی به معنی کمک کردن بلاعوض است که ما با استفاده از این کلید واژه برگرفته از تعاون و همبستگی تلاش می کنیم تا گروهی را گرد هم آوریم که علاقه مندی های فراوانی به موسیقی اقوام ایران دارد. در این راه حضور هنرمندان مطرح این عرصه از جمله اهدافی است که طی سال های اخیر به شدت دنبال آن بوده و هستیم. به همین منظور در کنسرت اخیر گروه ما که روز اول آذرماه در تالار وحدت تهران برگزار می شود، گروهی از ستارگان موسیقی اقوام ایران حضور خواهند داشت. فرج علیپور استاد موسیقی نواحی لرستان، احد علیشاه استاد موسیقی نواحی آذربایجان، کیانوش علیپور استاد موسیقی نواحی گیلان و محمدرضا اسحاقی، ابوالحسن خوشرو، سید عباد محمدی، سید کمال محمدی و مسلم فهیمی استادان موسیقی نواحی مازندران، ابراهیم بوشهری استاد موسیقی نواحی بوشهر و علیرضا اسلامی از خراسان شمالی هنرمندانی هستند که در کنسرت پیش روی گروه موسیقی کایر همراه ما هستند.

وی تصریح کرد: ما در این کنسرت تلاش کردیم که با نشان دادن همدلی موسیقی اقوام ایران، اجرای متنوعی را به مخاطب ارائه دهیم که امیدواریم در این راه موفق باشیم. ما خیلی اعتقاد به اجرای پلی بک و کارهای تبلیغاتی آنچنانی نداریم و بر این باوریم که موسیقی دستگاهی ایران به لحاظ اجرای رپرتوارهای مختلف به شدت وابسته به موسیقی اقوام ایران است که باید از طرف مسئولان مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد. ما هنرمندان موسیقی اقوام طوری در این حوزه فعالیت می کنیم که بتوانیم به جریان موسیقی کمک کنیم و امیدواریم در این راه مسئولان نیز کمک خوبی برای ما باشند.

رضا دربندی نوازنده سازهای کوبه ای و عضو گروه اجرایی کنسرت موسیقی «کایر» نیز بیان کرد: برای اولین بار است که افتخار همکاری با جمال محمدی در گروه موسیقی «کایر» را دارم که با توجه به حضور استادان مطرح موسیقی نواحی ایران، این کنسرت حاوی درس های مهم فرهنگی برایم خواهد بود. من بسیار خوشحالم که در این کنسرت می توانم در کنار استادان بزرگ موسیقی نواحی ایران به نوازندگی مشغول باشم اما در همین جا لازم است توسط شما اهالی رسانه، عاجزانه از مسئولان بخواهم که به داد موسیقی نواحی برسند. این درست است که سالانه در کشور ما، جشنواره ها و ارکسترهای دولتی به تعدد میزبان مخاطبان علاقه مند موسیقی است اما موسیقی شریف اقوام ایران، هنوز در جایگاهی که باید باشد نیست و جا دارد تا حمایت بیشتری از آن صورت گیرد. کما اینکه برگزاری یک دوره جشنواره موسیقی نواحی در طول سال کفایت موضوع را نمی کند به همین جهت بنده اعتقاد دارم که باید این جریان به صورت مستمر در شهرهای مختلف اجرا شود زیرا ما در شرایطی قرار داریم که همین استادان بزرگ نواحی به نوعی آخرین بازمانده های موسیقی اقوام ایران هستند و اگر حمایت کافی نشوند ما تا چند سال آینده موسیقی نواحی نداریم و این باعث تأسف است که استادان ما در خارج از کشور بیشتر می درخشند، اما همین استادان در کشور ما در فقر مطلق به سر می برند.

عاشیق احد عالیشاه نوازنده قوپوز و از استادان مطرح موسیقی نواحی منطقه آذربایجان نیز گفت: گروه موسیقی «کایر» یکی از گروه های فعال موسیقی نواحی است که ما در این گروه درد همدیگر را متوجه می شویم چون می دانیم هیچ کدام ادای یکدیگر را روی صحنه در نمی آوریم. ما موسیقی را در اینجا اجرا می کنیم که آن را با تمام وجودمان حس می کنیم و دوستش داریم. ما در این گروه است که قدر موسیقی نواحی را می دانیم و به این نکته توجه داریم که باید تا آنجا که توانمان اجازه می دهد در معرفی آن کوشا باشیم.

وی به انتقاد از عدم توجه مسوولان به موسیقی اقوام ایرانی پرداخت و گفت: آیا شما می دانید ما نوازندگان موسیقی بدون وضو دست به ساز نمی زنیم؟ آیا باید این موسیقی تا این حد فراموش شود که به جای نمایش سازهای سنتی در رسانه ملی، تصویر مرغابی نشان دهند؟ پس لازم است که چنین برنامه هایی که گروه موسیقی «کایر» به سرپرستی جمال محمدی مدنظر خود قرار داده به صورت مستمر ادامه پیدا کند تا ما در این حوزه فراموش نشویم.

این هنرمند در پایان خاطر نشان کرد: از همه آذری زبان های عزیز می خواهم تا به کنسرت موسیقی «کایر» بیایند و بدانند که این کنسرت برنامه جالب توجهی خواهد بود. من بر این باورم که «کایر» رنگ و بوی خاص خود را دارد که زیبایی های موسیقایی آن و درونیات قلبی هنرمندانش به قدری شما را به هیجان و شور دعوت می کند که قطعاً از آن لذت خواهید برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار