گزارش پانا از برنامه ریزی ها برای افزایش ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی

تکمیل زنجیره ارزش نیاز امروز صنعت پتروشیمی است

انتقادها به صادرات محصولات پتروشیمی در کشور تا آنجاست که برخی کارشناسان می گویند نوعی خام فروشی درحال انجام است و به همین دلیل تکمیل زنجیره ارزش افزوده در بسیاری از صنایع از جمله صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته و آنگونه که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می گوید تکمیل زنجیره ارزش نیاز امروز صنعت پتروشیمی است.

کد مطلب: ۶۸۲۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا احمد زارعی سرپرست مدیریت طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که برنامه ریزی اجرای طرح‌های صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه به منظور تکمیل زنجیره ارزش صورت گرفته است، اظهار کرد: انواع طرح‌های پلیمری و GTPP و غیره به منظور ورود به طرح‌های پایین دست در این برنامه در نظر گرفته شده است.

به گفته او برنامه ششم توسعه فرصت مناسبی را برای توسعه متوازن صنعت پتروشیمی ایران و تکمیل زنجیره ارزش فراهم کرده است.

در این خصوص اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: یافته های علمی و تکنولوژی در صنایع بزرگ توسعه یافته و می توان با تولید یک کاتالیست چندین برابر ارزش افزوده تولید را افزایش داد؛ بنابراین به جای اینکه محصولاتی از پتروشیمی که فرآوری کمتری بر روی انها صورت گرفته به چین و کره صادر و محصولات دیگر به کشور وارد شود، می توان در داخل کشور ارزش افزده ایجاد کرد و تکمیل زنجیره ارزش نیاز امروز صنعت پتروشیمی کشور است .

قره خانی با بیان اینکه درآینده بخش عمده ای از مصرف گاز باید به سمت صنایع پتروشیمی هدایت شود ،اظهار کرد : مقرر است تا پایان سال 97 یک میلیارد مترمکعب گاز تولید شود و با توجه به مشخص بودن سهم صادرات منطقی ترین کار این است که بخش عمده ای از گاز تولیدی به سمت تولید محصولات پتروشیمی هدایت شود .

قره خانی اظهار کرد: ایران در بازار جهانی نفت وگاز برندی شناخته شد ه است و همه به قابلیت های صنعت ما اعتقاد دارند و حال که این امتیاز وجود دارد باید از این فرصت برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده کنیم تا از طریق ارزآوری آن نیازهای کشور را برآورده شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در خصوص انتقال دانش فنی نیز تصریح کرد: به طور قطع دانش فنی کشور در تمامی تولیدات صنعتی باید ارتقا یابد و این درحالی است که تحقیقات صنعتی کشور درسالهای اخیر از دانش روز جهان عقب مانده است و باید جبران آن از طریق مشارکت با کشورهای خارجی باشد و این موضوع جزو پیش شرط های کشور برای جذب سرمایه خارجی باشد .

وی با اشاره به این که وزارت نفت امتیازهای بسیار خاصی را برای سرمایه‌گذاران صنایع پایین دست پتروشیمی در نظر گرفته است، تصریح کرد: بر اساس این امتیازها، با حرکت در زنجیره ارزش به سمت صنایع پایین دست پتروشیمی تخفیف‌های بسیار خوبی در قیمت خوراک برای سرمایه‌گذاران لحاظ می‌شود.

حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش در برنامه ششم توسعه

براساس این گزارش زارعی سرپرست مدیریت طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی معتقد است: طرح‌های صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه بیشتر براساس ایجاد ارزش افزوده بالاتر، حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و صنایع پایین دست پتروشیمی دیده شده است.

وی با اشاره به این که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور تا سال ۱۴۰۴ به ۱۸۰ میلیون تن خواهد رسید، ادامه داد :حدود ۳۰ طرح پتروشیمی در برنامه ششم توسعه به منظور تحقق این امر در نظر گرفته شده است.

سرپرست مدیریت طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که حمایت از تولید داخل امکان‌پذیر است، گفت: اشتغالزایی در صنایع پایین دست پتروشیمی بسیار خیره‌کننده است.

زارعی به پیشرفت بسیار خوب ایران در صنایع بالادست پتروشیمی اشاره و اظهار کرد: سرعت پیشرفت در صنایع پایین دست پتروشیمی نیز در کشور باید شتاب گیرد تا به جایی برسیم که افزون بر تأمین بازار داخلی، بازارهای منطقه را نیز در اختیار بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار