آیا برای شغلِ روزنامه‌نگاری مناسبم ؟

واحد آموزش پانا:"من به درد روزنامه‌نگاری می‌خورم؟"،"نویسندگی دوست دارم"،"هیجان را دوست دارم"،"کنجکاوم"؛بنابراین فکر می‌کنم برای خبرنگارشدن مناسب‌ام . من به‌عنوان مدرس روزنامه‌نگاری،روزانه با سوالات و عباراتی از این دست زیاد مواجه ام شدم در این درس قصد دارم شما را با برخی واقعیات این شغل آشنا کنم . شاید در تصمیم خود مصمم‌تر شدید و یا ممکن است تصمیم دیگری بگیرید.

کد مطلب: ۶۸۲۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

ساعت کار رسمی را فراموش کنید!

واقعیت این است که روزنامه‌نگاری شغلی از ساعت 8 تا 16.30 نیست.درست همان لحظه که رایانه خود را خاموش می‌کنید و مشغول بستن کیف خود هستید تا محل کار را ترک گویید؛ تلفنی خبردار می‌شوید یک آتش‌سوزی روی داده است،جایی در محاصره قرار گرفته یا شورشی به وقوع پیوسته باید رفتن به خانه را فراموش کنید! شما شام را در خانه نخواهید بود! و حتی ممکن است تمام شب به خانه نروید![شما گاه باید به محل حادثه و رویداد بروید خبر و گزارش تهیه کنید، مصاحبه بگیرید یا در تحریریه بمانید اطلاعات بیشتر را از منابع خبری بدست آورید جمع‌آوری خبر کنید و مردم را در جریان آخرین اطلاعات بگذارید.]

این یکی از ویژگیهای اصلی این شغل است پیش‌بینی ناپذیربودن کار و نبودن نظام نوبتهای کاری که در بسیاری از سازمان ها به اجرا در می‌آید.

دوام آوردن در شغلی با روزی 12 ساعت کار چیزی است که در دانشگاه‌ها به روزنامه‌نگاران یاد نمی‌دهند.خیلی از افراد دوست دارند وارد حرفه روزنامه‌نگاری شوند چون قبلا زبان انگلیسی خوبی دارند، نوشتن را دوست دارند.[کنجکاوند. پشتکار دارند. عاشق سفر و مردم با فرهنگهای گوناگونند و روزنامه نگاری این را با ماموریتهای خود فراهم می‌کند.]

[روزنامه‌نگاری را دوست دارند چون عاشق هیجانند؛ عاشق روایت زندگی مردمند، مردم را دوست دارند همه اینها برای روزنامه‌نگارشدن لازم است اما کافی نیست] شما باید عاشق رویدادهای جاری باشید، زود خسته نشوید، اگر هرگز روزنامه‌ای نخوانده‌اید با ترجیح می‌دهید که به جای مشاهده اخبار شبانگاهی، سریال تلویزیونی ببینید؛ در این صورت این شغل برای شما مناسب نخواهد بود.

سوفی راورث- مجری باسابقۀ اخبار یکی از بنگاه‌های خبری جهانی- معتقد است این شغل برای آنها که به دنبال شهرت و زرق و برق هستند، مناسب نیست.

او می‌گوید: شما باید برای اطلاع از اخبار و امور جاری و نیز برای گردآوری اطلاعات ولع داشته باشید. شما نمی‌توانید در تحریریه باشید و فکر و ذکرتان در جای دیگری مثلا برنامه‌ای تلویزیونی باشد.

او ادامه می‌دهد؛ این شغل بسیار هیجان‌انگیز و باارزش است و به من امکان دسترسی به مکان‌ها، رویدادها و افرادی را می‌دهد که هرگز نداشتم.

روزنامه‌نگار خلاق و پرسشگر

"یان لاک وود-سردبیر نشریه کراون هرالد- می‌گوید؛ سردبیران به دنبال افرادی هستند که لازم نباشد، لقمه به دهانشان بگذاری.

بنابراین خبرنگار باید مغزی پرسش‌گر داشته باشد که بتواند ایده‌های تازه ارائه کند خبرنگار باید به آنچه در جریان است، علاقه مند و از توانایی تهیه مطالب تازه برخوردار باشد.

"زنوبیا تیلی"-روزنامه‌نگار آزاد نیز می‌گوید: حتی اگر درآمد این کار بسیار پایین می‌بود؛ من شغل دیگری را برای خود متصور نبودم من از همهمۀ تحریریه لذت می‌برم.من خود را بخشی از جامعه احساس می‌کنم این یک وظیفه است که به خاطر حقیقت بجنگم.

روزنامه‌نگاری سخت ولی شیرین

روزنامه‌نگارها زندگی خود را صرف معنا بخشیدن به دنیای پیچیده و پر از هرج و مرج امروز می‌کنند آنها با استفاده از مهارت، ظرافت،هوش،زبان رسمی و اطلاعیه های مطبوعاتی، آشفتگی و بی‌نظمی‌ها را صیقل می‌دهد تا درک امور را برای عموم مردم میسر سازند.

[روزنامه‌نگار باید مطلع، مصمم و باپشتکار باشد تا نقش خود را اجرا کند. روزنامه‌نگار اطلاعات عمومی خوبی دارد از همه چیز مطلع است گرچه نه خیلی عمیقی، او دائما در حال رسانه هاست تا سوژه های جدید بیابد.]

------------------------------------------------------------

منبع: روزنامه‌نگاری در عمل ،چگونه خبر بنویسیم/نوشته هلن سیسونز/ ترجمه محمد تقی‌زاده مطلقبا توضیحات و تغییرات واحد آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار