معاون وزیر بهداشت:

۹۰ درصد جمعیت کشور فعالیت فیزیکی ندارند

معاون آموزشی و نایب رییس کمیته ملی بیماری‌ های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ۹۰ درصد جمعیت کشور فعالیت فیزیکی ندارند، گفت: عدم تحرک در زنان بسیار بیشتر است.

کد مطلب: ۶۸۲۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، محمدباقر لاریجانی در نشست مشترک وزیر بهداشت و معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، با تاکید بر اینکه در حوزه آموزش پزشکی نیز نقش زنان پررنگ است، گفت: درحال حاضر اکثریت دانشجویان پزشکی و اساتید دانشگاه ها زن هستند و درحال پیگیری روش های آموزش مجازی هستیم تا توانمندی های ارتباطی زنان را در عرصه آموزش های غیرتخصصی و کارآفرینی افزایش دهیم.

وی درخصوص تفاوت زنان و مردان در حوزه بیماری‌ های غیرواگیر، گفت: کمیته ‌ای در وزارت بهداشت برای پیگیری موضوعات مرتبط با بیماری‌ های غیرواگیر ایجاد شده است که اهداف متعددی را اعم از موادمخدر، بیماری های روانی، حوادث و سوانح، کاهش مرگ و میر و غیره را بررسی و دنبال می ‌کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر اطلاعات ۲۹۰ بیماری و ۶۰ عامل خطر را در تمام استان های کشور در دسترس داریم و در نتیجه اقدامات پایشی، اطلاعات کاملی تهیه و در قالب اطلس ارائه دادیم. در این اطلس اطلاعات تمام استان ها از حیث بیماری ها و عوامل خطر قید شده که می تواند به عنوان مرجع مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در کشور ما میزان مرگ و میر در مردان بیش از زنان است، در حالی که میزان بروز برخی بیماری‌ ها مانند دیابت در زنان بیشتر از مردان بوده و همچنین درصد شیوع چاقی در زنان در کشور، ۳۰ درصد است. به عبارتی یک چهارم جمعیت کشور ما چاق هستند و در این میان زنان نیز بیش از مردان با چاقی و اضافه وزن مواجه اند.

لاریجانی با بیان اینکه با سیر فزاینده بیماری دیابت در زنان روبرو هستیم، ادامه داد: وضعیت زنان از نظر شیوع دیابت بدتر از مردان بوده و همچنین ۳۰ درصد جمعیت ما مبتلا به فشارخون هستند که ریسک بزرگی محسوب شده و این بیماری در جمعیت زنان بیشتر دیده می شود. در عین حال 30 درصد زنان چاق هستند و به عبارتی یک چهارم جمعیت ما چاقند که زنان در این آمار پیشی گرفته اند و از سویی نیز یک چهارم کشور ما از افزایش چربی خون رنج می‌ برند که در این میان، این بیماری زنان بیشتری را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد جمعیت کشور فعالیت فیزیکی ندارند و این میزان در زنان بسیار بیشتر است، تصریح کرد: تصور اینکه کار خانه نوعی فعالیت فیزیکی است، اشتباه است؛ باید توجه کرد که کافی نبودن فعالیت فیزیکی مشکل تمام جمعیت کشور است؛ به طوری که در تمام افراد اعم از دانش آموز تا افراد سالخورده وضعیت فعالیت فیزیکی نامناسب است. در عین حال میزان شیوع چاقی و دیابت در مدارس هم بالا رفته است.

نایب رییس کمیته ملی بیماری‌ های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در برخی استان‌ ها تفاوت چشمگیری میان بیماری‌ های زنان و مردان وجود دارد، گفت: باید به طور جدی در حوزه سلامت بانوان کار کنیم. ما در پیوست NCD اطلاعاتی داریم که نشان می ‌دهد وضعیت سلامت روان در زنان نامناسب بوده و حتی مصرف دخانیات در زنان روبه افزایش است، بنابراین باید اقدامات موثری در این زمینه انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار