میرزایی نیکو دریادداشتی:

امام حسین (ع) کشته دفاع از آزادی بیان است

نماینده مردم دماوند درمجلس در یادداشتی نوشت : امام حسین (ع) کشته دفاع از آزادی بیان است.

کد مطلب: ۶۸۲۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، قاسم میرزایی نیکو امروز جمعه ( 19 آبان) دریادداشتی به مناسبت اربعین حسینی مطرح کرد : اربعین، بیانگر بزرگداشت ایستادگی امام حسین علیه السلام در برابر زورگویی وموفق نشدن یزید و ماندگاری حرکت امام است. متن یادداشت نماینده دماوند و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درمجلس به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

و بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ ، لِیَسْتَنْقِذَعِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ

در هنگامهٔ اربعین سالار شهیدان و بزرگداشت مقام عقیلهٔ بنی هاشم نگاهی کنیم به حرکت عظیم زائران برای خواندن زیارت اربعین ارباب از زبان جابر اولین زائر

مقدمه :

سال ١٣٩٦هجری شمسی برابر با ١٤٣٩ هجری قمری یعنی ١٣٧٨ سال قمری از اربعین می گذرد و، انگار قافله‌ ی عقیله ی بنی هاشم به کربلا می رسد. اربعین یعنی بیداری و رساندن پیام فاجعه ی، ظالمان و ستمگرانی که در عاشورا هر چه ظلم و جوری بود بر اهل بیت عصمت و طهارت روا داشتند تا اینکه بر بدن ها اسب تاختند و سر از بدن شهداء جدا و بر نیزه کردند . به اسراء هم رحم نکردند و چه ها که نکردند.

امسال هم برای بار ١٢اُم تلاش کردیم تا اسم ما را هم در جمع زائران اربعین بنویسند.

برای هیچ معصوم دیگری مراسم اربعین توصیه نشده است و این یعنی اهمیت اربعین حسینی.

اربعین با بنای زیارت جابر بن عبدالله انصاری اغاز شده است. او تقریبا ٢١سال از امام حسین بزرگتر است . و در وقت حضور در اربعین همان سال ٦١ هجری حدود ٧٨ ساله بوده است؛ نابینا شدن وی هم مساله مهمی است که علیرغم نابینایی در اولین اربعین بر سر مزار امام حسین ع حضور یافته است.

نکته مهم در شخصیت جابر اینست که از جوانی با حبیب خدا آشنا شده و ایمان آورده و رفیق شده است؛ در ١٦ سالگی جزء گروهی از اهل مدینه بوده که در پیمان عقبه در مکه و منا قبل از هجرت با حبیب خدا آشنایی حضوری کسب کرده است.در جنگ احد پدرش از برجسته ترین شهدا است و در ٢٠ سالگی پدرش شهید شده است و مسئولیت خانواده، خاصه خواهران بر عهده او بوده است؛در جنگ احزاب رفاقتی عجیب بین او و حبیب خدا ایجاد شده و پیامبر به خانه اش مهمانی رفته است.

در ایام کودکی امام حسین ع ، به او عشق می ورزیده و این عشق او جلوه گر بوده است.حبیب خدا به جابر فرموده امام محمد باقر را درک خواهد کرد و چنین شده است.در حجة الوداع همراه حبیب خدا به حج رفته و با دقت و تیز بینی سنت و مناسک حج حبیب خدا را ثبت کرده است.لذا عدم وجود اختلافات اساسی در مناسک حج مذاهب مختلف تا حدود بسیاری مرهون تیز بینی جابر بن عبدالله انصاری است.؛ پس اربعین با جابر و زیارت جابر برقرار شده که رمز و راز زیادی دارد و خواهد داشت. که امید است دریابیم .

اما حضور در کربلا در روز اربعین، بیانگر بزرگداشت ایستادگی امام حسین علیه السلام در برابر زورگویی وموفق نشدن یزید و ماندگاری حرکت امام است. کسانی که به راه پیمایی اربعین می روند اگر متوجه این مطلب نباشند که حسین کشته دفاع از آزادی بیان است، خود را خسته کرده اند و سفری را از سر تنوع طلبی برای خود رقم زده اند.

در سالهای پیش از سقوط صدام مراسم سنتی اربعین و رفتن اهالی استانهای عراق ، به سمت کربلا رایج بود و در چند سال گذشته با حضور پر شور ایرانی ها چند برابر شده است در طول سال موکب داران معروف با برنامه قبلی خود را برای پذیرای زوار اربعین آماده می کردند و هر آنچه را که در خانه داشتند، از آذوقه تا وسایل استراحت و پذیرایی، را برای زائران مهیا می کردند .

این اکرام و توجه و برپا کردن موکب‌ها در مسیر نجف به کربلا افزایش و تراکم بیشتری را پیدا نموده است.

مسیر راه پیمایی زائران نیز از نجف به کربلا در بلوار اصلی (حدود ٨٠ کیلومتر) هر سال تراکم کمی و کیفی بیشتری را شامل شده است.

اما مسیر دیگری نیز که از قدیم معروف است، راه نجف به کوفه (مسجد سهله ) سپس به سمت فرات، شهر کفل یا (چفل) و حیدریه و طویرج و نهایتا یکی شدن دو مسیر در ٢٥ کیلومتر مانده به کربلا.

این راه در مسیر رودخانه فرات و نخلستان ها از حال و هوای دیگری برخوردار است.

قدری مسیر طولانی خواهد شد اما خلوتی (و) و حال و هوای روستایی مردم بی مثال است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار