در جلسه مشترک کمیته کارگروه آموزش مانور زلزله و ایمنی مدارس عنوان شد:

مانور زلزله8 آذرماه در مدارس برگزار می شود/مدارس،پناهگاه مطمئن درحوادث

کارشناس مسئول ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از برگزاری نوزدهمین مانور زلزله و ایمنی در مدارس همزمان با سراسر کشور در 8 آذرماه خبر داد.

کد مطلب: ۶۸۱۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، ناصر مقدم رئیس سازمان دانش آموزی استان در جلسه مشترک کمیته کارگروه آموزش مانور زلزله و ایمنی مدارس در محل سازمان دانش آموزی استان اظهار کرد: نوزدهمین مانور زلزله و ایمنی در مدارس با موضوع " مدارس ایمن- جامعه تاب آور" اجرا و تلاش می شود که مدارس ایمن در برابر زلزله به عنوان کانون ارتقای ایمنی و پایگاه مدیریت بحران در سطوح محلی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: آموزش دانش آموزان برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی با همکاری مدیریت بحران استانداری و معاونت پرورشی از الویت های کاری سازمان دانش آموزی است.

آموزش پناه گیری صحیح و خروج اضطراری دانش آموزان از اهداف عمده برگزاری مانور زلزله در مدارس هستند

رسول زارع مسئول عملیات مدیریت بحران آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با توجه به خطربالای زلزله در ایران و اهمیت ارتقای آمادگی مردم برای مواجه شدن با اثرات زلزله تاکنون همه ساله مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس کشور برگزار می شود و امسال هم 8 آذرماه نوزدهمین مانور در مدارس اجرا خواهد شد.

وی بر خصوص ارتقای آمادگی جامعه برای کاهش خطرپذیری تاکید کرد و افزود: امسال مانور زلزله با رویکرد متفاوت از سال های قبل برگزار می شود و مردم محلات نیز در برنامه مانور زلزله و ایمنی مشارکت داده می شوند.

مسئول عملیات مدیریت بحران آذربایجان شرقی با بیان این که دانش آموزان قبل از حضور نیروهای امدادی باید قادر باشند تا خود امدادی و دگر امدادی کنند، تصریح کرد: آموزش پناه گیری صحیح و خروج اضطراری دانش آموزان از اهداف عمده برگزاری مانور زلزله در مدارس هستند و شناسایی نقاط ضعف و ایمن مدارس نیز از دیگر اهداف اجرای مانور می باشد.

زارع تاکید کرد: تعیین مدرسه ایمن در محلات شهری، ارتباط با مسئولان محلی و مدیران مدرسه منتخب و ایجاد تمهدیدات لازم برای اجرای برنامه و برگزاری مانور در محدوده اطراف مدرسه، برقرای تعامل با ساکنین محله و مشارکت دادن آن ها در شناسایی و تهیه نقشه خطر محل زندگی و ارایه آموزش های لازم به مردم و دانش آموزان از اهم اقدامات قبلا از اجرای مانور سال جاری خواهد بود.

آموزش ها صحیح و اصولی باشند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه اجرای مانور زلزله را یکی از مشارکت های مهم سایر دستگاه ها با آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: اگر این مشارکت ها استمرار یابد و وحدت و همدلی بین دستگاه ها ایجاد شود تمامی مشکلات حل می شود.

طاهر علمی با بیان این که کار آموزش و پرورش رشد دادن همه ابعاد وجودی دانش آموزان است، ادامه داد: در سند تحول 8 ساحت تربیتی مورد توجه قرار گرفته که برگزاری مانور زلزله مصداق بارز توجه به ساحت زیستی است.

وی تاکید کرد: آموزش حفظ سلامتی و ایمنی در شرایط بحران از اهم فعالیت های آموزش و پرورش است البته این آموزش تنها شامل دانش آموزان نمی شود بلکه به دلیل کثرت جمعیت جوان که در دستگاه تعلیم و تربیت هستند این آموزش ها در مدارس به نحوی به خانواده ها نیز انتقال می یابد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همچنین بر آموزش معلمان و مدیران مدارس تاکید کرد و ادامه داد: روش آموزش نیز مهم است و با آموزش های صحیح و اصولی مدارس می توانند پناه گاه مطمئن در حوداث باشند.

علمی اضافه کرد: برگزاری مانور باید این اطمینان را ایجاد کند که در هنگام وقوع زلزله واقعی دانش آموزان می توانند بحران را مدیریت کنند.

همکاری دستگاه های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی با آموزش و پرورش را خواستار شد و بیان کرد: آموزش و پرورش استان که 700 هزار دانش آموز دارد آمادگی دارد حتی در فصل تابستان این آموزش ها را استمرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار