مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل:

11 اثرمنقول فرهنگی و تاریخی اردبیل به ثبت ملی رسید

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از ثبت ملی 11 اثر منقول فرهنگی و تاریخی این استان خبر داد.

کد مطلب: ۶۸۰۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، کریم حاجی زاده با اعلام این خبر تصریح کرد: این آثار در کمیته ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بررسی شده و با ثبت ملی آن موافقت شد.

وی افزود: این آثار شامل صندوق چوبی مزار شیخ صفی الدین اردبیلی ، صندوق چوبی مزار شاه اسماعیل صفوی معروف به ختایی ، کاسه زرین فام و کاسه چینی آبی و سفید است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهارکرد: علاوه بر آثار ذکر شده طاس مسی قلم زنی شده ، کاسه آبی و سفید ، شمعدان بشقابی (دامن دار) ، گلدان یکرنگ فیروزه ای، گلدان یکرنگ فیروزه ای، پیاله و سرپوش سفالی، قدح سفالی آقکند و کاسه یکرنگ فیروزه ای در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حاجی زاده اضافه کرد: آثار منقول ثبت شده استان در فهرست آثار ملی در دو دسته آثار فرهنگی و تاریخی مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی و آثار مکشوفه از کاوش های باستان شناختی محوطه خانه تاریخی زنده یاد آیت الله مروج امام جمعه فقید اردبیل در سال 1358 است.

وی ادامه داد: از مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی دو اثر برجسته شامل صندوق چوبی مزار شیخ صفی الدین اردبیلی و صندوق چوبی مزار شاه اسماعیل ختایی به ثبت ملی رسیده است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این آثار به لحاظ هنری و شیوه ساخت از نفایس تاریخ هنر ایران در دوره های آل جلایر و صفویه در دارالارشاد اردبیل به شمار می روند.

حاجی زاده همچنین در خصوص مابقی آثار به ثبت رسیده افزود: 9 اثردیگر ثبت شده از داده های باستان شناسی محوطه خانه تاریخی زنده یاد آیت الله مروج است و در طیفی از آثار فلزی تا سفالینه قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: این آثار از جمله مدارک ارزشمند باستان شناسی و آثار منحصر به فرد هنری شهر اردبیل در عصر صفویه تا دوره سلجوقی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درپایان یادآوری کرد: این آثار تحت حمایت قانون و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به آسیب یا خدشه به آن شود، طبق قانون مجازات های اسلامی جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازت های قانونی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار