رسانه های اجتماعی/۳

10 کاربرد توئیتر برای روزنامه‌نگاران

واحدآموزش پانا:در دو درس‌ِ گذشته از نقش وجایگاه" میکروبلاگینگ‌ها" در روزنامه‌نگاری و باتوجه به رتبه توئیتر در میان شبکه‌های اجتماعی به تاریخچه و جایگاه آن و نیز تاثیرش بر روزنامه‌نگاری پرداختیم و اینک کاربردهای توئیتر را بررسی می‌کنیم:

کد مطلب: ۶۸۰۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد

" استیوباتری " یکی از مدیران موسسه"دیجیتال فُرمت مدیا" 10 کاربرد توئیتر را برای روزنامه‌نگاران فهرست کرده‌است:

1-اخبار فوری و یافتن شاهدان عینی

معمولا زمانی که حادثه‌ای در منطقه‌‎ای رخ می دهد مثل سیل، زلزله یا سقوط هواپیما بلافاصله شاهدان عینی درباره آن توئیت می‌کنند.

یکی از چالش‌های همیشگی روزنامه‌نگاران یافتن شاهدان عینی است با استفاده از جستجوی پیشرفته توئیتر می‌توان این افراد را پیدا و با آنها مصاحبه کرد.

2-دنبال‌کردن سازمان‌های مهم و افراد مرتبط

شخصیتهای سیاسی-اجتماعی و سازمان‌های مهم در حوزۀ کاری شما معمولا از توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای اعلام اخبار و دیدگاه خود دربارۀ موضوع‌های مهم استفاده می‌کنند. بی‌توجهی به خوراک توئیتر این افراد و سازمان‌ها مانند بی‌توجهی به بیانیه‌های مطبوعاتی و کنفرانس‌های خبری آن‌هاست.

[یکی از سیاستمداران پیشتاز در استفاده از توئیتر،"ترامپ"_ رئیس جمهوری آمریکاست_ که با توجه به رابطۀ خصمانه‌ای که با روزنامه نگاران دارد از شیوه های معمول سیاستمداران برای اعلام مواضع خود استفاده نمی‌کند و معمولا نظرات و مواضعش را از طریق توئیتر اعلام می‌دارد. پس طبیعی است که خبرنگاران برای اطلاع و گرفتن اخبار مهم باید دائما توئیت‌های سیاسیون را رصد کنند.

نمونه دیگر؛ توئیت‌های تیم‌های مذاکره کننده در "مذاکرات " 5+1 بود که گاه طرفین در همان سالن،روند مذاکره و نظر خود را لحظه به لحظه توئیت می‌کردند.]

3 -انبوه سپاری

اگر با افراد زیادی در توئیتر در تماس هستید ، می‌توانید سوال‌های خود را در این شبکه اجتماعی مطرح کنید و پاسخ‌های مناسبی را از دوستان و دنبال‌کنندگان خود دریافت کنید. همچنین، دوستان شما در توئیتر می‌توانند به شما در پیداکردن منبع مناسب کمک کنند، موضوعی که[خارج از این روند برای روزنامه‌نگاران] می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد. البته،انبوه‌سپاری یا جمع‌سپاری همیشه موفقیت‌آمیز نیست، اما فقط کافی است پیامی را در توئیتر منتشر کنید و چند دقیقه‌ای صبر کنید تا نتیجه کار مشخص شود.

4-جست و جوی منابع

ممکن است دوستانتان در توئیتر نتوانند به شما در پیداکردن پاسخ سوال‌های‌تان کمک کنند. در چنین شرایطی از کمک توئیتر ناامید نشوید. از جست‌وجوی پیشرفته توئیتر کمک بگیرید. شما همچنین می‌توانید به دنبال "هشتگ‌های" مرتبط بگردید.

5-گردآوری سخنان افراد محلی و شاهدان عینی

اگر به نبال نقل قول از افراد محلی یا شاهدان عینی هستید ، توئیتر می‌تواند به شما کمک کند. شما می‌توانید با استفاده از هشتگ مرتبط سوال‌های مورد نظر خود را توئیت کنید و منتظر پاسخ بمانید.

6-سوژه‌یابی و سنجش افکارعمومی

توئیتر از دو راه به شما کمک می‌کند تا سوژه‌یابی کنید. شما می‌توانید رد و بدل شدن پیام ها را روی توئیتر دنبال کنید تا بدانید در شهر یا استان شما چه روی می ‎ ‌دهد و چه موضوع هایی برای مردم محلی اهمیت دارد. روش دوم این است که با مراجعه به افراد مرتبط با خود در توئیتر از آن‌ها بخواهید پیشنهادهای خود را برای تهیه گزارش در اختیار شما بگذارند.

7 -صرفه‌جویی در زمان

کاربری شبکه‌های‌اجتماعی اگر همراه با انضباط نباشد، می‌تواند باعث اتلاف وقت شود، اما استفاده هوشمندانه توئیتر می‌تواند به صرفه جویی در زمان کمک کند، چرا که زودتر از رخدادهای مهم مطلع خواهید شد و زودتر با افراد تاثیرگذار و شاهدان عینی رویدادهای تماس برقرار خواهید کرد.

8- توزیع محتوا

یکی از مهم‌ترین کاربردهای توئیتر برای روزنامه‌نگاران و سازمان‌های خبری توزیع محتوای منتشر شده است.به محض انتشار یک پیام در توئیتر، تعداد خوانندگان آن افزایش می‌یابد و با هر توئیت مجدد تعداد مراجعه‌کنندگان نیز افزایش می‌یابد.

9-ادامه گفت‌وگو

پس از انتشار مطلب خود[در رسانه‌تان] می‌توانید از مخاطبان بخواهید از طریق توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی نظرات و انتقادهای‌شان را مطرح کند و به کامل شدن مطلب کمک کنند. شما هم می‌توانید مطالب تکمیل را از طریق توئیتر به اطلاع مخاطبان برسانید.[بدین ترتیب بازخوردِ مطالبتان را خواهید گرفت و به نقاط ضعف و قوت خود پی می‌برید.]

10-پاسخ به انتقادها و سوالات

گاهی مخاطبان از توئیتر برای انتشار انتقادهای خود استفاده می‌کنند. انتقاد سازنده به تکمیل کار شما کمک می‌کند. بعضی از انتقادها هم می‌تواند سوژه گزارشهای بعدی شود. البته، برخی از انتقادها هم ممکن است خصمانه و غیرمنطقی باشد. در هر صورت شما ‌می‌توانید از توئیتر برای تعامل با منتقدان خود استفاده کنید.

-----------------------------------------------------------------------

منبع: همان منبع درس 2

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار