پاسداشت آب در سد زاینده رود

همزمان با دهم آبان، که مصادف با جشن آبانگان در ایران باستان است، گروه 25 نفره از رابطان طرح داناب و مدیران مدارس کاشان از تاسیسات سد زاینده رود دیدار کردند.

کد مطلب: ۶۷۹۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد

هدف از ساخت آن تامین بخشی از آب آشامیدنی استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری بوده است . علاوه بر این تولید برق، تامین آب کشاورزی برای حوضه زاینده رود و کنترل سیلاب‌های فصلی دلایل دیگری برای ساخت این سد بودند .

سد قوسی زاینده رود در 110 کیلومتری غرب اصفهان و در 20 کیلومتری شهر چادگان بر روی رودخانه زاینده رود در طول سه سال ساخته شده و در سال 1349 به بهره برداری رسیده است که شامل سد قوسی زاینده رود، سد تنظیمی زاینده رود، نیروگاه زاینده رود، ایستگاه پمپاژ اصلی،ایستگاه پمپاژ تکمیلی می باشد.

حوضه آبریز سد دریاچه ای به طول حدود 32 کیلومتر با عرض تا پنج کیلومتر است. طول تاج 450 متر و ار تفاع از پی یک صد متر است . ضخامت در قوس بالایی حدود شش متر و ضخامت در قوس پایینی به 72 متر می رسد و 250 میلیون کیلو وات ساعت انرژی برق آبی تولید می کند.

در بیشترین مقدار حجم مخزن این سد حدود یک میلیون و 500 میلیون متر مکعب است. متاسفانه در سال‌های اخیر با وجود خشکسالی‌های متعدد آب سد زاینده رود که به عنوان تنها منبع تامین کننده آب آشامیدنی برای ساکنان استان اصفهان و استان‌های اطراف آن بود حجم آب ذخیره شده به شدت کم شده است .

در شهریور ماه گذشته، علی بصیر پور ، معاون بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفته بود: با محاسبه حجم غیر قابل استفاده از سد زاینده رود، حدود ۲۱۸ میلیون متر مکعب از حجم این سد باقی مانده است .

در دریاچه سد زاینده رود انواع مختلفی از ماهی مانند انواع قزل ‌آلای رنگین کمان، کپور و زرد دیده می شود که مورد توجه گردشگران به ویژه در روز های تعطیل قرار دارد.

حضور دانش آموزان در این مجموعه، ضمن آفرینش یک روز خاطره انگیز در دامان طبیعت، فرصت خوبی برای آشنایی با شیوه تولید و تامین آب است تا فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و استفاده صحیح از آنها در جامعه نهادینه شود و هدف از طرح داناب را برآورده کند.

طرح ملی نجات دانش‏ آموزی آب، موسوم به طرح داناب، با توجه به ضرورت اقدام جدی و فراگیر در عرصه آموزش و بهبود فرهنگ در قبال مسائل حوزه آب، با توافق سازمان آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در مدارس متوسطه اول اجرا می شود.

ویژگی‏های اصلی طرح داناب، ضمن لحاظ کردن مسائل مدیریت بومی برای استان‏ها با تمرکز بر آموزش پایه‏ای و عمیق و پرهیز از اقدامات صرفاً نمایشی و محفوظات است که هم اکنون بیش از 12 هزار دانش آموز با نظارت 80 مربی در مدارس شهرستان کاشان آموزه های این طرح را فرا می گیرند.

جشن آبانگان، یکی ازجشن‌های ایرانی است که در ستایش و نیایش ایزد بانوآناهید، به عنوان ایزدآب‌های روان، برگزار می‌شد.

یادداشت از: سید جلال جلیلی نوش آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار