هاینونن: توافق هسته‌ای باید حفظ شود

معاون پیشین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آمریکا می‌تواند همزمان با ادامه اجرای توافق هسته‌ای فشارها بر این کشور را افزایش دهد و تضمین کند که محرومیت‌های ایران حتی پس از توافق نیز ادامه می‌یابد.

کد مطلب: ۶۷۶۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، اولی هاینونن معاون پیشین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است روز چهارشنبه در کنگره درباره توافق هسته‌ای با قانونگذاران صحبت کند در گفت‌وگو با پایگاه خبری ـ تحلیلی میدل ایست آی گفت که واشنگتن بدون کنار گذاشتن توافق با ایران، این کشور را بیشتر تحت فشار قرار دهد.

وی قرار است به قانونگذاران بگوید که واشنگتن می‌تواند به جای دور انداختن توافق از متحدان و آژانس بین‌المللی بخواهد که سخت‌گیرانه‌تر از قبل برنامه هسته‌ای ایران را نظارت کنند، مانع از دستیابی این کشور به فناوری موشکی شوند و اطمینان یابند که اجرای محدودیت‌ها پس از منتفی شدن توافق ادامه می‌یابد.

هاینونن به میدل ایست آی گفت: ما اکنون دو سال تجربه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را داریم. ما شاهد نقاط قوت و ضعف آن هستیم. واشنگتن باید با متحدان برای تقویت بررسی‌های آژانس از سایت‌های نظامی ایران همکاری و درباره فناوری نظامی آنها، معدن اورانیوم و فعالیت‌های غنی‌سازی و به علاوه توسعه سانتریفیوژهای جدید گزارش دهد.

این کارشناس هسته‌ای افزود: علاوه بر این باید با متحدان به توافقات مکمل دست یابد تا تهدید تحریم‌ها را در صورتی که ایران پس از پایان برجام به سراغ تسلیحات (هسته‌ای) رفت حفظ کند.

وی تصریح کرد: شما نمی‌خواهید در شرایطی قرار بگیرید که ایران سانتریفیوژهای بسیار قدرتمندتری را ساخته باشد و موشک‌هایش را به گونه‌ای توسعه داده باشد که بتواند کلاهک هسته‌ای حمل و مسافت بسیار طولانی‌تری را طی کند.

هاینونن ادامه داد: این وضعیتی است که اکنون درباره کره شمالی با آن مواجهیم بنابراین از نظر من اکنون زمان اقدام کردن است.

به گزارش میدل ایست آی، منتقدان هاینونن می‌گویند که موضع وی در قبال توافق هسته‌ای به ویژه در خصوص زمانی که به بازرسی‌ها اختصاص داده شد مملو از اشتباه است. او خود یکی از منتقدان اصلی توافق هسته‌ای بود.

آنطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید می‌کند ایران به تعهدات خود پایبند بوده است اما دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا به تازگی گفته است که دیگر این پایبندی را تایید نخواهد کرد. این موضع سبب شده است تا سرنوشت توافق در دستان کنگره قرار گیرد. اکنون قانونگذاران 60 روز فرصت دارند تا درباره وضع مجدد تحریم‌های ایران که به واسطه توافق لغو شدند تصمیم‌گیری کند.

معاون پیشین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو این تفکر را که متحدان آمریکا توافق را بازنگری نخواهند کرد، به چالش کشید و گفت که استرالیا و کانادا ابراز نگرانی کرده‌اند و امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه نیز نسبت به برنامه موشکی بالستیک ایران هشدار داده است.

وی بیان کرد: اشتها وجود دارد اما آنها خیلی گرسنه نیستند. آنها امیدوارند که مسائل در طول زمان تغییر کند. من خدمات سربازی‌ام را در نیروی هوایی بودم و یکی از درس‌هایی که یاد گرفتیم این بود که امیدواری یک روش نیست.

هاینونن در حالی قرار است به کنگره برود که انتظار می‌رود مجلس نمایندگان آمریکا در روزهای آینده درباره تحریم‌های جدید ایران تصمیم‌گیری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار