معرفی ' 6410 روز تنهایی ' در جمع اهالی شعر و ادب

کتاب ' 6410 روز تنهایی ' مجموعه ی اشعار پونه نیکوی شاعر بنام شهر انزلی در جمع شماری از اهالی شعر و ادب و فرهنگ این دیار نخستین شب ماه آبان در منطقه آزاد انزلی رونمایی شد.

کد مطلب: ۶۷۶۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پاناازگیلان،سعید بیابانکی، شاعر و عضو شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با اشاره به نقاط قوت این کتاب گفت : من بارها با بخش های مختلف این مجموعه شعر منقلب شده و گریستم و حتی به نظرم شعر پشت جلد این کتاب، از بهترین شعرهایی است که در چند سال اخیر خوانده ام.
وی با اشاره به نگاه دقیق و ظریف و شاعرانه نیکوی در ایجاد تصاویر و فضایی نو و پرداختن به جنبه های مغفول مانده جنگ با زبانی ساده اما غنی ، اشعار کتاب را بدیع و قابل تامل خواند.
فریبا یوسفی، بانوی شاعر حاضر در مراسم نیز کتاب را به دلیل نگاه متفاوت و پرداختن به عشق بعنوان بخش مهمی از زندگی رزمندگان ، خاص و ویژه عنوان کرد.
وی اظهار داشت : اشعار این کتاب ، گاه از دید یک زن به عنوان همسر، مادر و یا خواهر شهید روایت می شود و گاه چشم انتظاری یک همسر و مادر شهید ، مفقود الاثر و یا آلام یک همسر جانباز را به زبان شعر حکایت می کند.
در بخشی از مراسم نیکوی از کتاب معرفی شده خواند : خدا کوه را آفرید، خدا سنگ را آفرید /ِ خدا عشق را آفرید، دل تنگ را آفرید / خدا خواست عاشق شود تو را و مرا آفرید / جهان خواست زیبا شود خدا رنگ را آفرید / گل سرخ وقتی شکفت سخن با دل تنگ گفت/ قلم زد قناری پرید و آهنگ را آفرید /برادرکشی باب شد بشر ترش و بی تاب شد/ به یک چشم برهم زدن بشر ننگ را آفرید / زمین طاقتش طاق شد زمین سرخ شد داغ شد / شب دل بریدن رسید، «طمع »جنگ را آفرید/ منم کوهی از رنجها به ترشی نارنج ها/ زنی که پس از خلقتش خدا سنگ را آفرید.
بیابانکی این شعر را مانیفست جنگ خواند و گفت : طمع بعنوان عنصر و عامل اصلی جنگ به خوبی در این شعر معرفی شده است .
مجموعه شعر «6410 روز تنهایی» حکایت جانسوز تنهایی و شیدایی و رنجهای همسر شهید یا جانباز است که به زبانی شاعرانه روایت شده است .
پونه نیکوی شعر عاشقانه دفاع مقدس را معادله جدیدی در کارزار فرهنگی می داند و می گوید:تمامی پایداری دفاع مقدس در جبهه ها اتفاق نیفتاده بلکه پشت سنگر نیز برای خود حکایتهای بسیاری از شور شیدایی همسران شهدا و ایثارگران دارد .
شعرخوانی تعدادی از شاعران مطرح استانی نیز بخش دیگری از آیین رونمایی از این کتاب بود . در پایان این مراسم از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی از پونه نیکوی، تجلیل به عمل آمد.
پونه نیکوی شاعر جوان شناخته شده اهل بندرانزلی متولد سال 1364 است . وی دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی و کارشناس امور دانشجویی فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان است.
تاکنون کتابهای انار سبز زیتون سرخ، مسافر کوچولو، دست های تو جوانه می زنند، گیلان بیابان ندارد، 6410 روز تنهایی از وی منتشر شده و جاری تر از ونیز او نیز در دست چاپ است.
وی علاوه بر سرودن شعر در زمینه ترانه سرایی نیز فعال است و به عنوان ترانه سرا با مرکز موسیقی و ترانه صدا و سیمای کشور همکاری دارد و تاکنون ترانه های (دیار امید) (یه چهار دیواری با تو)(مدارا) و(نجابت گل) توسط خوانندگان اجرا شده است .
نیکوی ، کاندید جشنواره کتاب قلم زرین در سال 93 ، کاندید جشنواره بین المللی شعر فجر در بخش شعر محاوره در سال 93 بود.
وی همچنین در زمینه نمایشنامه نویسی نیز فعال است و نمایشنامه لعیا وی بهمن پارسال در جشنواره تئاتر بندرعباس اجرا شد.
6030

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار