بهروز وجدانی در گفت و گو با پانا:

برخی از موسیقی های مذهبی آبروی موسیقی لس آنجلسی را هم برده اند

بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی با اشاره به وضعیت اسفناک موسیقی مذهبی گفت: موسیقی های مذهبی که در چند وقت اخیر پخش شده نه تنها ارزش مذهب و محرم را حفظ نمی‌کند بلکه مثل سم مهلکی برای مذهب و دین تشیع است، این اشعار و موسیقی حتی آبروی موسیقی لس آنجلسی را هم برده اند.

کد مطلب: ۶۷۶۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد

بهروز وجدانی، پژوهشگر موسیقی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانابا اشاره به وضعیت فعلی موسیقی مذهبی گفت: موسیقی های مذهبی که در چند وقت اخیر پخش شده نه تنها ارزش مذهب و محرم را حفظ نمی‌کند بلکه مثل سم مهلکی می‌ماند برای مذهب و دین تشیع.

وی ادامه داد: این نوع موسیقی و آن اشعاری که لایق همان موسیقی است تخریب است. این ها کی پیام عاشورا و پیام اهل بیت را می‌دهند؟ ائمه خودشان را به کشتن داده اند تا به راه راست هدایت شوند اما اینها با این اشعار و موسیقی حتی آبروی موسیقی لوس آنجلسی را هم برده اند.

وجدانی افزود: اینها یا با آگاهی دارند ارزش های اسلام را زیر سوال می‌برند یا جاهلانه این کار را می‌کنند ولی من به عنوان شنونده به خاطر سنم جنس و موسیقی اصلی و واقعی را شنیده ام.این موسیقی ای که الان به عنوان اسلام به جوانان قالب می‌کنند ابروی اسلام و مذهب و محرم را برده است.

وی ادامه داد: شما باید از بزرگان بپرسید که چرا میکروفن را به هر شخصی می دهند تا آبروی اسلام و دین را ببرند؟!

وجدانی تاکید کرد: پیام حضرت زینب و روز عاشورا، آزادگی و دوری از ذلت بود و نه این سخنان که الان به گوش من و شما با این موسیقی ها می رسانند.این موسیقی ها باعث شده که مردم با شنیدن آنها یا بد و بیراه بگوید یا بیزار شود از هرچه اشعار مذهبی است و یا به دور شدن از پیام عاشورا می‌رود.

وی تصریح کرد:اکثر موسیقی ها همراه با کلام است و این کلام و موسیقی باید با هم چفت شود. شما نمیتوانی ترامپت بزنی که یاد آور شور عاشوراست و شعری بخوانی که خواننده های قدیمی در کافه ها می‌خواندند!

وجدانی در خصوص معنای موسیقی گفت: شعر و آهنگ باید در خدمت بیان یک مفهوم باشد. اصلا موسیقی یعنی اینکه شاعر شما را مجبور به تفکر و انگیزه و تلاشی بکند که روز قبل در شرایط عادی نیازی به این تفکرات و هیجانات نداشتی.

وی افزود: آن موسیقی ای که باید این حالت ها را ایجاد کند دو جور موسیقی است! یک نوع گرفته از موسیقی ردیف دستگاهی است که حداقل دو قرن است که با گوش و فرهنگ مردم آشناست یا باید موسیقی ای باشد که در همه نواحی ایران از عشایر تا شهر نشینان آن نوا ها را شنیده اندو با آن احساس و خاطراتشان با آن تداعی شود.

وی تاکید کرد:شعر باید تیر آخر را بزند و احساسات دیگران را برانگیخته کند باید شعری باشد که بتواند مفهوم را بیان کند.

وجدانی در پایان صحبت هایش گفت: الان یک مشت راحت طلب پیدا شدند که فقط به فکر پول هستند و می خواهند با خواندن موسیقی های مذهبی به فعالیت های دیگرشان مشروعیت ببخشند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار