فتح‌الله امیری مستندساز:

یوز ایرانی در گرداب انقراض است/ یوزپلنگ‌هایی که سوژه مستند شدند

فتح‌الله امیری مستندساز حیات‌وحش ایران با ۲ مستند «در گرداب انقراض» و «محیط‌بان و پلنگ»، به یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» آمده است.

کد مطلب: ۶۷۶۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی«سینماحقیقت»، مستند «در گرداب انقراض» جدیدترین اثر مستند حیات وحش فتح‌الله امیری است که برای اولین نمایش عمومی تحویل دبیرخانه جشنواره «سینماحقیقت» شده است. «محیط‌بان و پلنگ» هم پس از موفقیت در فستیوال معتبر Jackson Hole آمریکا، راهی «سینماحقیقت» شده است.

این فیلمساز پیرامون ساخت جدیدترین اثر مستندش گفت: ما سه سال برای ساخت «در گرداب انقراض» زمان گذاشتیم و تحقیقات مفصلی برای ساخت آن انجام دادیم. این مستند ۷۲ دقیقه است و البته معتقدم که ریتم تندی دارد.

وی با بیان این که «در گرداب انقراض» در ادامه‌ مستند پیشین او «تنهاوش» است، تصریح کرد: در مستند «تنهاوش» به بررسی زندگی یوز آسیایی در پارک ملی کویر به عنوان بزرگ‌ترین پارک ملی ایران پرداختیم و متوجه شدیم تنها یک یوز نر در این پارک وجود دارد. پس از آن این دغدغه را داشتیم که باقی زیست‌گاه‌های ما چند یوز ایرانی دارد. هواپیمایی معراج تهیه‌کننده مستند ما شد و با بهره‌گیری از کمک کارشناسانی که هر کدام سال‌ها در مناطقی کار کرده بودند، به بررسی این موضوع پرداختیم.

امیری ادامه داد: اعضای انجمن یوز که هفت سال روی یزد کار کرده بود گفتند در این استان تنها چهار یوز نر وجود دارد و پنج سال است هیچ یوز ماده‌ای ثبت نشده است. ما ۲۰ دوربین خریداری کرده و در مناطق مختلف جای‌گذاری کردیم. پس از یک سال تنها همان چهار نر را دیدیم. برای مناطق دیگر مانند توران از موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان کمک گرفتیم و در نهایت با تمامی روسای پروژه یوز مصاحبه کردیم.

به گفته فتح‌الله امیری این مستند برشی از سه سال وضعیت یوز در ایران است و با تماشای این فیلم مشخص می‌شود که شرایط چقدر بحرانی است! البته در این فیلم راهکاری ارائه نمی‌شود و تنها مصائب و مشکلات بیان شده است.

وی یادآور شد: مستند ما چهار کاراکتر اصلی دارد؛ یک مادر به نام «مانا» در خراسان شمالی، دو یوز به اسم «کوشکی و دلبر» که تنها یوزهای آسیایی در اسارت هستند و با آن‌ها همراه می‌شویم. «دو برادران» که به دنبال یوز ماده می‌گردند و طی چهار سال تنها تعیین قلمرو می‌کنند و خانواده‌ای در پارک ملی توران به نام «توران‌دخت» شامل یک مادر و چهار توله که آخرین کاراکتر مستند ما هستند و به مرور و یکی‌یکی تلف می‌شوند.

فتح‌الله امیری مستندهای «حیات در رگهای سرد»، «در جستجوی پلنگ ایرانی»، «تنهاوش»، «زندگی در کسوف»، «خزندگان ایران»، «حیات وحش ایلام»، «غروب خجیر»، «حیات در بیابان» را در کارنامه فیلمسازی خود به ثبت رسانده است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

منبع:مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار