نظرپور در نشست خبری:

حدود ۶۷ درصد پروژه های نوسازی مربوط به مدارس ابتدایی است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از اختصاص حدود ۶۷ درصد پروژه های نوسازی به مدارس ابتدایی خبر داد.

کد مطلب: ۶۷۶۱۳۰
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا، محمدتقی نظرپور در نشست خبری روسای جامعه مجمع خیرین مدرسه ساز و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، به آخرین آمار جمعیت دانش آموزان اشاره داشت و گفت : به ازای هر نفر دانش آموز ۵/۱۶متر فضای آموزشی داریم که تا میزان قابل قبول ۸/۳۹متر فاصله دیده می شود. با احتساب ۱۳میلبون دانش آموز ۴۰میلبون متر مربع برای دانش آموزان کم داریم.
وی ادامه داد: تنها استانی که سرانه از میزان قابل قبول بیشتر دارد، استان یزد بوده که این مساله بر قبولی دانش آموزان در کنکور سراسری نیز تاثیر داشته است.
فضای کالبدی نقش معلم دوم را ایفا می کند
رئیس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه فضای کالبدی نقش معلم دوم را ایفا می کند، گفت: برخی استان ها مانند استان البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و تهران سرانه پایین تر از سرانه کشوری دارند.
نظرپور تصریح کرد: براساس برنامه ریزی در حوزه خیرین و آموزش و پرورش استان هایی که سرانه پایین تر از حد استاندارد دارند به سرانه کشوری نزدیک هستند.
تحویل کلاس های درس در استان های مختلف
وی ادامه داد: 8 استان ما بیش از ۲۰۰کلای درس را تحویل دادند و استان خراسان رضوی توانسته ۵۹۲کلاس درس را به مجموعه کلاس ها اضافه کند همچنین استان تهران ۴۸۳کلاس به فضای آموزشی اضافه کرده است.
نظرپور تصریح کرد: ۶۷درصد کلاس های ما شامل مدارس ابتدایی بوده است که مهرماه ۱۱۷۸پروژه تحویل گرفتیم این پروژه ها با زیر بنای بیش از ۷۱۸ هزار متر مربع است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از سهم ۵۰درصدی خیرین در ساخت طرح های جدید خبر داد و اظهار کرد: در ماده ۶۳برنامه ششم توسعه معادل کمک های تحقق یافته خیرین تامین اعتبار خواهیم داشت و پیش بینی می کنیم تا پایان برنامه ششم سرانه را به شش متر مربع افزایش یابد.
تاکید بر توجه به هنرستان ها
وی از توجه به هنرستان ها خبر داد و گفت: ساخت هنرستان ها و تجهیزات آن را در دستور کار قرار دادیم. تا مهر 97، 58 درصد کلاس استانداردسازی می شوند و درصد کلاس ها نیز در دست اجازه برای ساخت هستند ۸۳هزار کلاس درس نیز نیازمند استانداردسازی هستند.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۵درصد مدارس نیازمند استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی هستند، افزود: سوخت باید از کلاس ما حذف شود و باید سوخت در موتور خانه باشد تا خطرات به حداقل کاهش یابد.
قانون تخصیص عوارض مالیاتی سیگار
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در خصوص قانون تخصیص عوارض مالیاتی سیگار، گفت: این مبلغ درسال گذشته 10میلیارد تومان بود که حدود 20 درصد آن محقق یافت و در سال جدید این مبلغ حدود ۱۶/۵ میلیارد تومان است که بخشی از آن به منظور تکمیل و تجهیز فضاهای ورزشی تخصیص یافته است.
سیستم های سرمایشی و گرمایشی
نظرپور در مورد وضعیت سیستم های سرمایشی و گرمایشی با بیان اینکه در مجموع حدود 37هزار و 733کلاس درس را در دست استانداردسازی داریم که اگر محقق شود 71 درصد کلاس های ما تا پایان سال استانداردسازی می شود، گفت: ۹۰درصد استانداردها برای سیستم گرمایشی، ۱۰درصد برای سیستم های سرمایشی در نظر گرفته شده است.
نقش خیرین در ساخت مدارس
وی در مورد نقش طرح های خیرین بیان کرد: براساس قانون اگر خیری پروژه ای را تا 50 درصد تکمیل کند دولت باید معادل آن بودجه تخصیص دهد تا مدرسه کامل شود که در سال 95، 170میلیارد تومان اعتبار مربوط برای این کار مطرح شد که 15 درصد از آن اختصاص یافت در حالی که خیرین ما بالغ بر 500میلیارد تومان هزینه کردند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده به میزان اعتبارات سال گذشته پروژه های خیر، ساز بودجه برای سال بعد در ردیف اعتباری مربوط قائل شود. از سوی دیگر مقرر شد پروژه های نیمه تمام دولتی را به خیرین واگذار کنیم.
مدارس فرسوده پایتخت
نظرپور درباره وضعیت مدارس فرسوده پایتخت عنوان کرد: در شهر تهران مدارس قدیمی و استیجاری داریم که 50تا 70 مدرسه در تهران اینگونه اند و به دلیل استیجاری بودن امکان هزینه در آن ها را نداریم اما در کنار آن مدارسی با قدمت بالا داریم که مالکیت آن با آموزش و پرورش است و در برنامه مقاوم سازی قرار دارند. تهران امسال کلاس های درس زیادی ساخت اما جمعیت تهران رو به افزایش بوده و مهاجرپذیر است.
مدارس مسکن مهر
وی در خصوص وضعیت مدارس مسکن مهر گفت: هنوز به 25 هزار کلاس درس نیاز داریم و استان تهران هم مستثنی نیست و دارای سایت‌های مسکن مهر است در همین راستا با معاون وزیر راه جلسه ای برای ساخت مدارس در مسکن مهر داشتیم البته از دولت درخواست کردیم ردیف مستقلی در بودجه برای احداث مدارس در سایت های مسکن مهر اختصاص دهند.
وی با اشاره به اینکه طرح تخریب و بازسازی مدارس از سال 85شروع شد بیان کرد: از سال 85تا 96، 50 درصد کلاس های درس مشمول این طرح شدند و اکنون 5 درصد فضاهای نیازمند تخریب و بازسازی در دست اجرا هستند. بنابراین 45 درصد کلاس های درس نیازمند تخریب و بازسازی اند.
75 درصد از کلاس های درس باید مقاوم سازی شود
وی افزود: طرح مقاوم سازی مدارس نیز از سال 85شروع شد و از سال 85 تا 96، از 126هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی، 30هزار کلاس درس معادل 24 درصد مقاوم سازی شده اند و یک درصد از مدارس در دست مقاوم سازی اند و می توان گفت 75 درصد دیگر از کلاس های درس باید مقاوم سازی شود. البته در مجموع 11.6 درصد مدارس کل کشور نیازمند تخریب و بازسازی و 18.1 درصد نیازمند مقاوم سازی اند.
نقش انرژی های پاک در ساخت مدارس
نظرپور در مورد نقش انرژی های پاک در ساخت مدارس یادآور شد : در بکارگیری انرژی پاک در مدارس به ویژه انرژی خورشیدی موفقیت چندانی نداشتیم و البته با پژوهشگاه نیرو کارهایی داشتیم اما هنوز منجر به انعقاد تفاهم نامه نشده است و این امر کمک خوبی به تامین هزینه های آب و برق می کند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: با همکاری سپاه پاسداران ساخت ۵۰۰ فضای آموزشی با زیربنای ۶۲۵متر مربع و اعتباری ۶هزار میلیارد تومانی را در دستور کار داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار