استاندار همدان خبر داد:

استاندارهمدان خواستار تسريع در آزاد سازي حريم تپه باستاني هگمتانه شد

استاندار همدان گفت: تپه باستاني هگمتانه آيينه ميراث تاريخي کشور است و آزاد سازي حريم آن با حفظ و ارائه نقشه اشتغال مردم منطقه بايد باشتاب و بدون درنگ انجام شود.

کد مطلب: ۶۷۶۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا همدان، محمد ناصر نيکبخت در نشست بررسي مسائل پياده راه خيابان اکباتان همدان افزود: در دنيا تپه اي به اهميت هگمتانه وجود ندارد و اين افتخار و داشته اي براي کشور ايران است و اي کاش تاکنون کارهاي آن به اتمام مي رسيد.
وي با انتقاد از فعاليت پارکينگ در جوار حريم تپه هکمتانه افزود: براي رفع مشکل آهن فروشان و کسبه اين منطقه با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي کشور مسيري براي تردد در نظر گرفته شود.
وي تصريح کرد: تپه هگمتانه اثر ارزشمندي است که حفظ اين ميراث براي استان همدان بسيار ارزشمند است اما کسب و کار و رضايت و اشتغال مردم هم براي ما مهم است.
وي با بيان اينکه بايد اشتغال کسبه را با حفظ ميراث فرهنگي داشته باشيم ادامه داد: تملک در تپه هگمتانه بايد ادامه يابد تا عرصه به صورت کامل آزاد شود.
استاندار همدان ادامه داد: طرح پياده راه همدان يکي از موفق ترين طرح هاي اين شهر است که يک بازآفريني در شهر همدان ايجاد کرده که در طرح جديد پياده راه ، ميدان امام خميني (ره) شهر همدان به 2 خيابان بوعلي و اکباتان وصل مي شود.
نيکبخت گفت: يکي از مشکلات اجراي اين طرح مستقر بودن آهن فروشان در اين خيابان است که رايزني ها با ميراث فرهنگي براي عبور خودروها از داخل پارکينگ اين مجموعه در حال انجام است.
وي اظهار کرد: مشاغل خيابان اکباتان نيز نيازمند بازنگري هستند و بايد لوازمي در اين محدوده به فروش برسد که زيبنده اين منطقه گردشگري باشد.
شهردار منطقه 2 شهر همدان نيز گفت: 59 ميليارد ريال براي اجراي طرح پياده راه ميدان امام خميني (ره) و خيابان اکباتان در بودجه سال 96 شهرداري پيش بيني شده است.
رضا ابرار خرم افزود: 6 ماه زمان براي اجراي اين طرح پيش بيني شده و در 2 نوبت صبح و شب کارگران مشغول به فعاليت خواهند بود.
250 واحد صنفي خريد و فروش آهن در اين مسير مستقر هستند.
طرح پياده راه در خيابان بوعلي همدان نيز در سطح 20 هزار متر مربع سال گذشته اجرا شد.
تپه باستاني هگمتانه که قدمت آن به دوران مادها باز مي گردد با وسعتي حدود 40 هکتار در دل بافت قديمي شهر همدان و در حد فاصل خيابان هاي اکباتان، شهدا و بلوار هگمتانه واقع شده است و با توجه به اشارات تاريخي و برداشت هاي اوليه محققان علوم تاريخ و باستان شناسي به عنوان هگمتانه باستاني و در برگيرنده کاخ ها و آثار دوره ماد و هخامنشي معرفي شده است.
عمليات آزاد سازي اين اثر مهم باستاني از خانه هاي مسکوني و تجاري که بر روي آن واقع شده بود از حدود سال 1347 آغاز و تا سال 1353حدود 15هکتار آن به عنوان فاز اول خريداري و تملک شد و کاوش هاي باستان شناسي از سال 1362 توسط کارشناسان مجرب سازمان ميراث فرهنگي آغاز شد.
به طور کلي تپه هگمتانه در طول ساليان اخير بارها مورد حفاري باستان شناسان داخلي و خارجي قرار گرفته است و در طول حفاري هاي انجام شده آثار ارزشمند و بي نظيري همچون لوح زرين ، کوزه شکسته ، بشقاب نقره اي و پايه ستون سنگي يافت شده که اغلب متعلق به دوران هخامنشيان و نياکان آنها است.
ماحصل کاوش هاي علمي انجام شده پيدايش شهري باستاني و گسترده است، ساخت و سازهاي اين شهر باستاني عبارت است از معابري به فاصله هاي مساوي و موازي يکديگر که در حد فاصل آنها واحدهاي ساختماني مشابه و قرينه يکديگر احداث شده است.
از جمله ويژگي هاي شهر باستاني هگمتانه، معماري و طرح و نقشه منظم اين شهر بوده که در بين آثار باستاني به دست آمده کم سابقه بوده و مجموعه بي نظير و جذابي را در دل شهر همدان به وجود آورده که به صورت گسترده اي مورد استقبال و بازديد گردشگران ايراني وخارجي است.
همچنين وجود 2 کليساي 'گريگوري استپان' و کليساي 'حضرت مريم' نيز بر غناي فرهنگي و تاريخي سايت هگمتانه افزوده و آن را به نقطه گردشگري ويژه اي در شهر همدان تبديل کرده است.
در شرق اين تپه باستاني نيز موزه هگمتانه در زير بناي 600 مترمربع قرار دارد که در آن آثار سنگي، سفالي، استخواني و فلزي از دوره هاي پيش و پس از اسلام به نمايش در آمده و در راهرو و تالار سمت راست موزه تپه هگمتانه، اشياي کشف شده از تپه هگمتانه نگهداري مي شود.
اشياي موزه تپه هگمتانه شامل 2 بخش اختصاصي و استاني است و مجموعه تابوت هاي سنگي و سفالي مربوط به دوره پارتيان که از ميدان شير سنگي همدان به دست آمده اند و خمره ها و سنگ هاي تزييني با نقوش زيبا و سنگ قبرهاي دوران مختلف اسلامي، شاخص ترين آثار کشف شده استاني هستند که در سالن مرکزي و راهروي سمت چپ موزه قرار داده شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار