تعیین تکلیف معضل کودکان زباله گرد ظرف ۴۰ روز آینده

معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: تیم تحقیقاتی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و بهزیستی، در خصوص کودکان زباله‌گرد مشغول به تحقیق هستند و نتیجه اولیه به زودی اعلام می‌شود.

کد مطلب: ۶۷۵۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛احمد خاکی معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان تهران اظهار کرد: در پی اجرای طرح جمع آوری کودکان کار و خیابانی طی روزهای اخیر، یک تیم تحقیقاتی متشکل از پژوهشگران وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در رابطه با کودکان زباله گرد و تعیین تکلیف وضعیت ساماندهی آن‌ها حساسیت نشان دادند.

وی افزود: مبحث کودکان کار و خیابانی با مسأله کودکان زباله گرد با یکدیگر متفاوت است و تیم تحقیقاتی فوق در خصوص اینکه این کودکان چه تعداد و از چه کشورهایی هستند و همچنین برای تعیین سن و سال آن ها مشغول به تحقیق و تفحص هستند و سازمان بهزیستی با وجود اینکه وظیفه‌ای در این رابطه ندارد، این تیم تحقیقاتی را همراهی می کند.

معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان تهران ادامه داد: چند مسأله در رابطه با کودکان زباله گرد مطرح است و توجه به مسائلی از جمله اینکه این کودکان برای خود کار می کنند و یا شخص خاصی در قالب پیمانکار آن ها را به کار گرفته است و موضوع دیگر اینکه آیا این کودکان ارتباطی با مراکز جمع آوری و تفکیک پسماند دارند یا خیر، امری ضروری است.

خاکی خاطر نشان کرد: عده‌ای از کودکان زباله گرد خانواده‌ای ندارند و برخی برای رفع نیازهای مالی و تامین نیازمندی های خانواده خود مجبور به کار هستند و برخی نیز از سوی متخلفان اجیر شده و مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

وی یادآور شد: آمارهایی که تاکنون از تعداد و نقاط حضور کودکان زباله گرد اعلام شده است، آمار دقیقی نبوده و با یکدیگر تناقض دارند و تا این لحظه آمار مشخصی از جزییات این کودکان در دست نیست.

بیشتر کودکان زباله گرد به بیماری‌های واگیردار مبتلا هستند

معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان تهران تاکید کرد: آن گونه که سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه حمایت از کودکان کار و زباله گرد می‌گویند، اغلب این کودکان به بیماری هایی چون هپاتیت، ایدز، سوء تغذیه، بیماری های پوستی، بیماری های روحی و روانی مبتلا هستند.

خاکی تصریح کرد: پس از پایان یافتن تحقیق و پژوهش کار گروه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و شناسایی کودکان زباله گرد، قانون باید مشخص کند که ساماندهی نهایی این کودکان به کدام یک از سازمان ها و نهادها مربوط می شود.

وی با اشاره به بلاتکلیفی ۷ ساله لایحه حمایت از کودکان اظهار داشت: لایحه ای به این مهمی باید خیلی زودتر از این مورد بحث و بررسی قرار می گرفت و به تصویب می رسید و دیگر تعلل در رابطه با تصویب آن جایز نیست.

معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان تهران خاطر نشان کرد: اگر لایحه حمایت از کودکان به تصویب برسد، بسیاری از مشکلات حوزه کودکان، به ویژه معضل کودکان کار و خیابانی و کودکان زباله گرد نیز مرتفع می شود.

خاکی در پایان تأکید کرد: کودکان سرمایه ارزشمند کشور هستند و مسئولان باید در جهت حفظ این سرمایه و رقم زدن آینده ای روشن و فراهم ساختن زمینه پیشرفت آن ها، تمام تلاش و سعی و توان خود را به کار بگیرند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار