در حاشیه برگزاری جشنواره رستوران محبوب در مازندران

رستوران‌ها؛ جاذبه جدید صنعت گردشگری

مازندران در هفته‌ای که گذشت، میزبان جشنواره‌ای متفاوت در حوزه گردشگری به نام جشنواره «رستوران محبوب» بود.

کد مطلب: ۶۷۵۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، مازندران در هفته‌ای که گذشت، میزبان جشنواره «رستوران محبوب» بود که برگزاری آن در شرایطی که رستوران‌ها یکی از زیرساخت‌های اساسی گردشگری هستند و اصل رقابت هم در افزایش کیفیت خدمات این مراکز مؤثر است، می‌تواند به بهتر شدن خدمات رستورانی در استان گردشگرپذیری مانند مازندران و برندسازی مراکز خدمات گردشگری و به ویژه رستوران‌ها یاری رساند.

در سال‌های اخیر توجه به غذا به عنوان یکی از پایه‌های اصلی گردشگری بیشتر مورد توجه مسئولان گردشگری قرار گرفته و در برخی جشنواره‌های ویژه غذا، مراکزی هم به عنوان مراکز برتر معرفی شده‌اند، اما این نخستین بار است که جشنواره‌ای رقابتی بین رستوران‌ها در مازندران برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره رستوران محبوب مازندران همراه با سومین نمایشگاه مواد غذایی و تجهیزات رستورانی و صنایع وابسته با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و بخش خصوصی در مجموعه گردشگری میزبان بابلسر برگزار شد.

در این جشنواره رستوران‌های حاج محسن آمل، آریا در جاده هراز، شاندیز مشهد در ایزدشهر،. حاج مهرداد بابل، میزبان بابلسر، آیلار چالوس، کشتی رامسر، شالی ساری، حاج حسن ساری، ستاره نو ساری، قصر ساری، کافه رستوران سو در مجتمع دنیای آرزو ساری، رستوران چلوجوجه بی نظیر گلوگاه سلمانشهر، رستوران نرگس خاتون نوشهر، رستوران و فودکورت راه چوبی محمودآباد، رستوران حاجی حبیبی محمودآباد، رستوران نماشون محمودآباد و مجموعه رستوران‌های اکبرجوجه به عنوان رستوران‌های برتر نخستین جشنواره رستوران محبوب مازندران انتخاب شدند.

صرف‌نظر از این‌که چه رستوران‌هایی در این جشنواره توانستند حائز رتبه شوند، نکات مهمی مانند معرفی رستوران‌های برتر مازندران با نظرسنجی مردمی، آشنایی با روش‌های جذب توریست در صنعت رستوران، آشنایی با شیوه‌های مشتری‌مداری و توسعه مجموعه، راهکارهای نوین در حوزه برندینگ و مارکتینگ و آشنایی با آداب میزبانی و تشریفات مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره حوزه گردشگری در مازندران محسوب می‌شود.

جاذبه‌ای به نام غذا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در حاشیه این جشنواره گفت: «در سال‌های اخیر تأکید فراوانی بر این داشتیم که برای ساماندهی و رونق بهتر و بیشتر گردشگری در مازندران باید به سمت حرفه‌ای شدن در این صنعت حرکت کنیم. در صنعت گردشگری امروز غذا و خدمات به عنوان یک اصل در انتخاب مقصد سفر نقش دارند. همه پذیرفته‌اند که غذا به تنهایی می‌تواند یک جاذبه باشد و خیلی‌ها دلیل اصلی یا یکی از انگیزه‌هایشان برای انتخاب یک مقصد سفر، خوردن غذا یا دریافت خدمات باکیفیت از مراکزی مانند رستوران‌هاست.»

دلاور بزرگ‌نیا اظهار کرد: «اگر زمانی سفرها به دلایل فرهنگی و تاریخی یا طبیعی انجام می‌شد، امروز غذا نیز به این دلایل اضافه شده است. امروزه رستوران‌ها با همه اجزای مربوط به آن‌ها اعم از ساختمان، غذا، شیوه برخورد کارکنان، نوع پوشش، چیدمان، سرویس‌دهی و بخش‌های دیگر فعالیتشان در بسیاری از نقاط یک جاذبه سفر محسوب می‌شوند. بنابراین اگر در گردشگری مدعی هستیم، چاره‌ای جز حرفه‌ای شدن در صنعت رستوران‌داری و ارائه خدمات مربوط به این مراکز نداریم.»

وی با تأکید بر این‌که هر صنعتی یک محصول باید داشته باشد و لازم است برای صنعتی شدن گردشگری در مازندران محصول و بسته خدمات تعریف کنیم افزود: «برگزاری این قبیل جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد رقابت بین مراکز خدمات گردشگری و به ویژه رستوران‌ها، انتقال تجارب، افزایش دانش گردشگری در این بخش، تنوع دادن به منوها با غذاهای بومی و حتی بالا بردن سطح سلیقه مخاطبان به عنوان اهرمی برای ارتقای کیفیت خدمات گردشگری در استان داشته باشند.»

استانداردسازی رستوران‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: «در دو سال اخیر استانداردسازی مراکز رستورانی را با همین هدف الزامی شد؛ هرچند به صورت فراگیر اجرا نشد، اما در حال انجام است.»

وی افزود: «گاهی دیده شده است که با تغییری جزئی در خدمات یک رستوران، آن مرکز از سطحی به سطح بالاتر ارتقا یافت. این تغییر می‌تواند حتی در چینش میزها، شکل پذیرایی یا حتی تغییر ظروف اتفاق بیفتد.»

بزرگ‌نیا با تأکید بر اینکه در این جشنواره‌ها باید سطح سلیقه مخاطب را به رستوران‌داران و سرمایه‌گذاران این بخش معرفی شوند تا متناسب با این بخش خدمات ارائه کنند، افزود: «رستوران‌دار باید بداند میزبانی درست، چیدمان، نوع انتخاب صندلی، ارتفاع صندلی و میز، شکل و جنس ظروف، طراحی فضا، شیوه برخورد و بسیاری از مسائل دیگر برای مردم اهمیت دارد.»

بزرگ‌نیا تصریح کرد: «در کشور ما نگاه بسیاری از فعالان حوزه گردشگری به این صنعت هنوز حرفه‌ای نشد. به اعتقاد ما این اتفاقات خیلی می‌تواند به حرفه‌ای شدن گردشگری در مازندران کمک کند. مطمئناً ورود بخش خصوصی به این حوزه و گام مهم فعالان گردشگری برای برگزاری این رویداد مهم، اثرگذاری فراگیری بر صنعت گردشگری مازندران خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار