امانی طهرانی در گفت و گو با پانا:

سعی کردیم نمره گرایی را در مدارس کاهش دهیم

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی عمومی و متوسطه نظری گفت: طی سال های اخیر سعی کردیم نمره گرایی را در مدارس کاهش دهیم. ارزشیابی توصیفی یکی از اقداماتی بود که در این جهت انجام شد.

کد مطلب: ۶۷۳۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد

محمود امانی طهرانی در گفت‌ و گو با پانا، در خصوص ارتباط میان نظام ارزشیابی تحصیلی و برنامه درسی با ذکر این نکته که نظام ارزشیابی نادرست، یادگیری امتحان‌مدار و طراحی ناصحیح امتحانات تاثیر منفی بر برنامه درسی داشته و آن را از فرم خود خارج می کند اظهار داشت: مساله نظام ارزشیابی تحصیلی یک موضوع فرهنگی است و مهم است که برای اصلاح آن با نقشه پیش برویم.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر سعی کردیم نمره گرایی را در مدارس کاهش دهیم و ارزشیابی توصیفی یکی از اقداماتی بود که در این جهت انجام شد. من شخصا وقت گذاشتم و اهداف 14 درس را از جنس شایستگی نوشتم. این حرکت از دوره ابتدایی آغاز شده و اکنون به دوره متوسطه رسیده است.

ضریب امتحان پایان سال از 6 به 4 رسیده است

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی عمومی و متوسطه نظری خاطرنشان کرد: تغییراتی از این دست بسیار دشوار هستند و باید با صبوری آن را پیگیری کنیم. مساله ارزشیابی از سال 1376 تا امروز تغییرات اساسی پیدا کرده که طی آن معیارهایی مانند ارزشیابی خارج کلاس و مشاهده دانش آموزان وارد سیستم ارزشیابی شده است. سپس بارم ها تغییر کرده و از ضریب 1-2-1-6 به 1-2-1-4 تبدیل شده یعنی ضریب امتحان پایان سال از 6 به 4 رسیده است.

امانی طهرانی در ادامه با اشاره به برگزاری غیراصولی کنکور سراسری در طی سالیان گفت: مهم ترین امتحان این کشور نامش کنکور و برگزارکننده اش وزارت علوم است، سالهاست که در روش برگزاری آن تغییری ایجاد نشده است؛ درحالی که امروز روش امتحان های تستی متحول شده اما با توجه به این که سازمان سنجش ما یک دستگاه صرفا اجرایی است در این امر ناموفق عمل کرده است.

وی ادامه داد: بی شک نباید نحوه عمل دانش آموزان، والدین و معلمان و البته کتاب های درسی ما در این کارزار (کنکور) تعیین شود. امروز ما در مدارس روش های امتحان را تغییر داده ایم که در آن به همه سطوح یادگیری توجه می شود اما متاسفانه کنکور همه این موارد را تحت الشعاع قرار می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار