موج گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات

7عامل اصلی گرایش به مصرف مواد دخانی در سنین پایین

یک آسیب شناس با بیان اینکه استعمال دخانیات در سنین پایین روندی صعودی یافته است، گفت: اگر این روند به شکل فعلی رو به افزایش باشد و با برنامه ‌ریزی مهار نشود، قطعا در دهه‌ های آینده بزرگسالانی بهم ریخته و ناهنجار خواهیم داشت.

کد مطلب: ۶۷۳۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد

سید مجید حسینی در گفت و گو با خبرنگار پانا با بیان اینکه برخی از نوجوانان بی توجه به عواقب آن اقدام به سیگار کشیدن می کنند، اظهارداشت: امروز برخی از نوجوانان برای اینکه در میان جمع همسالان و دوستانشان، خود را بزرگ و بالغ نشان دهد، اقدام به سیگار کشیدن می کنند و تعدادی از آن ها بدون اینکه هدفی داشته باشند اقدام به استعمال دخانیات می کنند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه نحوه پر کردن اوقات فراغت نوجوانان گفت: اینکه فرزندان با چه کسانی در رفت و آمد هستند و به اصطلاح اوقات می گذرانند، اهمیت دارد. در گذشته اگر خانواده می ‌فهمید که فرزندش سیگار می ‌کشد به‌ شدت واکنش نشان می داد اما حالا والدین نگران هستند که سیگار کشیدن پله ای برای اعتیاد فرزندشان نباشد.

وی علت اصلی گرایش نوجوانان به سیگار، دخانیات و مواد مخدر را زمینه ‌های نادرست الگویابی عنوان کرد و گفت: ما نمی‌ توانیم انتظار داشته باشیم در خانواده ‌ای که پدر و مادر سیگاری هستند، فرزند آن ‌ها سیگار نکشد. از طرفی این نوجوانان از آنجا که الگوی نادرستی دارند، بیشتر در معرض خطر هستند. در این میان نقش آموزش و پرورش در کنار خانواده اهمیت دارد اما آموزش و پرورش باید دیدگاهی فراتر از شرایط فعلی برای مقابله با این آسیب اجتماعی داشته باشد.

به گفته وی، مجموعه ای از عوامل خطر در مقوله های فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیطی قرار دارند که مصرف دخانیات را در بین گروه سنی نوجوان افزایش می دهد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اعتماد به نفس پایین، کاهش ارتباط با اطرافیان، روحیه سرکشی، داشتن دوستان و هم کلاسی های سیگاری، سیگاری بودن والدین، کاهش ارتباط والدین با فرزندان، تبعیض قائل شدن بین فرزندان به خصوص دختران، در دسترس بودن سیگار را می توان عمده ترین دلایل گرایش جوانان به استعمال دخانیات دانست.

این آسیب شناس مسایل اجتماعی با بیان اینکه با وضعیت فعلی شاهدیم که برنامه ‌ریزان برای هیچ‌ کدام از گروه ‌های سنی راهکاری در راستای کاهش معضل استعمال دخانیات اتخاذ نکرده اند، گفت: با توجه به اینکه نوجوانان بیشتر از سنین دیگر در معرض آسیب قرار دارد لذا مسئولان باید دقت بیشتری در اجرای برنامه های مربوط به این گروه سنی داشته باشند. اگر این روند به شکل فعلی رو به افزایش باشد و با برنامه ‌ریزی مهار نشود، قطعا در دهه‌ های آینده بزرگسالانی بهم ریخته و ناهنجار خواهیم داشت.

وی درباره راهکارهای مقابله، مهار و کنترل مصرف دخانیات در میان نوجوانان گفت: کنترل این معضل نیازمند اتخاذ تدابیر و تمهیدات بازدارند فرهنگی و اجتماعی است و در صورت مغفول ماندن این موارد هزینه های سنگین تری در بخش بهداشت اجتماعی و سلامت عمومی به کشور تحمیل خواهد شد.

به گزارش پانا، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت‌ بهداشت اخیرا درباره آمار مصرف سیگار با بیان اینکه آمار مصرف سیگار در دختران نوجوان از کمتر از یک ‌درصد به 2.1 درصد رسیده است، اعلام کرد: این آمار در پسران از 5.1 به 4.8 درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه استعمال سیگار و قلیان در حوزه ورود به مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر جنسی است، خانواده‌ها باید هوشیار باشند و بدانند که مصرف قلیان در کنار نوجوان‌ها چه ضربه‌ای می‌تواند به آنها وارد کند. در حال حاضر 6.6 درصد دختران 13 تا 15ساله سابقه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسران 11.1‌درصد اعلام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار