وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شیراز:

اشعار حافظ تفسیر قرآن و جان مایه ی معرفت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت حافظ شیرازی در شیراز گفت:مردم با اشعار حافظ پیوند عمیقی دارند و این به سبب آن است که اشعار وی جان مایه ی معرفت است.

کد مطلب: ۶۷۲۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم نکوداشت شاعر پرآوازه ی شیرازی،حافط، با اشاره به پیوند عمیق مردم با دیوان حافظ،تصریح کرد:جان مایه ی شعر حافظ معرفت است.ادبیات پر کردن ایام فراغت نیست بلکه جام سازی و هستی سازی است.شعر هستی جدید تولید می کند و حافظ هستی ساز است.

سید عباس صالحی ادامه داد:حافظ معلم زندگی است و صلاح اجتماعی را با انذار به ما می آموزد و اگر روشنفکران نقاد پلیدی ها باشند حافظ روشنفکر تمام دوران هاست.

او با اشاره به روابط و پیوندهای عمیق بین حافظ و قرآن تاکید کرد: ما فرن ها با شعر حافظ زیسته ایم و قرن های متوالی دیگر نیز خواهیم زیست.

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور شعر از حافظ به عنوان تصویری شگرف از هستی یاد کرد و گفت: حافظ را نمی توان به قافیه و شعر محدود کرد زیرا او دغدعه ی تمام انسان های دنیا را بیان کرده است و در عظمت حافظ همین بس که وی گوته ،که خود نابعه ی شعر جهان است،را مبهوت خود کرده است.علی اصغر مونسان تصریح کرد:حافظ تلفیقی از شاعران قبل از خود می باشد اما باید گفت که این مرد بزرگ تنها به ادبیات محدود نمی شود بلکه سفیر صبح و دوستی ایرانیان در جهان نیز می باشد.

استاندار فارس پشت تریبون آرامگاه خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی ایستاد و ابراز داشت:حافظ بزرگترین غزل سرای زبان فارسی است و اشعار او را می توان فشرده ی فرهنگ و زبان فارسی داشت.

اسماعیل تبادار با اشاره به فصاحت بی نظیر اشعار حافظ گفت:سر مشق او در فصاحت، قرآن مجید است و دیوان او در واقع روح نامه،دل نامه و آیینه ی جان بینی و جهان بینی است.

او افزود: حافظ، حافظه ی ماست.

وی ادامه داد:یگانه منبع معتبر فرهنگ اسلامی در جهت جست و جوی کلام خداوند دیوان حافظ است. به طور مثال تصویر انسان در شعر حافظ به تصویر انسان در قرآن شبیه است و تاویل شعر او خودشناسی و انسان شناسی است.دیوان حافظ تصویر سرگذشت روح پر ماجرای انسان ایرانی است.

تبادار با اشاره به شعرای بزرگی چون حافظ گفت:فارس به عنوان مهد تمدن ایران،مهم ترین و بزرگترین آثار مادی، معنوی و فرهنگی ایران بوده است و نقش به سزایی را در شکل گیری تمدن اسلامی ایران ایفا کرده است.

او اقلیم فارس را یکی از علل زیبایی های اشعار حافظ دانست و تصریح کرد:فارس با چشم انداز های بدیع و اقلیم های بکر،تاثیر عمیقی در اشعار وی گذاشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،در ادامه ی مراسم بزرگداشت خواجه ی اهل راز،حافظ شیراز، راز بزرگی این شاعر پر آوازه را بیان موضوعاتی مبتنی بر فطریات بشر دانست و تاکید کرد:حافظ آیینه ی فرهنگ و هنر ایرانی و هویت اسلامی است و دیوان شعر او مملو از ابیاتی است که انسان را از آلوده شدن به رذایل برحذر می دارد.

جمشید جعفر پور ادامه داد:همه ی ما موظفیم از دیوان حافظ که از آثار فرهنگی بسیار با ارزش ما است حفاظت کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خطابه ی خود را با اشاره به تصاویر بدیع حافظ آغاز کرد و گفت:اشعار حافظ با تصویر سازی های ژرف،لاهوت را ناسوت متصل می کند.

بهزاد مریدی با اشاره به مقارن شدن بزرگداشت حافظ با ایام محرم الحرام تصریح کرد: ما این تقارن را گرامی می داریم زیرا شعر حافظ از قرآن برخاسته و نشات گرفته است.

در جریان این مراسم رییس مرکز حافظ شناسی به معرفی نشان درجه ی یک حافظ شناسی پرداخت و گفت: تا به امروز 4 نشان درجه ی یک حافظه شناسی به 2 پژوهشگر داخلی و 2 پژوهشگر خارجی تعلق گرفته است و امروز پنجمین نشان به سعید حمیدیان تعلق می گیرد.

کاووس حسن لی ادامه داد: دکتر سعید حمیدیان امسال جایزه ی کتاب سال ادبیات را نیز به خود اختصاص داده اند.

در پایان مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سعید حمیدیان تقدیر به عمل آمد و این نشان به او اعطا شد.

خبرنگار: نیلوفر رضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار