آذربایجان غربی مهد بزرگان و شخصیت های برجسته فرهنگی و علمی است

استاندار آذربایجان غربی گفت: این استان مهد بزرگان و شخصیت های برجسته فرهنگی و علمی است که باید از ظرفیت های این بزرگان هر روز بیش از پیش بهره ببریم.

کد مطلب: ۶۷۱۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت در آیین آغاز به کار سومین کنگره بین المللی شمس و مولانا در خوی افزود: از جمله میراث فرهنگی ارزنده موجود در آذربایجان غربی می توان به مقبره شمس تبریزی اشاره کرد که زمینه حضور فرهنگ دوستان زیادی از کشورهای مختلف دنیا در این منطقه را فراهم کرده است.
وی به ظرفیت های برجسته شهرستان خوی اشاره کرد و ادامه داد: برخاستن آیت الله العظمی خویی از این شهرستان نشان از ظرفیت دینی و مذهبی شیعه در این منطقه از کشور است که در کنار دیگر مفاخر علمی، ادبی و مذهبی ظرفیت بالای این شهرستان را نشان می دهد.
فرماندار خوی نیز در این همایش، شمس تبریزی را آگاه به اسرار محمد(ص) و عالم به اسرار الهی معرفی کرد و گفت: این شخصیت بزرگوار، حلقه اتصال خوی با جهان عرفان است و امروز به واسطه حضور مقبره این عارف نامی در این شهرستان، رونق فرهنگی و ادبی این خطه از کشور را شاهد هستیم.
سید محمد عابدی اظهار کرد: تلاش مسئولان استانی و شهری برای اتمام ساخت بارگاه شمس در حال انجام است.
گفتنی است، شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال ٥٨٢ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.
کتاب 'مقالات شمس' شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.
شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.
هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است و همه ساله برنامه ها و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در خصوص معرفی اندیشه ها و مزار شمس تبریزی در خوی برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار