حیات شهر قزوین بستگی به حفظ باغستان سنتی دارد

استاندار قزوین گفت :حیات شهر قزوین تا حدود زیادی بستگی به حفظ و پایداری باغستان سنتی دارد.

کد مطلب: ۶۷۱۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا قزوین، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در جلسه ستاد ساماندهی باغستانهای سنتی شهر قزوین اظهارداشت: باغستان یک میراث ارزشمند مربوط به گذشتگان و ایندگان است که امروز همه ما وظیفه داریم در صیانت از آن بکوشیم.
وی بیان کرد: مشکل اساسی در زمینه باغستان بحث متولی امر است که باید ابتدا متولی حفظ و حراست از باغستان در غالب یک ساختار و سازمان مشخص شده و وظیفه هر دستگاه اجرایی در این زمینه معلوم شود.
وی تصریح کرد: هم اینک سازمان باغستانهای شهرداری قزوین تعریف قانونی ندارد و تعریف یک سازمان قانونی در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
استاندار یادآورشد: نه دولت و نه باغداران به تنهایی قادر نیستند مشکلات پیچیده این مجموعه را برطرف کنند بلکه لازم است با کمک مشاوران متخصص، که دغدغه هر دو طرف را دارند تصمیمات درستی گرفته شود.
وی یادآور شد: باغستان با ارزشهای ملموس و ناملموس متعلق به همه نسلهاست و کسی نمی تواند به عنوان مالک هرگونه که خواست در آن دخل و تصرف کند و یا با رها کردن موجب نابودی آن شود.
زاهدی بیان کرد: مهمترین نیازهای باغستان سنتی ابتدا آب و ایجاد راه دسترسی و سپس امنیت است که باید برای حل آن همت کنیم.
استاندار به ساخت و ساز باغستانها اشاره کرد و گفت : هر نوع ساخت و ساز در این باغستانها باید با مصالح خاص طبیعی و زیبا انجام شود تا یک هارمونی لازم را با طبیعت به دنبال داشته باشد.
وی گفت: تمام مدیران مرتبط با این امر و مشاور طرح باید با یک رویکرد متمرکز نسبت به صیانت از باغستان سنتی و جلوگیری از تخریب آن گام بردارند.
زاهدی بیان کرد : ایجاد علاقه و انگیزه مختصر اقتصادی برای مالکان باید وجود داشته باشد تا همکاری مالکان را در این زمینه به دنبال داشته باشد.
وی در پایان اذعان داشت: ارتباط منطقی بین شهر و باغستان ارزش این مجموعه را بالاتر برده و تا حدودی مسائل امنیتی را مرتفع خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار