پانا گزارش می دهد؛

هر چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند

بسیاری سعی دارند تا بتوانند با شناختن زبان مخاطب خود به خصوص نوجوانان و جوانان تاثیر مثبتی بر آنان بگذارند اما در پاسخ باید گفت که هر چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند و این چنین است که قرآن در تمام دوران بشریت تاثیرساز بوده است.

کد مطلب: ۶۷۰۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، بسیاری از مشکلات امروزه ما به دلیل اختلاف نوجوانان و جوانان با نسل قبل از خودشان بوده که به اصطلاح اختلاف نسل ها خوانده می شود.

حال در این میان می بایست افرادی باشند تا با نزدیک کردن دیدگاه ها و سلایق خودشان را به سلایق نوجوانان و جوانان به هر طریق این مشکل را در جامعه کاهش دهند.

«قرآن» کتابی است که در همه ی نسل ها و دوره های بشریت اعجاز نبوت پیامبرمان را نشان داده و راه حل تمام مشکلات را به روشنی نشان می دهد.

در این میان از جمله افرادی که سعی داشته است با تصویری کردن آیات قرآنی، قرآن را به سلایق نوجوانان و جوانان نزدیک تر کرده و این قشر حساس جامعه را با قرآن انس دهد «حجت الاسلام حسین قدوسی» است.

وقتی نام روحانی در تبریز بر زبان جوانان می افتد ، کمتر جوانی می تواند در شهر تبریز زندگی کند اما حسین قدوسی را نشناخته و آوازه وی به گوشش نرسیده باشد.

نوجوانان شهر از دهه های مختلف او را می شناسند؛ چه نوجوانان دهه های 50 و 60 که امروز تشکیل خانواده داده اند، و چه نوجوانان دهه های اخیر که هنوز هم او را به عنوان روحانی ای با روحیات جوانی 20 ساله می شناسند و مشتاقانه علاقه مند نشستن پای منبر او هستند.

حسین قدوسی روحانی 63 ساله است که متولد شهر تبریز بوده و در میان هجمه فرهنگی کشور های غربی و فراموش شدگی جوانان توسط مسئولین در سال های متمادی به تبلیغ معارف قرآنی و احکام دینی به شیوه ای متفاوت و مخاطب پسند پرداخته است.

وی ما را به خانه خود دعوت کرد و با صمیمت و محبت ما را پذیرفت؛ وقتی وارد خانه می شدی اولین منظره ای که با آن روبرو می شدی عبا و دشداشه هایی بود که به دیوار آویزان شده بودند و خود می گفت روحانی ها نیز مثل بقیه مردم برای مراسم های خاص لباس های لایق آن را به تن می کنند.

وارد اتاقش که می شوی بوی کاه گل که همراه با عطر و گلاب آمیخته شده است به مشام می رسد؛ خانه ای ساده و قدیمی اما پر از خاطرات شیرین دوران اوج انقلاب و مجاهدت.

در سویی از اتاق کتاب های دینی و علمی مختلفی از جمله کتاب های زبان های خارجی و مرجع و در سوی دیگر آن عکس هایی از علما، شهیدان و حتی عکس خود با امام خمینی (ره)، دیده می شد.

برای شناخت بهتر او با خودش به گفت و گو نشستم و او بسیار گرم و صمیمی به سوالاتم پاسخ داد.

به جای نوشتن احکام شکل آن هارا می کشیدم

از وی از سابقه آشنایی با حاج آقا قرائتی پرسیدم و توضیح داد: وقتی در کلاس حجت الاسلام و المسلمین قرائتی شرکت داشتم سعی می کردم به جای نوشتن دروسی که ایشان تدریس می کردند شکل آن ها را بکشم و حمایت و تشویق های آیت الله جوادی عاملی و خود ایشان باعث استمرار من در این راه شد.

قدوسی افزود: پس از این که مراسم عمامه گذاری تعدادی از طلاب به ویژه من توسط امام خمینی (ره) برگزار شد، در طی این مدت توفیق کتابت کتاب های شهید مطهری را در 16 جلد، گناهان کبیره شهید آیت الله دستغیب و همچنین یک جزء از قرآن کریم را داشتم و این طرح ها جزو اولین طرح هایی بودند که در کشور به صورت تصویری کتابت شده اند.

در ادامه از وی در ارتباط با فعالیت هایش درطی دوران انقلاب و مشکلات که با آن ها روبرو بود سوال کردم و پاسخ داد: در سال های اولیه استقرار نظام جمهوری اسلامی، یعنی روز هایی که انقلاب هنوز کودک نوپایی بیش نبود، کسانی زندگی می کردند که با وجود کمترین امکانات بیشترین نتایج ممکن را می گرفتند و در این راه با جان و دل گام برمی داشتند ولی امروز حتی یاد و نامشان نیز از یاد برده شده است.

قدوسی افزود: خداوند زبان نسل نوجوان و جوان را به ما یاد داد تا ما بتوانیم به داد شهر خود برسیم و در صدد حل مشکلات اجتماعی آنان باشیم.

برای شناخت بیشتر وی سراغ گروه های مختلف مخاطبانش رفتم، چه آن ها که شناخته شده اند و چه افراد گمنام شهر و نوجوانانی که با او آشنایی داشتند.

نهاد های فرهنگی نیازمند مخاطب شناسی به خصوص در زمینه جوانان

نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از زحمات حجت الاسلام حسین قدوسی در توصیف وی گفت: ایشان در طی این سال ها با زحمات فراوان و مخاطب شناسی خود در عرصه های فرهنگی و تربیتی به خصوص در تربیت نوجوانان خوش درخشیده و باعث شدند تا امروزه شاهد نتایج ارزشمندی باشیم.

محمد اسماعیل سعیدی با تشریح ویژگی های برجسته حجت الاسلام قدوسی گفت: ایشان همرمان با فعالیت در کانون نهضت های اسلامی، با مخاطب شناسی که داشتند باعث می شدند تا بسیجی ها و سپاهیان استقبال بیشتری از برنامه هایش داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم مخاطب شناسی در کارهای فرهنگی گفت: هر نهاد یا شخصی که می خواهد در امورات فرهنگی از جمله در حوزه جوانان فعالیت داشته باشد می بایست از خصوصیات روحی آنان و شرایط اجتماعی آگاه باشد.

قدوسی هنرمند عرصه فرهنگ است

رییس سازمان بسیج مداحان از قدوسی این گونه یاد کرد: حجت الاسلام قدوسی جزو هنرمندان عرصه فرهنگ بوده و مسئولین نیز می بایست سعی داشته باشند تا مانند ایشان بدون صرف هزینه های کلان بدون بهره بهترین نتیجه ها را گرفته و تا حد توان از ایشان بهره گیرند.

محسن بخت شکوهی در ادامه با اشاره به این که ایشان باعث پیوند مدرسه و مسجد شده اند، گفت: یکی از مصادیق آتش به اختیار همین حرکتی است که ایشان در طی دوران خدمت فرهنگی خود انجام دادند و این در حالی است که برخی از علما تنها به مساجد کفایت می کردند وایشان با توجه به نوجوانان در این عرصه باعث آشتی وعظ و منبر با جوانان به وسیله عنصر طنز شدند.

شوق یادگیری احکام در جوانان با وجود مرارت ها

با نوجوانی گفت و گو می کردم که با وجود این که دیروقت بود اما هنگام مکالمه با او آثاری از خستگی مشاهده نمی شد.

از این نوجوان در مورد خصوصیات حجت الاسلام والمسلمین قدوسی پرسیدم و علت این که با وجود خستگی ساعت هاست با تمام شوق و لذت در حال مکالمه با وی است را جویا شدم و او در پاسخ گفت: اگر فردی تنها یک بار لذت نشستن در پای منبر و صحبت با ایشان را تجربه کرده باشد، حتی اگر ساعت ها نیز طول بکشد، برای همیشه علاقه مند ادامه این کار خواهد بوده و در خود هیچ خستگی احساس نخواهد کرد.

وی همچنین می گفت: وقتی با ایشان حرف می زنم متوجه می شوم که انگار ایشان از همه چیز خبر دارد و با لحن متفاوتی از بقیه عالمان و روحانی ها با من حرف می زند و این باعث می شود تا راحت تر با ایشان سخن بگویم و بتوانم تقاضاهایی که در طی مدت زندگی ام از یک روحانی داشتم را به ایشان بیان کرده و هیچ خستگی ای در هنگام صحبت با ایشان احساس نکنم.

این نوجوان ادامه داد: تاثیرگزاری ایشان بر نوجوانان باعث می شود تا افرادی هم که زیاد معتقد و مذهبی نیستند نیز برای اولین بار با یک روحانی احساس راحتی کرده، با ایشان ارتباط برقرار کنند و از ایشان تاثیر بردارند.

مخاطب شناسی در جامعه و برنامه ریزی های لازم در ارتباط با نوجوانان نیاز هر جامعه است و از حجت الاسلام قدوسی در این ارتباط پرسیدم تا با تجربیات وی در این راستا آشنا شوم.

نوجوان نیازمند یاری در موج بی فرهنگی در جامعه است

حجت الاسلام حسین قدوسی با تاکید بر ارزش کارهای فرهنگی به خصوص در حوزه نوجوانان و جوانان گفت: با وجود موجی از فرهنگ نادرست در جامعه، تبریز نیازمند کمک به نوجوانان و جوانان خود است و به همین دلیل هم فعالیت هایی از این قبیل سخت ولی با ارزش است.

وی با تشریح این که تنها سه درصد از بودجه کل کشور اختصاص به امورات فرهنگی دارد گفت: با این وجود، این سه درصد نیز مقدار کمی برای فعالیت های فرهنگی نیستند، اما به علت تعدد ارگان ها ودستگاه های مرتبط با این امر و نبود دقت در اختصاص بودجه، بیشتر این بودجه به هدر می رود و این در حالی است که در گذشته با وجود کم بودن تعداد این دستگاه ها نتیجه بهتری گرفته می شد.

قدوسی با تشریح وضعیت نامناسب فرهنگی در استان گفت: شاید در شهری نظیر قم چنین برنامه هایی ضرورتی نداشته باشد، اما امروز تبریز بیش از هر زمان به برنامه های فرهنگی تاثیر گزار نیازمند است واین در حالی است که بودجه فرهنگی در استان بسیار کم بوده و انتظاراتی را که از مسئولین داریم برآورده نمی شوند.

وی با اشاره به لزوم افزایش برنامه های فرهنگی موثر در استان گفت: این استان شاید برنامه های فرهنگی زیادی داشته باشد ولی این که این برنامه ها چه بازتابی در جامعه دارند بسیار مهم تر از آن است که صرفا این برنامه ها برگزار شود ونتیجه ای در پی نداشته باشد.

حجت الاسلام قدوسی با تشریح این که دلسوزی هر فرد به اخلاص وی در عمل باز می گردد، گفت: تبریز امروز نیازمند مسئولینی دلسوز بوده و تنها شرط اجرای برنامه های فرهنگی در کشور حمایت دولت است.

گویی در کشور ما برای هر دوره ی سنی شهروندان حتی دوره ی پیری هر شخص برنامه ریزی فرهنگی صورت گرفته است اما دوران بسیار حساس زندگی هر شخص که در آن شخصیت وی تشکیل می شود مورد بی توجهی قرار گرفته و مسئولین دلیل مشکلات فرهنگی را از جای دیگری جویا می شوند.

اما اگر دولتی ها برنامه ریزی ای برای نوجوانان نداشته باشند می توانند با حمایت از کسانی که در این راه قدم برمی دارند لااقل نقشی در تربیت نوجوانان و نزدیک کردن سلایق نسل ها داشته باشند؛ و این در حالی است که افرادی چون حسین قدوسی هستند تا در این راه گام های مثبتی بردارند اما نیازمند تنها یک قدم از مسئولین هستند.
گزارش: مهدی زمانفر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار