رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:

پروازهای چارتر،ریشه فساد درحمل ونقل هوایی است/مجوز پروازچارتر هیچ خط هوایی ندارد/تعلیق16 آژانس متخلف

خبرگزاری پانا: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ریشه فساد صنعت حمل و نقل هوایی، پرواز‌‌های چارتر است، گفت: مجوز پرواز چارتر را به هیچ خط هوایی نداده‌ایم و تا زمانی که در این صنعت هستم ، جواز پروازهای چارتری صادر نمی‌شود.

کد مطلب: ۶۷۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی ، کاپیتان حمیدرضا پهلوانی درنشست بررسی وضعیت خطوط هوایی در چارتر کردن پروازها نوروزی اظهار داشت: پرواز‌های چارتر را طبق بخش‌نامه ممنوع کرده‌ایم زیرا ریشه فسادهای صنعت حمل و نقل هوایی چارتر است.

وی ادامه داد: پرواز‌های چارتر دستورالعمل خاص خود را دارد و شرکت‌ها وآژانس‌ها باید قوانین آن را کاملاً رعایت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت کامل سازمان هواپیمایی کشوری از شرکت‌های هواپیمایی و بستر سازی برای توسعه آنها، افزود: در مباحث اخیر نرخ سوخت و مشکلات ارزی خطوط هوایی ، سازمان به آنها کمک زیادی کرد و هم اکنون شرکت‌ها بهانه‌ای برای خودداری از همکاری ندارند.

کاپیتان حمیدرضا پهلوانی ، با انتقاد از تخلف برخی از آژانس‌ها و خطوط هوایی در چارتر کردن پرواز‌ها در ایام نوروز، اظهار داشت: پرواز‌های چارتر را طبق بخش‌نامه ممنوع کرده‌ایم زیرا ریشه فسادهای صنعت حمل و نقل هوایی چارتر است.

خلبان پهلوانی ادامه داد: پرواز‌های چارتر دستورالعمل خاص خود را دارد وشرکت‌ها و آژانس‌ها باید قوانین آن را کاملاً رعایت کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت کامل سازمان هواپیمایی کشوری از شرکت‌های هواپیمایی و بستر سازی برای توسعه آنها، افزود: در مباحث اخیر نرخ سوخت و مشکلات ارزی خطوط هوایی ، سازمان به آنها کمک زیادی کرد و هم اکنون شرکت‌ها بهانه‌ای برای خودداری از همکاری ندارند.

وی با تاکید بر اینکه 34 هزار صندلی پرواز در قالب 217 فروند هواپیما ‌در ناوگان هوایی کشور وجود دارد، افزود: با فرض اینکه روزانه حتی 20 هزار صندلی پرواز هم داشته باشیم ، باید هر روز 20 هزار مسافر جا‌ به ‌جا شود اما این اتفاق روی نمی‌دهد.

‌رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره اینکه سوء استفاده‌هایی در ارائه بلیت به مسافران و تخلف‌هایی در فروش‌ های چارتری در آژانس‌ها و خطوط هوایی وجود دارد، تصریح کرد: این در حالی است که خطوط هوایی متخلف تنها حدود 10 درصد گنجایش صنعت را در اختیار دارند و با تخلف خود دردسرساز شده‌اند.

خلبان پهلوانی با تأکید بر اینکه باید آژانس‌های فروش بلیت هواپیما از فضای ناسالم عاری باشند، تصریح کرد: روز یکشنبه 16 آژانس متخلف شناسایی شدند که غیرقانونی با سیستم چارتر قرارداد بسته بودند.

پهلوانی با تاکید بر اینکه ریشه تمام مشکلات صنعت هواپیمایی، چارتر است، تصریح کرد: می‌توان در قالب ذخیره های داخلی، ذخیره های ملی را تعبیه کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ناعدالتی در توزیع بلیت‌ها به صورت چارتر گفت: متأسفانه در آستانه نوروز به دلیل تخلف خطوط هوایی ، ‌شرایط به گونه‌ای پیش آمده است که تنها چیزی که در دسترس نیست ، بلیت هواپیماست.

وی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با مافیای آژانس‌ها برخورد جدی و محکم خواهد کرد ، صندلی هواپیما باید در قالب پرواز برنامه‌ای، طبق موازین سازمان و مطابق نرخ مصوب به فروش رود.

خلبان پهلوانی ادامه داد: از ابتدای تیر امسال به تمامی شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کردیم که پروازهای چارتری باید در سیستم و برنامه‌ریزی شده باشد و سازمان بر آنها نظارت کند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چارتر تعریف خاص خود را دارد ، اضافه کرد: در حالت کلی تنها سه نوع پرواز داریم که شامل پروازهای برنامه‌ای ، پروازهای فوق‌العاده و پروازهای غیر برنامه‌ای است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: پروازهای چارتر در قالب غیر برنامه‌ای است نه اینکه روی پروازهای برنامه‌ای و فوق‌العاده چارتر ببندند ؛ پرواز برنامه‌ای ، غیر برنامه‌ای نمی‌شود.

پهلوانی با تاکید بر اینکه پروازهای فوق‌العاده مکمل پروازهای برنامه‌ای است، اضافه کرد: پروازهای برنامه‌ای نرخ مصوب دارد و هیچ شرکتی نمی‌تواند در قالب چارتر نرخ بلیت را افزایش دهد، ضمن آنکه مجوز تمامی پروازها باید آنلاین در سیستم فروش موجود باشد.

وی اضافه کرد: همه شرکت‌های هواپیمایی و مدیران عامل آنها باید با ساختار سازمان هواپیمایی کشوری هماهنگ باشند و دراین‌باره‌ تبانی معنا ندارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: از این پس به هیچ وجه مجوز چارتری صادر نمی‌شود مگر اینکه جوازی طبق قوانین خاص ارائه شود.

خلبان پهلوانی اضافه کرد: در این باره هم از 7 ماه پیش با شرکت‌ها مکاتبه کرده‌، به آنها ابلاغیه داده و به آنها برای معرفی و درخواست‌های چارتری، فرصت داده‌ایم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به لزوم درج اطلاعات مسافر در هر بلیت، تاکید کرد: هر مسافری که اقدام به تهیه بلیت می‌کند باید مشمول حقوق مسافر شود تا اگر خدای نکرده سانحه‌ای روی داد ، اطلاعات مسافر در دسترس باشد؛ سیستم احراز هویت مسافر باید به بهترین وجه اجرا شود.

پهلوانی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون هیچ یک از پروازهای چارتری مجوز ندارد، یادآور شد: از مشکلات این گونه پروازها می‌توان به مواردی مانند یکسان بودن نرخ‌های بلیت برای کودکان و بزرگسالان و خودداری از استرداد آن اشاره کرد که موجب اعتراض مسافران است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه پروازهای چارتر اغلب در مسیرهای مشهد، اهواز، کیش و قشم انجام می‌شود، تأکید کرد: همه پروازهای صنعت حمل و نقل هوایی کشور ،برنامه‌ای و فوق‌العاده است و هیچ مجوز پرواز چارتری صادر نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه 16 آژانس متخلف روز گذشته شناسایی شده‌است ، گفت: این آژانس‌ها به مدت سه تا 6 ماه تعلیق خواهد شد.

پهلوانی اضافه کرد: البته اگر در این روزها سهمیه فروش آژانسی به علت تعلیق قطع شود، آژانس دیگر آن سهمیه را می‌فروشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار