در گفتگو با پانا مطرح شد ؛

نگرانی از افزایش مصرف سیگار و قلیان میان دختران ایرانی/کاهش سن مصرف

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مصرف مواد مخدر در دختران بیشتر از پسران است.

کد مطلب: ۶۷۰۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد

محمد نعیم امینی فرد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پانا، درباره افزایش نرخ مصرف دخانیات در کشور گفت: قانون مبارزه با دخانیات قانون کامل و جامعی است، درحال حاضر نقص هایی در اجرای آن وجود دارد. جرم های مصرف دخانیات در کشور ما با سایر کشورها بسیار متفاوت است. کمیسیون بهداشت و درمان سال گذشته خواستار تغییر این قوانین شد، اما از طرف مجلس استقبالی نداشت. اگر قوانین بازدارندگی ما به سطح جهانی برسد، قطعا شاهد کاهش نرخ مصرف خواهیم بود.

کاهش سن مصرف دخانیات در ایران

امینی فرد در رابطه با افزایش مصرف دخانیات توسط دختران نسبت به پسران در سال های اخیر، گفت: در ارتباط با دخانیت دو پدیده وجود دارد؛ اول پایین آمدن سن مصرف است و دوم افزایش مصرف دخانیات در دختران نسبت به پسران است. افزایش مصرف دخانیات در دختران عوارض جبران ناپذیری در آینده خانواده خواهد داشت، دختران امروز، مادران آینده هستند. مصرف دخانیات در دختران باعث می شود این معضل به راحتی در خانواده شیوع پیدا کند. عوارضی که روی دختران می گذارد عوارض جبران ناپذیری است، ابتلا به سرطان های مختلف، ایجاد مشکل برای جنین در دوران بارداری و موارد بسیار دیگری.

وی افزود: درحال حاضرآماری از سن دقیق مصرف دخانیات در دست نداریم، آمار وزارت بهداشت و درمان نشان می دهد، مصرف دخانیات به سن مدرسه رسیده است.

نمی توانیم مانع تولید دخانیات در کشور شویم

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا مانع از تولید دخانیات در داخل کشور نمی شویم ، گفت: ما نمی توانیم تولید دخانیات را ممنوع کنیم، زیرا قانون بازدارنده ای نداریم. باید آگاهی بخشی کنیم و با بالا بردن قیمت دخانیات، میزان مصرف را تا حدی کاهش دهیم.

امینی فرد درباره اقدامات صورت گرفته از طرف وزارت بهداشت و درمان، گفت: وزارت بهداشت فقط 30 درصد قدرت اجرایی دارد. بقیه کار بر عهده دیگر سازمان های مربوطه است. ما نیازمند تجدید نظر در قوانین هستیم، با مشارکت آموزش و پرورش، صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان می توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی با اشاره به دسترسی راحت نوجوانان به دخانیات افزود: مشکل اساسی ما همان نقص در اجرای قانون است، در این مورد بیشتر از همه اماکن و نیروی انتظامی باید کمک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار