با هدف معرفی هنر آیینی تعزیه در جنوب فارس صورت گرفت؛

چاپ و انتشار جدیدترین اثر تعزیه پژوهی در شیراز

باهدف معرفی هنرآیینی تعزیه درمناطق جنوب فارس، جدید ترین اثر تعزیه پژوهی با عنوان " روایت اول تعزیه در منطقه تراکمه" چاپ ومنتشر شد.

کد مطلب: ۶۶۹۵۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس ، سید ابوالحسن عمرانی در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت معرفی زوایای مختلف تعزیه و ويژگی های اجرای این آیین نمایشی دینی ایران در مناطق جنوب فارس گفت: این کتاب حاوی مباحث متنوعی در حوزه تعزیه شناسی بوده و در بخش ویژگی های تعزیه جنوب فارس ازجمله شهرستانهای لامرد و مهر به موضوعاتی همانند پیشینه اجرای تعزیه، شاعران و اصلاح گران متون تعزیه نامه ها، منابع اقتباس اشعار تعزیه، موسیقی آوازی تعزیه، محلات و متصدیان اجرای تعزیه جنوب فارس و... پرداخته شده است.

نویسنده کتاب " روایت اول تعزیه در منطقه تراکمه" با بیان اینکه شیوه درام پردازی درتعزیه، روند فاصله گذاری در تعزیه، تعزیه و تئاتر، نمادهای طبیعی و فوق طبیعی درتعزیه، استفتائات فقهی تعزیه از مراجع تقلید معاصر، نحوه تبدیل متون تاریخی به متون منظوم تعزیه، آسیب شناسی وضرورت آسیب زدایی از تعزیه در حوزه های تاریخی، ادبی و اجرایی و...برخی دیگر از محتویات این اثر تعزیه پژوهی را تشکیل میدهد ، خاطر نشان کرد: این کتاب همچنین مشتمل برتصاویر ادوار مختلف تعزیه جنوب فارس به همراه معرفی پیشکسوتان و نسخه خوانهای نسلهای پیشین تعزیه این مناطق و نیز ارائه فعالیتهای تعزیه پژوهی در حوزه رسانه های تصویری و مکتوب بوده و پایان بخش آن چکیده انگلیسی کتاب می باشد.

اثریادشده از مجموعه آثارمکتوب دفتر مطالعات تعزیه پژوهی جنوب ایران بوده و به وسیله انتشارات بین المللی نوید شیراز چاپ و منشرشده است.

درمناطق جنوب فارس ازجمله شهرستانهای لامرد و مهر، تصویرگری واقعه کربلا در قالب نمایش آیینی تعزیه، مهم ترین مراسم فرهنگی مذهبی در دهه اول محرم به شمار می آید.

ازنویسنده این اثر، "دانشنامه جامع تعزیه فارس" نیز دردست نگارش می باشد که مجلدات آن براساس جغرافیای مختلف مناطق استان فارس، تفکیک و تقسیم بندی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار