آرامش را به زندگی مشترک خود برگردانید

استفاده از روش‌های کنترل خشم و آرام سازی جو خانواده در هنگام دعوا و مشاجره بسیار تأثیرگذار بوده و نیازمند رعایت برخی نکات است.

کد مطلب: ۶۶۸۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ محمود بیات روان‌شناس و مشاور خانواده اظهار کرد: روش‌های کنترل خشم و آرام سازی جو خانواده در هنگام دعوا و به نوعی اعلام آتش بس در محیط خانواده بسیار مهم است و نیازمند رعایت اصولی است.

وی افزود: اولین گام برای جلوگیری از درگیری میان زوجین خودآگاهی و مسئولیت پذیری است و هر یک از زوجین برای اعمال این تغییرات در همسر خود، باید ابتدا خود را بازسازی کنند.

این روان‌شناس و مشاور تربیتی تصریح کرد: هر کدام از زوجین باید از انجام رفتارهای کودکانه مانند لجبازی، قهر، بداخلاقی، سرزنش، گله و شکایت پرهیز کنند و با همسر خود ارتباطی صحیح و منطقی همانند یک گفتگوی صمیمانه برقرار کنند.

بیات با بیان اینکه ایجاد تصور و تفکر مثبت در مورد همسر و دور ساختن شک و تردید درباره وی در کاهش تنش‌ها بسیار موثر است، اضافه کرد: زمانی‌هایی وجود دارد که هر یک از زوجین به طور ناگهانی با عصبانیت همسر خود مواجه می‌شوند، بدون آن که بدانند او به چه علت عصبانی است، در این شرایط گاهی رفتار عصبی همسر ممکن است دلیلی خارج از خانه و رابطه زناشویی داشته باشد، بنابراین بهتر است زن یا شوهر از علت عصبانیت همسر خود آگاهی پیدا کنند.

وی ادامه داد: در مواقعی که یکی از زوجین عصبانی است، ترک کردن او کار عاقلانه‌ای نیست و اوضاع را بد‌تر می کند، زیرا هجوم افکار همراه با تنش و عصبانیت در مواقع تنهایی او را‌‌ رها نمی‌کند.

این روان‌شناس و مشاور تربیتی خاطر نشان کرد: وقتی همسرتان عصبانی است و شما علت عصبانیت آن را فهمیده‌اید، در این موقعیت سعی کنید آرام باشید، زیرا به هم ریختن اوضاع و فضا تنها باعث ادامه مشاجره می‌شود و اوضاع را بد‌ترمی‌کند.

بیات گفت: زمانی که دلیل عصبانیت همسر خود را دانستید و متوجه شدید که شما نیز در عصبانیت وی مقصر هستید، برای برقراری صلح قدمی بردارید، چراکه این عمل بیانگر آن است که شما خواهان آشتی کردن با او هستید و بخشی از اشتباهات خود را پذیرفته‌اید و می‌خواهید اختلاف پیش آمده را حل کنید.

وی افزود: اگر احساس ناراحتی می‌کنید، حتما این حس خود را به همسرتان بیان کنید، چراکه انکار این احساسات و بی تفاوتی شما نسبت به اختلافات پیش آمده موجب افزایش خشم وی می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار